تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۸ نفراز افشاکنندگان سؤالات امتحانات نهایی به دام افتادند

فصل امتحانات که رسید، ماجراها هم آغاز شد؛ شایعات پشت شایعات، همه چیز از حرف‌های درگوشی شروع شد، کمی بعد حرف‌ها و وعده و وعیدها از فضای مجازی سردرآورد.

بازداشت افشاکنندگان سؤالات امتحانات نهایی

بازار مکاره‌ای درست شد که در آن دسترنج یک‌ساله بلکه چند ساله بچه‌ها خرید و فروش می‌شد، انگار نه انگار پای حیثیت بزرگ‌ترین عائله دولت در میان است. دستگاهی با بیش از یک میلیون کارمند و 13 میلیون دانش‌آموز قد و نیم‌قد که باید آینده این مملکت را بسازند. صدای خانواده‌ها بلند شد، مدیران به میدان آمدند و در آخر مشخص شد حرف‌های در گوشی و شایعات پر بیراه نبوده است، حالا مدیران رسما قبول دارند حداقل در یکی دو درس مهم سوالات لو رفته و با سرنوشت دانش‌آموزان بازی شده است، آن هم در مقطعی که با حذف کنکور قرار بوده معدل بچه‌ها به عنوان عامل اصلی پذیرش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مورد توجه قرار بگیرد.

فروش سوالات با مبالغ 60 تا 200هزار تومان!

آنطور که خانواده‌ها و دانش‌آموزان معترض در تماس با رسانه‌ها مدعی هستند، شبکه‌های اجتماعی بویژه تلگرام و اینستاگرام پاتوق اصلی سوداگران سوالات امتحانی بوده و در این کانال‌ها سوالات امتحانی با رد و بدل شدن مبالغی بین 60 تا بعضا 200 هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت. قرار هم مشخص بود؛ یک ساعت تا نیم ساعت قبل از برگزاری امتحانات که معمولا به‌صورت هماهنگ و راس ساعت 8 صبح برگزار می‌شد، سوالات در کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرام قرار می‌گرفت.

اعتراض دانش‌آموزان به لو رفتن سؤالات

«محمد - ع» یکی از دانش‌آموزان سال سوم رشته تجربی است که در شهر تهران تحصیل می‌کند. وی ضمن اعتراض به لو رفتن سوالات می‌گوید: از وقتی که مسؤولان شرط معدل را برای پذیرش در دانشگاه‌ها دخالت داده‌اند، هر ساله شاهد این حاشیه‌ها هستیم و متاسفانه سال به سال هم اوضاع بدتر می‌شود.


وی می‌افزاید: در رسانه‌ها از قول مسؤولان شنیده که چون سوالات دقایقی قبل از شروع امتحانات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده چندان تاثیرگذار نبوده حال آنکه مشاهداتش حاکی از دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان به تلفن‌های هوشمند و عضویت آنها در کانال‌های تلگرامی فروش سوالات بوده است.


به گفته این دانش‌آموز، به‌دلیل عدم مراقبت‌های مناسب در حوزه‌های امتحانی، بسیاری از بچه‌ها با تلفن همراه‌شان سر جلسه حاضر می‌شدند یا اینکه دقایقی پس از شروع امتحان سر جلسه حاضر می‌شدند و ممانعتی هم از حضورشان نمی‌شد! این دانش‌آموز مقطع متوسطه تصریح کرد: به علت حواشی این چند سال بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان از مسؤولان می‌خواهند برای جلوگیری از اجحاف، ضمن حذف تاثیرگذاری معدل، تکلیف دانش‌آموزان در رقابت علمی سراسری مشخص شود.

مجلس لو رفتن سؤالات را قطعی می‌داند

بالا گرفتن اعتراضات، پای مجلسی‌ها را هم به وسط کشید. در این میان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی فعالانه وارد عمل شد و با دعوت از مسؤولان و برخی اولیای معترض، پرونده امتحانات پایان ترم دانش‌آموزان متوسطه وارد مرحله تازه‌ای شد. جبار‌ کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهایی دوره متوسطه، اظهار داشت: با توجه به اینکه ضریب معدل دانش‌آموزان در آزمون کنکور مؤثر است، لذا کمیسیون آموزش مجلس به‌عنوان کمیسیون تخصصی به موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهایی متوسطه ورود کرد. وی با بیان اینکه گزارش‌هایی درباره لو رفتن سوالات امتحانات دوره متوسطه به کمیسیون آموزش مجلس ارسال شده، افزود: در جلسه اخیر کمیسیون آموزش موضوع لو رفتن سوالات امتحانات دوره متوسطه با حضور مسؤولان آموزش و پرورش، پلیس فتا و همچنین اولیای دانش‌آموزان بررسی شد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: بر اساس گزارش پلیس فتا و گزارش‌هایی که به کمیسیون واصل شده و شهادت اولیای دانش‌آموزان مشخص شد سوالات امتحانات دوره متوسطه افشا شده است. کوچکی‌نژاد با تأکید بر اینکه تاکنون آمار دقیقی از اینکه لو رفتن سوالات به‌صورت فراگیر بوده یا تنها در چند شهرستان یا یک استان جنوبی کشور بوده، وجود ندارد، گفت: قرار است در نخستین جلسه کمیسیون آموزش پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، موضوع فراگیر بودن یا اینکه در چه شهرستان‌ها و استان‌هایی سوالات لو رفته با حضور مسؤولان پلیس فتا و آموزش‌وپرورش بررسی شود.

معلوم نیست سؤالات لو رفته باشد؟!

این در حالی است که آموزش‌وپرورش به عنوان بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم با آحاد ملت در ارتباط است و به نوعی سرنوشت یکایک شهروندان با این ارگان دولتی گره خورده است. بدیهی است دستگاهی که خیل جمعیت میلیونی را مخاطب خود می‌بیند باید در راستای جلب اعتماد و شفاف‌سازی گام بر دارد، در غیر این صورت بی‌اعتمادی عمومی را نه تنها درباره دولت بلکه کل سیستم به دنبال خواهد داشت. متاسفانه پیگیری‌های خبرنگار «وطن امروز» حاکی از پاسخگویی مسؤولان این ارگان دولتی نیست!

در همین رابطه عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش درباره لو رفتن سوالات امتحانات نهایی پایه سوم دبیرستان اظهار کرد: ما گزارش رسمی درباره لو رفتن سوالات امتحانات نهایی نداریم ولی تحقیقات در این زمینه ادامه دارد! وی در پاسخ به این پرسش که شنیده می‌شود یکی از کسانی که اقدام به توزیع سوالات ادبیات فارسی کرده بازداشت شده است هم گفت: این فرد چند دقیقه قبل از آزمون، سوال را در فضای مجازی ارسال کرده بود و زمان برای استفاده کسی نبوده است. رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: ظاهرا دقایقی قبل از آزمون سوالات را توزیع کرده‌اند و گزارش مستندی از سوی مرجعی رسمی در دست نیست. گفتنی است صحبت‌های این مقام مسؤول در حالی بیان می‌شود که پلیس فتا بروز تخلف را تایید کرده و مسؤولان کمیسیون مجلس نیز برخی تخلفات از جمله انتشار سوالات نهایی را دقایقی قبل از برگزاری امتحانات اعلام کرده‌اند.

به جای حاشا کردن جبران کنید

فرهاد فلاحتی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نایب رئیس کمیته آموزش‌وپرورش مجلس شورای اسلامی در رابطه با لو رفتن سوالات امتحانی متوسطه می‌گوید: مسؤولان وزارت آموزش‌وپرورش به‌جای حاشا کردن مشکل را بپذیرند و در جهت جبران و احقاق حق دانش‌آموزان گام بردارند. وی افزود: قانون راهکارها را مشخص کرده، اگر اشتباه سهوی یا خدای نکرده تعمدی در کار بوده باید با متخلف برخورد شود و از دستگاه عریض و طویلی مثل آموزش‌وپرورش با آن همه زیرمجموعه‌های قانونی نظیر مرکز سنجش، دفتر ارزیابی عملکرد و حراست هیچ‌گونه عذری پذیرفته نیست و باید پاسخگو باشند. وی افزود: در صورت مشخص شدن تخلفات، بن‌بست قانونی وجود ندارد و مسؤولان آموزش‌وپرورش می‌توانند با تجدید امتحانات و مراقبت اصولی، در جهت جبران کوتاهی‌ها گام بردارند و اعتماد دانش‌آموزان و خانواده‌ها را جلب کنند. فلاحتی با اشاره به منافات داشتن کنکور و عدالت آموزشی یادآور شد: حذف کنکور مطالبه جدی مردم و نظام از مسؤولان است و بروز تخلفاتی مثل لو رفتن سوالات نباید دستاویزی برای برقراری دوباره نظام ناعادلانه کنکور شود، زیرا با وجود کنکور مافیایی شکل گرفته که به‌دنبال خالی کردن جیب مردم است و نظام تعلیم و تربیت را تک‌بعدی و از اهداف بلند تربیتی و پرورشی خود دور کرده است.

دستگیری 8 نفر از عوامل افشای سؤالات امتحانات نهایی

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا اعلام کرد 8 نفر از عوامل افشای سوالات امتحانات نهایی دستگیر شدند. سرهنگ حسین رمضانی درباره لو رفتن سوالات امتحانات نهایی افزود: یکی از موضوعات و مشکلاتی که خردادماه امسال پیش آمد و در خرداد سال گذشته نیز در فضای مجازی با آن مواجه بودیم، بحث فروش سوالات نهایی در فضای مجازی بود. وی گفت: براساس شکایت‌های مسؤولان آموزش‌وپرورش از افراد سودجو و کلاهبردار و برحسب دستورات مقامات قضایی، همکاران بنده در پلیس فتای استان‌های سراسر کشور وارد عمل شدند و بلافاصله تحقیقات فنی و پلیسی خود را آغاز کردند. معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا گفت: در تحقیقات مشخص شد تمام مواردی که در فضای مجازی انتشار پیدا کرده بود، سوالات امتحان نهایی نبود بلکه همه این اقدامات با نیت کلاهبرداری و سودجویی توسط مجرمان صورت گرفته است. وی افزود: ما تمام نمونه سوالات کلاهبرداران را با مسؤولان آموزش‌وپرورش تطبیق دادیم و فقط در یک مورد سوالات لو رفته بود و آن هم در یک شهرستان کوچک در یکی از استان‌های جنوبی کشور بود که در واقع از زمان لو رفتن سوالات تا آغاز امتحانات دانش‌آموزان، زمان بسیار کمی باقی مانده بود. سرهنگ رمضانی ادامه داد: در اصل می‌توان گفت که سوالات به صورت واقعی به دست دانش‌آموزان همان شهرستان کوچک نیز نرسیده بود و پلیس فتای این استان خیلی سریع آن فرد را شناسایی و دستگیر کرد و تحویل مقامات قضایی داد. وی گفت: در این‌باره 8 نفر از افراد کلاهبردار را در کشور شناسایی و دستگیر کرده‌ایم که تحویل مقامات قضایی شده‌اند و 10 نفر دیگر را نیز شناسایی کرده‌ایم که منتظر صدور دستورات مقامات قضایی هستیم تا این افراد را نیز دستگیر کنیم. معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا افزود: در بحث پیگیری این پرونده‌ها ما در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز حضور پیدا کرده و گزارش مستندی از اقدامات پلیس فتا در این‌باره ارائه دادیم.

تهیه و تدوین : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: دانشجو




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۸ نفراز افشاکنندگان سؤالات امتحانات نهایی به دام افتادند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..