تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۷ تیر: قتلی که مسیر تاریخ جهان را تغییر داد

۱۰۳ سال پیش در چنین روزی آرشیدوک فرانتس فردیناند ولیعهد کشور اتریش در شهر سارایوو به همراه همسرش ترور شد. شاید آن زمان کسی تصور نمی‌کرد که این قتل جرقه‌ای برای شکل گیری جنگ جهانی اول و دوم باشد.

۱۰۳ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۸ ژوئن ۱۹۱۴ ولیعهد کشور اتریش آرشیدوک فرانتس فردیناند به همراه همسرش در شهر سارایوو بدست گاوریلو پرینسیپ در ساعت ۱۱ صبح به‌قتل رسید. این ترور بدلیل مسائلی که بعد از آن بوجود آمد شاید بزرگترین نقطه عطف تاریخ در قرن ۲۰ میلادی به حساب بیاید چراکه مسیر تاریخ و توازن قدرت در جهان در طول ۴۰ سال بعد از آن کاملا تغییر کرد و شکل جدیدی به خود گرفت.

بعد از قتل ولیعهد، کشور اتریش صربستان را عامل و مقصر ترور اعلام کرد و درخواست کرد تا تحقیقات کامل از طرف نمایندگان خارجی در خصوص این قتل صورت پذیرد. صربستان تحقیقات را قبول کرد ولی با حضور نمایندگان خارجی مخالفت کرد با بالا گرفتن تنش میان دو کشور سرانجام اتریش به صربستان اعلام جنگ کرد تا بواسطه قتل ولیعهد اتریش آتشی شعله ور شود که زندگی میلیون ها انسان را نابود سازد. بعد از اعلام جنگ اتریش، روسیه بسیج عمومی در حمایت از صربستان اعلام کرد سپس آلمان در حمایت از اتریش به روسیه و فرانسه اعلام جنگ کرد. قوای آلمان به بلژیک حمله کرد و با حمله قوای متحدین به یک کشور بی طرف انگلستان نیز در حمایت از بلژیک – بیشتر بخاطر ترس از پیروزی آلمان و نزدیک شدن آن‌ها به مرزهای انگلستان – وارد جنگ شد. جنگ جهانی اول با این که در اروپا به‌وقوع پیوست ولی کشور عزیزمان ایران از آن در امان نماند. با وجود اعلام بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول نیروهای انگلیسی و روسی از جنوب وشمال کشور ایران را اشغال و به غارت آن پرداختند. غارت ایران تا بدانجا ادامه یافت که موجب قحطی بزرگ ایران از سال ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ گردید و حدود ۸ تا ۱۰ میلیون ایرانی را که حدود ۵۰ درصد جمعیت ایران آن زمان را تشکیل می‌داد به کام مرگ فرستاد. (رقم کشته شدگان در دوران قحطی دارای نظرات موافق و مخالف است لطفا به منابعی که دوستان در نظرات اشاره کردند مراجعه کنید)

جنگ جهانی اول چهار سال بطول انجامید تا سرانجام با معاهده ورسای این جنگ به پایان برسد. توافقات و تحمیل هایی که در معاهده ورسای به آلمان وارد گردید همچنین شرایطی که آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی اول مشاهده کرده بود خود زمینه ساز جنگ جهانی دوم گردید.

در این روز یک رویداد مهم دیگر هم اتفاق افتاد: انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی واقعه‌ای است که در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ منجر به کشته‌شدن هفتاد و پنج نفر از اعضای این حزب شد. در ساعت ۲۰:۳۰ جلسهٔ حزب جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات دفتر مرکزی آن واقع در سرچشمه تهران بر‌گزار شد. موضوع جلسه تورم و انتخابات ریاست جمهوری آینده بود. پس از تلاوت قرآن و اعلام برنامه، سید محمد حسینی بهشتی سخنانش را آغاز کرد و چند لحظه بعد انفجار صورت گرفت. سعید شاهسوندی عضو سابق کمیته مرکزی سازمان مجاهدین می‌گوید که این انفجار توسط سازمان مجاهدین خلق طراحی و اجرا شده است و او و گروه دیگری که در جریان انجام این عملیات قرار داشته‌اند در آن شب بی‌سیم سپاه را شنود می‌کردند تا از میزان موفقیت عملیات مطلع شوند. اجرای این عملیات را محمدرضا کلاهی به عهده داشت که خود از نیروهای خدماتی حزب به شمار می‌آمد. او پس از انفجار توانست فرار کند و بعد از آن راهی فرانسه شد و امروز با اینکه از مجاهدین بریده است ولی به دلیل سابقه‌اش امکان زندگی علنی را ندارد.

دیگر رویدادهای مهم ۷ تیر (۲۸ ژوئن)

۱۸۳۲ - اولین شیوع بیماری وبا در آمریکا و در شهر نیویورک

۱۸۸۶ - کشف ماده‌ی شیمیایی فلورین توسط Henri Moissan

۱۹۵۶ ۰ شروع به کار اولین رآکتور اتمی آزمایشی ایالات متحدّ‌ی آمریکا در شیکاگو

۱۹۶۵ - برقراری اولین ارتباط تلفنی ماهواره‌ای از آمریکا تا اروپا

۱۹۹۲ - اجرای اولین عمل جراحی پیوند کبد در جهان

۲۰۱۱ - رونمایی گوگل از شبکه‌ی اجتماعی گوگل پلاس

این مطلب در تاریخ ۷ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۷ تیر: قتلی که مسیر تاریخ جهان را تغییر داد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..