تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگاهی به آیین های سنتی مردم میاندوآب در عید فطر

ساعت: 10:21 منتشر شده در مورخ: 1396/04/05 شناسه خبر: 1136872

نخستین روز ماه شوال که روز عید فطر نام دارد، یکی از مهم ترین اعیاد مسلمانان است که مسلمانان در سراسر دنیا آن را بسیار گرامی و مهم می دارند و مراسم ویژه ای را در این عید سعید برگزار می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر،  یک ماه مراقب از بندگی خالصانه برای ماندن بر خوان کریمانه خدا به پایان رسید و با مشاهده هلال ماه شوال، عید فطر دیگری آمد تا انسان ها پاک شدن دوباره فطرت هایشان از غبار دنیا را جشن بگیرند.

نخستین روز ماه شوال  که روز عید فطر نام دارد، یکی از مهم ترین اعیاد مسلمانان است که مسلمانان در سراسر دنیا آن را بسیار گرامی و مهم می دارند و مراسم ویژه ای را در این عید سعید برگزار می کنند.

عید سعید فطر مانند هر مناسبت خاصی در نقاط مختلف دنیا با آداب و رسوم ویژه ای گرامی داشته می شود که ریشه در فرهنگ آن منطقه دارد و این عید سعید در منطقه میاندوآب و آذربایجان جایگاه ویژه ای داشته و مردم آن را به شکرانه یک ماه بندگی با آداب و رسوم خاصی گرامی می دارند.

تقویم که روزهای پایانی ماه رمضان را نشان می دهد، مردم کم کم خود را برای رسیدن عید فطر آماده می کنند و نخستین مشخصه این ایام نیز دست به کار شدن خانم ها برای نظافت خانه و خانه تکانی کوتاه است.

این کار برای این انجام می گیرد که در روز عید، مردم با خانه تمیز و پاکیزه به استقبال میهمانان خود بروند.

شب آخرین روز رمضان که شب عید فطر است، از خانه ها عطر برنج دم کرده به مشام می رسد و رسم است که در شب عید، خانواده ها برنج را به عنوان اصلی ترین غذای خود انتخاب کرده و بانوان با خورشت های مختلف آن را تهیه و برای آخرین افطار رمضان آماده کنند.

رسم گذشتگان برای دیدن ماه

از بزرگان فامیل که درباره آداب و رسوم این ایام بپرسید، حتما از رسمی که در آن به دنبال رویت ماه بودند، نام می برند، رسمی که امروزی ها شاید کمتر با آن آشنایی داشته باشند.

رسم بود که در گذشته های دور بزرگان در شهرها و به ویژه در روستاها به پشت بام رفته و به دنبال رویت ماه بودند و وقتی هم که ماه رویت می شد به چهره یک کودک نگاه می کردند و عده ای هم رسم بر نگاه به آئینه داشتند.

شرکت در نماز عید فطر و توزیع نذری

مهم ترین و بارزترین مشخصه عید سعید فطر، اقامه نماز عید فطر است که در واقع زیباترین جلوه و نمود روز عید نیز است.

در روز عید، مصلی ها و مساجد شهرهای مختلف میزبان خیل مردم مسلمان و روزه دار می شود که در صفوف به هم پیوسته  نماز عید فطر، جلوه هایی زیبا از بندگی خداوند را به نمایش می گذارند.

در میاندوآب، در این روز، مردم قبل از طلوع خورشید در مکان های اقامه نماز عید فطر اجتماع کرده و قبل از نماز عید، نماز صبح را نیز به جماعت به پا می دارند.

حتی در این بین می توان به پخش نذری نیز اشاره کرد که در قبل از اقامه نماز، عده ای از مردم هم ترجیح می دهند تا نذورات خود شامل شامل نان روغن ، کیک و غیره را در بین نمازگزاران پخش کنند.

کنار گذاشتن زکات فطریه

آخرین شب ماه مبارک رمضان، سرپرست خانواده با محاسبه میزان فطریه افراد آن را از قوت سالانه خانواده یا از پول جدا کرده و در محل خاصی قرار می دهند و رسم است که وقتی سرپرست خانواده میزان فطریه را محاسبه و جدا کرد ، اعضای خانه بر روی آن دست می زنند تا فطریه شان گردن کسی نیفتد.

طنین تکبیرهای “الله اکبر” در مصلی و مساجد

در صبح روز عید فطر از جای جای شهر نوای دلنشین  تکبیر “الله أکبر الله أکبر الله أکبر -لا إله إلا الله الله أکبر الله أکبر ولله الحمد الله أکبر کبیراً والحمد لله کثیراً ” که بر گرفته از آیه ای قرآن کریم است در قبل و بعد از نماز عید فطر به گوش می رسد.

تکبیر گفتن در واقع در روز عید فطر یکی از سنت‌های مسلمانان در روز عید فطر است که در میاندوآب نیز جلوه خاصی داشته و دارد.

صله ارحام

پس از اینکه نماز عید اقامه شد، بازار دید و بازدیدها و صله ارحام داغ می شود و کوچکترها به دیدار بزرگترها رفته و عید را به وی تبریک می گویند .
حتی برخی از خانواده ها نیز در منزل بزرگ خاندان جمع شده و اولین وعده نهار بعد از ماه مبارک رمضان را میهمان بزرگتر خانواده هستند.

به طور کلی صله ارحام پای ثابت همه اعیاد مسلمانان است که در عید فطر نیز مانند سایر اعیاد جای ثابت و ویژه ای دارد.

بردن عیدی برای نوعروسان

در همه اعیاد رسم است که در منطقه آذربایجان و میاندوآب برای نوعروسان خانواده، تحفه ای به عنوان عیدی می برند و در عید سعید فطر نیز اینگونه بوده و خانواده ها برای نوعروسان در روز عید فطر، عیدی می برند.

این عیدی ها بیشتر شامل شیرینی و لباس بوده و توسط خانواده داماد تدارک دیده می شوند و معمولا خانواده داماد به همراه چند تن  از زنان عیدی را به خانه نوعروس می برد.

شب عید(قره بایرام)

یک روز مانده به عید فطر، مراسم شب عید اموات و رفتگان یا به زبان محلی، قره بایرام در نقاط مختلف شهر و روستاها برای گرامیداشت اموات درگذشته در یک سال گذشته برگزار می شود، البته برخی نیز ترجیح می دهند تا این مراسم را در روز عید برگزار کنند.

از سوی دیگر در روز عید نیز برخی خانواده های شهدا بر سر مزار شهدا رفته و قبور شهدا را عطر افشانی و غبارروبی می کنند.

توصیه ها و سفارشات دینی

علاوه بر این رسومات در منابع دینی نیز اعمال و توصیه هایی در مورد شب و روز عید فطر به مسلمانان شده است  که از آن جمله می توان  به قرائت ادعیه  و قرآن ، غسل عید، عطرزدن و مسواک کردن نام برد.

هم چنین در متون دینی از اعمال زیر به عنوان اعمال روز عید فطر نام برده شده است که در ادامه می خوانید.

*پرداخت زکات فطره پیش از نماز عید

*غسل کردن است و وقت آن به فرموده «شیخ طوسی» بعد از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عید.

* پوشیدن جامه نیکو و به کار بردن بوى خوش

* پیش از نماز عید در اوّل روز افطار کنى و بهتر آنست که به خرما یا به شیرینى باشد و شیخ مفید فرموده است: مستحب است مقدار کمی از  تربت سیدالشهدا، امام حسین (ع) را تناول نماید که شفای هر دردی است.

* پس از طلوع آفتاب برای نماز عید حرکت کند (همانگونه که از رسول خدا (ص) نقل شده است) و دعاهایی را که از طریق معصومین (ع) وارد شده است، بخواند؛

*اقامه نماز عید.

*دعای ندبه را بخواند

 

 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگاهی به آیین های سنتی مردم میاندوآب در عید فطر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..