تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




غذاهای محلی، از شمال تا جنوب ایران

کد خبر: ۵۴۸۴۷۴

۴۳۶  بازدید

ماهنامه سفره ایرانی: در این مطلب طرز تهیه دمپخت میگو، ماش پلو و دمپخت بدون گوشت را که از غذاهای محلی نقاط مختلف کشورمان ایران است را به شما آموزش می دهیم.


دمپخت میگو

غذای محلی جنوبی ها

میزان سرو: 3 تا 4 نفر

مواد لازم:

میگو: 200 گرم برنج: 3 پیمانه ماش: تقریبا 1 پیمانه پیاز: 2 تا 3 عدد ادویه ها: 1 ق س پودر لیمو عمانی: 1 ق س نمک و روغن: به میزان لازم

مواد لازم برای سس:

سیر (له شده): 3 تا 4 حبه روغن زیتون: 2 ق س گشنیز (خرد شده): 5 تا 6 ق س فلفل قرمز: به میزان لازم تمر هندی (بدون هسته): 1 پیمانه
نکات: ادویه ها شامل ادویه کاری، پلویی و زردچوبه و فلفل سیاه است.  غذاهای محبوب محلی ایران

طرز تهیه:

1. میگوها رو پاک کنید و رگ کمرشون رو دربیارید و بشویید. برنج و ماش رو از قبل کمی خیس کنید و ماش رو جدا بپزید. 2 تا از پیازها رو سرخ کنید و به اونا میگوها رو اضافه کنید و برای 5 دقیقه تفت بدید و پودر لیمو عمانی و ادویه ها و نمک رو بزنید و حرارت رو خاموش کنید.


2. ماش رو جدا بپزید. 1 عدد پیاز دیگه رو سرخ کنید و ماش رو به اون اضافه کنید و تفت مختصری بدید، روی اون کمی آب بریزید نمک اضافه کنید و برنج رو به حالت کته دم بدید.

3. مایه آماده میگو رو روی کته بذارید و اجازه بدید تا برنج دم بیاد و موقع کشیدن با پلو مخلوط کنید.

طرز تهیه سس:


سیر رو تفت بدید و گشنیز و فلفل رو اضافه کنید و کمی تفت بدید، روی سبزی کمی آب بریزید و بذارید تا بپزه، تمر هندی رو توی یه کاسه بریزید و آب جوش روی اون بریزید و بعد اونو چنگ بزنید تا شیره اون دربیاد و از صافی رد کنید و به سبزی اضافه کنید و بذارید تا سس غلیظ بشه و موقع سرو روی دم پخت بدید.


ماش پلو


غذای محلی استان گلستان

ماش پلو یکی از پلوهای سنتی استان گلستان است که با برنج، ماش و گوشت تهیه می شود. از دیگر غذاهای این منطقه که با ماش تهیه می شوند می توان به ماش پتی، آش ماش و خورش اسفناج و ماش نیز اشاره کرد.

میزان سرو: 2 نفر

مواد لازم:


ماش: یک دوم پیمانه برنج: یک پیمانه گوشت (چرخ کرده): 200 الی 250 گرم زعفران (دم کرده): 2 ق س پیازداغ طلایی (بدون روغن): 2 ق س روغن زیتون: 2 ق س نمک: به مقدار لازم پیاز: یک عدد سیر (رنده شده): یک عدد زردچوبه: به مقدار لازم فلفل: به مقدار لازم
 غذاهای محبوب محلی ایران

طرز تهیه:


1. ابتدا ماش را با آب بپزید و نمک و کمی زردچوبه به آن اضافه کنید و پس از پخت صبر کنید تا آب آن تبخیر شود.

2. سپس برنج را با آب و کمی نمک خیسانده و پس از دو ساعت با روغن زیتون روی حرارت گذاشته و یکی دو بار به آرامی هم بزنید و وقتی آب آن تبخیر شد، روی شعله پخش کن گذاشته و حرارت را کم کنید تا دم بکشد. در صورت استفاده از پلوپز برنج را با روغن زیتون در پلوپز بریزید.


3. گوشت چرخ کرده را با کمی روغن، پیاز رنده شده، نمک، زردچوبه، فلفل و یک عدد سیر رنده شده تفت داده و سپس یک دوم پیمانه آب روی آن بریزید تا بپزد و هر زمانی که آب گوشت تبخیر شد شعله را خاموش کنید.


4. در مرحله آخر نیز مخلوطی از برنج زعفرانی، گوشت، ماش و پیازداغ را لا به لای برنج بریزید و یا روی برنج را با آن تزیین کنید.


دمپخت بدون گوشت


غذای محلی کازرونی ها

مواد لازم:


کلم قمری (سنگی): 2 عدد لوبیا (چشم بلبلی): 1 پیمانه شوید: 1 پیمانه برنج: 2 پیمانه پیاز: 1 عدد رب گوجه فرنگی: یک ق غ نمک: به میزان لازم فلفل: به میزان لازم پودر لیمو عمانی و ادویه: به میزان لازم
 غذاهای محبوب محلی ایران

طرز تهیه:


1. این غذا یکی از غذاهای سنتی شهر کازرون محسوب می شود. اونموقع ها که من کوچک بودم یک همسایه کازرونی داشتیم که هر موقع این غذا رو درست می کرد یک بشقاب هم برای ما می آورد. هنوز هم وقتی این غذا رو درست می کنم یادی از آن همسایه قدیمی و آن دوران می کنم...


2. خب، برای درست کردن این غذا اول لوبیا را به همراه کلم قمری هایی که آن ها را به صورت مکعبی خرد کرده ایم می پزیم. کلم قمری را نباید خیلی ریز خرد کرد باید اندازه ای باشد که در غذا کاملا مشخص باشد.


3. پیاز را در قابلمه تفت می دهیم و یک قاشق رب گوجه هم به همراه آن سرخ می کنیم، حالا لوبیا، کلم های پخته شده و شوید را به همراه ادویه، فلفل، نمک و پودر لیمو عمانی به آن اضافه می کنیم و به مقدار لازم در قابلمه آب می ریزیم تا شوید هم به همراه آنها کمی قل بخورد. اندازه آب باید قدری باشد که می خواهیم برنج را دمی درست کنیم.

4. بعد از این که همه مواد با هم کمی قل خوردند برنج را هم به بقیه مواد اضافه می کنیم و چند بار هم می زنیم تا ته نگیرد. بعد از اینکه آبش رو کشید می گذاریم تا دم بیاید.

•    واقعا این قدر این غذا پرملات است که دیگر جایی هم برای داشتن گوشت ندارد. کلم قمری ضد سرطان ریه و لوزالمعده است و دارای ویتامین های A, B, B6 و C و همین طور دارای مقادیر قابل توجهی کلسیم، گوگرد، ید، پتاسیم و منیزیم است.


•    از کلم قمری برای درمان سنگ کلیه نیز استفاده می کنند. اگه همه مواد را در خانه دارید شما هم این غذای خوشمزه را امتحان کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «غذاهای محلی، از شمال تا جنوب ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..