تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هشدار دانشمندان برای حذف ماده ضدمیکروبی تریکلوسان از شامپوها و مواد آرایشی

هشدار دانشمندان برای حذف ماده ضدمیکروبی تریکلوسان از شامپوها و مواد آرایشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی تریکلوسان در هزاران فراورده از صابون و مواد آرایشی گرفته تا خمیردندان و اقلام رایج خانگی یافت می‌شود.

اما این دانشمندان می‌گویند شواهد نشان داده‌اند که این مواد ضد میکروبی مانند تریکلوسان نه‌تنها تأثیر چندانی در کشتن باکتری ندارند، اما ممکن است به سلامت انسان آسیب بزنند.

این بیانیه به دنبال اقداماتی است که سال گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا برای ممنوع کردن تریکلوسان، تریکلوکاربان و ۱۷ ماده ضد میکروبی دیگر از صابون و سایر شوینده‌های بدن انجام داد، چراکه این مواد «عموماً ایمن و مؤثر نیستند.»

اقدام سازمان غذا و داروی آمریکا باعث شد تولیدکنندگان عمده مواد بهداشتی - مانند جانسون و جانسون- شروع حذف کردن تدریجی آن‌ها کنند.

اما تریکلوسان هنوز در صداها فراورده مصرفی از شامپو گرفته تا ظروف سرو غذا، خمیردندان و اسباب‌بازی‌ها یافته می‌شود. این مواد شیمیایی با هدف کمک به جلوگیری از انتشار بیماری و عفونت به کار برده می‌شوند.

دکتر دیوید آندروز، دانشمند ارشد در «گروه کاری زیست‌محیطی»‌(EWG) گفت:‌«اقدام اخیر سازمان غذا و دارو سایر استفاده‌ها از این ماده شیمیایی هدف قرار نداده است و لازم است کار بیشتری در این زمینه انجام شود.»

این گروه پژوهش و حمایتی زیست‌محیطی یک بیانیه ۲۵ صفحه‌ای امضا کرده‌اند که در آن خواستار ممنوعیت کامل این ماده شیمیایی شده‌اند.

با اینکه برخی از فراورده‌هایی که حاوی تریکلوسان هستند، مانند مواد آرایشی، خمیردندان و صابون و شامپو تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار دارند، بر فراورده‌های دیگر چنین نظارتی وجود ندارد. این فراورده‌ها شامل لباس، کارت‌های اعتباری، تخته گوشت، پتو، تشک، وان، مبلمان و اسباب‌بازی می‌شوند. محدودیتی در استفاده از تریکلوسان و تریکلوکاربان در لوازم‌خانگی یا فراورده‌های ساختمانی وجود ندارد.

این دانشمندان خواستار ممنوعیت این مواد هستند، می‌گویند این مشکل بزرگی است.

آندروز گفت: «آمریکاییان برای دهه‌ها به این تصور سوق داده شده‌اند که فراورده‌های ضد میکروبی باعث ایمن‌تر و سالم‌تر شدن زندگی می‌شوند»، درحالی‌که شواهد عکس این موضوع را نشان می‌دهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا بیشتر شواهد درباره زیان‌بار بودن تریکلوسان از مطالعات حیوانی به دست آمده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهند که ممکن است تریکلوسان باعث کاهش میزان هورمون تیروئید، مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها و افزایش خطر سرطان پوست شود.

به گفته آندروز، این گروه دانشمندان می‌خواهند مواد شیمیایی به‌کاررفته در همه فراورده‌های مصرفی بر روی برچسب‌های آن‌ها فهرست شوند و سازمان غذا و دارو و سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا مصرفی غیرضروری آن‌ها را محدود کند. این بیانیه می‌گوید مواد ضد باکتریایی تنها هنگامی باید مصرف شوند که اثر بهداشتی ثابت‌شده‌ای ایجاد کنند، برای مثال در برخی از استفاده‌های بالینی.

۵۴۵۴




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هشدار دانشمندان برای حذف ماده ضدمیکروبی تریکلوسان از شامپوها و مواد آرایشی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..