تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی و هتل ها + تصاویر

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گلستان نام جدید سرزمین تاریخی است که در طول تاریخ و تا سده هفتم هجری به نام ایالت گرگان و از آن پس تا آغاز سده دهم به نام استرآباد و در نوشته‌های دوران اولیه اسلامی به نام (جرجان) و از اسفند ۱۳۱۶ گرگان نامیده شده‌است.

این استان تا سال ۱۳۷۶ بخشی از استان مازندران بود، اما در آن سال به صورت استانی مستقل به نام استان گلستان درآمد و شهرستان گرگان به عنوان مرکز آن برگزیده شد. بیش‌تر شهرهای کنونی استان از قدمت چندانی برخوردار نیستند و از بزرگ‌شدن روستاها به وجود آمده‌اند و به عبارتی روستا شهر به شمار می‌آیند. با این همه، شهرهای گرگان و گنبدکاووس ریشه در تاریخی دارند. روستاهای استان گلستان به صورت متمرکز و نزدیک به هم هستند.

 

 

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

 

 

جاده و پل های شاه عباسی

در دوره صفوی به دستور شاه عباس و جهت دسترسی سریع و راحت کاروانیان جاده های ارتباطی در سراسر ممالک تحت امر احیاء و احداث شده است. از جمله جاده سنگفرش معروف به جاده شاه عباسی که استانهای گیلان و مازندران و گلستان را به مرکز شاهی یعنی اصفهان متصل می کرد. در اثر گذشت زمان بخش اعظم این جاده از بین رفته است.


در استان گلستان در جنوب شهرستان کردکوی بقایای جاده شاه عباسی حدفاصل روستاهای سرکلاته، سالیکنده، کردمحله، بالاجاده دیده می شود.

 

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

 

یاریم تپه

 

این تپه و محوطه باستانی آن در 12 کیلومتری شهر جرجان (گرگان تختگاه مرکز ایالت گرگان تاریخی) یا جنوب گنبد فعلی در 500 متری روستای آق چلی بالا واقع شده است. چون رودخانه قره سو از سمت جنوب آن گذشته و تقریباً نیمی از قسمت شمال تپه را شسته، به همین دلیل به لهجه ترکی و ترکمنی مردم این ناحیه به آن یاریم تپه(نیم تپه) می گویند.

جنگل قرق

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

این پارک جنگلی نیز از آب و هوای مطبوعی برخوردار است که محل مناسبی برای استراحت و تفریگاه به شمار می آید
از امکانات این پارک جنگلی می توان به : شبکه های آب رسانی ، سرویس بهداشتی ، پارک وحش ،

پارک کودک ، آلاچیق ، نماز خانه ، فروشگاه و رستوران و همچنین ساختمان نگهبانی و انتظامی اشاره کرد.

کاخ موزه گرگان

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

کاخ شهر گرگان پس از مرمت به کاخ موزه گرگان تبدیل شد. این بنا که در دو طبقه به سبک اروپایی در سال 1317ه.ش به دستور رضاخان در کنار مجموعه ای از ساختمان های اداری ساخته شده است. کاخ شهر گرگان با قدمتی بیش از70 سال در سال ۱۳۴۳ه.ش. به عنوان بیست و چهارمین موزه کشور و نخستین موزه شمال کشور مطرح بوده که در سال 1336ه.ش. به ثبت آثار ملی رسیددر حال حاضر، در طبقه همکف این کاخ فقط تعدادی شی کشف شده از شهر تاریخی جرجان به نمایش گذاشته شده و در عین حال بخش مشاهیر شامل تندیس چند از اندیشمندان و نام آوران جرجان و استرآباد در این طبقه قرار دارد و به بخش مشاهیر مشهور است. در طبقه بالا با اشیای مربوط به دوره پهلوی دوم تجهیز شده است. این کاخ در پارک شهر گرگان واقع شده است.

خرابه های شهر تمیشه

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

روستای سرکلاته از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی، با مختصات جغرافیایی 54 درجه و 4 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 44 دقیقه عرض شمالی، در چند کیلومتری جنوب غربی شهر کردکوی ودرشرق شهرستان بندرگز قرار دارد.این روستا از شمال به اتوبان اصلی از شرق به روستای سالیکنده، از جنوب به اراضی جنگلی و از جنوب غرب به روستای کارکنده محدود می‏شود.روستای سرکلاته از سطح دریا 300 متر ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم کوهپایه‏ای و خزری آب و هوای آن معتدل است و فاصله اندکی با خلیج استراباددارد.منطقه روستای سرکلاته، در دوره‏های مختلف تاریخی مورد توجه حاکمان وقت بوده است. بقایای شهر قدیمی تمیشه در غرب روستا، گویای این توجه است.

آرامگاه مختوم قلی فراغی

 

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

آرامگاه مختومقلی مربوط به اواخر دوره قاجاریه – دوره پهلوی است و در شمال استان گلستان، شهرستان گنبد کاووس، روستای آق تقه واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این آرامگاه شامل مقبرهٔ مختومقلی فراغی شاعر ملی ترکمن‌ها (مرگ در ۱۱۶۹ یا ۱۱۷۶ ه.ش) و پدرش دولت محمد آزادی می‌شود. در دههٔ ۱۳۷۰ بنایی بر روی این مقبره ساخته شده و در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۸ با حضور صفر مراد نیازوف رئیس جمهور وقت ترکمنستان و عطاالله مهاجرانی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد ایران افتتاح شد.


دولت محمد (دولت مامد) در نواحی اطراف رود اترک متولد شد و تحصیلات اولیه را از پدرش آموخت و پس از آن برای تحصیل بیشتر به خیوه رفت.
دولت محمد در میانسالی با زنی به نام ارازگل ازدواج کرد، شش فرزند به نام‌های محمدصفا، عبدالله، مختومقلی، قاهرقلی (نوادگان او در جرگلان، شهرستان بجنورد زندگی می‌کنند)، قولچه و زبیده از او داشت که محمدصفا و عبدالله در جوانی به سپاه احمد شاه درانی پیوسته و در جنگ کشته شدند. پس از مرگ ارازگل با زنی قزاق ازدواج کرده و چاقی و یاری از او به دنیا آمدند که نوادگان آن‌ها هم اکنون در قاری قلعه ساکن هستند.

او در ۱۱۷۴ هجری (۱۷۶۰ میلادی) درگذشت و مزار او در روستای آق تقه در نزدیکی گنبد واقع است.

خلیج گرگان

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

خلیج گرگان (استرآباد) بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیرهٔ میانکاله در جنوب شرقی دریای کاسپین (خزر) تشکیل شده‌است. وسعت خلیج گرگان حدود ۴۰۰ کیلومتر مربع است. خلیج گرگان کم عمق است به طوری که با در نظر گرفتن بالاآمادگی آب، حداکثر عمق آن به ۴ متر می‌رسد و از غرب به شرق تا حوالی ضلع جنوبی آشوراده به عمق آب افزوده می‌شود.خلیج گرگان (استرآباد) بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیرهٔ میانکاله در جنوب شرقی دریای کاسپین (خزر) تشکیل شده‌است. وسعت خلیج گرگان حدود ۴۰۰ کیلومتر مربع است. خلیج گرگان کم عمق است به طوری که با در نظر گرفتن بالاآمادگی آب، حداکثر عمق آن به ۴ متر می‌رسد و از غرب به شرق تا حوالی ضلع جنوبی آشوراده به عمق آب افزوده می‌شود.

سواحل شرقی دریای خزر

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

وجود خلیج گرگان با وسعت 68800 هکتار که به طول 5/6 کیلومتر از دریا منفک گردیده از مهمترین محورهای دارای قابلیت توریستی است. سواحل جنوبی و شرقی دریای خزر برخلاف سواحل شمالی آن هیچگاه دوره یخبندان ندارد، لذا پیوسته شرایط جلب توریست داشته و آماده انجام همه گونه است.

امامزاده النگ

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

معمولا آخر هفته ها همه ی روستاییان به مزار برای زیارت روانه می شوند و از خداوند طلب آمورزش برای رفتگان را خواستارند.آخر هفته یعنی روزهای پنجشنبه روستاییان النگ در امامزاده النگ شاهد شمار زیادی از زائران خواهند بود که برای زیارت از خارج از النگ و یا خود النگ به امامزاده روانه می شوند.روستایان روزهای پنجشنبه را روزی باشکوه و عظیم به خود اختصاص داده است.زیارت روز پنجشنبه با زیارت در روزهای دیگر صفای خیلی بیشتری دارد.

روستای شاهکوه

 

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

شاهکوه روستایی است کوهستانی واقع در البرز مرکزی که از شمال به گرگان و از جنوب شرقی به شاهرود و از جنوب غربی به دامغان می‌رسد. و از نظر تقسیمات استانی در حوزه استان گلستان قرار می‌گیرد. این روستا در ارتفاع ۲۰۰۰ متری دریا قرار دارد و با شهرهای گرگان و شاهرود ارتباط زمینی از طریق راه شوسه دارد. شاهکوه به علت موقعیت کوهستانی خود دارای تابستان هایی معتدل و زمستان هایی سرد است و مردم آن به کارهای کشاورزی و دامپروری اشتغال دارند.

روستای چهارباغ

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

چهارباغ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان ایران.
این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۲۰۵ نفر (۷۵ خانوار) بوده است. البته جمعیت ان در تابستان بالغ بر 500 خانوار است که به دلیل سرمای شدید زمستان به گرگان و شاهرود مهاجرت می کنند.

کاخ شاسمن گرگان

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

این کاخ در شهر گرگان واقع شده و بنا به روایتى در سال ۷۹۵ هـ.ق به وسیله امیرتیمور در ساحل رودخانه ساخته شده است. برخى از سیاحان و جغرافى‌دانان از این کاخ نام برده‌‌اند که از آن جمله مى‌‌توان به حافظ ابرو اشاره کرد. طبق گفتهٔ‌ وى این کاخ بعد از اینکه امیر تیمور سراسر مازندران را مورد تاخت و تاز قرار داد.

چشمه لال

 

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

این چشمه در وسط جنگل قرار دارد .
دلیل نامگذاری چشمه به لال این است که آب این چشمه در سکوت کامل از درون کوه بیرون آمده و بدون صدا از وسط جنگل به داخل رودخانه میریزد.

چشمه سید کلاته

 

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

در فاصله ۶ کیلومتری جنوب شهر رامیان چشمه ای زیبا و پرآب در زیر درختانی بلند و کهن نزدیک ذخیره گاه زربین در جوار روستاهای باقر آباد و سید کلاته جریان دارد . چشمه ای پرآب که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می سازد.

جنگل رنگو

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

آبشار رنگو گرگان و جنگل زیبای رنگو(رینگو) در پانزده کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع است. این آبشار و چشمه زیبا از مسیر پارک جنگلی و روستای توشن در پنج کیلومتری جنوب گرگان قابل دسترسی است. از کوچه های روستای توشن، راه جنگل پیداست.

هر کوچه ای به جاده ای خاکی و مزارعی ختم می شود که تا چندی پیش، بخشی از جنگل بوده اند. پس از پیمودن دو کیلومتر، از روستای توشن و عبور از مسیری خاکی در میان بوته های تمشک و درختان بلند، به کنار رودخانه ای می رسیم که از چشمه های زلال جنگل و ارتفاعات رنگو سرچشمه می گیرد. جنگلی که از روستای توشن ما را به مناطق دیگر می رساند، رنگو نام دارد.

امامزاده نور

 

راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی/ هتل ها + تصاویر

امامزاده نور مربوط به سدهٔ ۹ ه. ق. است و در شهرستان گرگان، بخش مرکزی، محله سرچشمه گرگان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۲۱ با شمارهٔ ثبت ۳۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.امامزاده اسحاق معروف به امامزاده نور که نسبت آن به حضرت موسی کاظم منتهی می گردد 0و از ابنیه قرن نهم هجری ( دوره سلجوقی ) محسوب می شودبهترین ارزیابی تاریخی از این زیارتگاه توسط سوکک p.p.soucek در دوران پر اهمیت معماری ایرانی است .

 آدرس مکان های دیدنی تبریز:

جاده و پل های شاه عباسی

جنوب شهرستان کردکوی بقایای جاده شاه عباسی حدفاصل روستاهای سرکلاته ,سالیکنده , کردمحله, بالاجاده

یاریم تپه

12 کیلومتری شهر جرجان (گرگان تختگاه مرکز ایالت گرگان تاریخی) یا جنوب گنبد فعلی 

خرابه های شهر تمیشه

غرب روستای سرکلاته

روستای شاهکوه

واقع در البرز مرکزی که از شمال به گرگان و از جنوب شرقی به شاهرود و از جنوب غربی به دامغان

روستای چهارباغ

دهستان استرآباد جنوبی

چشمه لال

وسط جنگل گلستان

چشمه سید کلاته

کیلومتری جنوب شهر رامیان

جنگل رنگو

پانزده کیلومتری جنوب غربی گرگان

امامزاده نور

محله سرچشمه گرگان

 

لیست هتل های گلستان

 

هتل قصر بوتانیک گرگان

استان گلستان - کیلومتر 10 جاده گرگان

هتل کانیار علی آباد کتول

استان گلستان - شهرستان علی آباد کتول - خیابان امام رضا

هتل شهاب ناهار خوران گرگان

گرگان - بلوار نهار خوران - 300 متر مانده به کلانتری

هتل آذین گرگان

استان گلستان - گرگان -جاده تهران-گرگان

هتل جهانگردی ناهارخوران گرگان

جاده نهارخوران - روبروي هتل شهرداري - پارک جنگلي

 

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «راهنمای سفر به گلستان/ اماکن دیدنی و هتل ها + تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..