کشورهای چین و روسیه تلاش می کنند هواپیمای مسافربری پهن پیکری برای رقابت با محصولات ایرباس و بویینگ تولید کنند. این دو کشور ماه گذشته شرکتی مشترک با نام CRAIC را با سرمایه ای بین سیزده تا بیست میلیارد دلار راه اندازی کردند. هدف از تاسیس این شرکت، ساخت هواپیمایی پهن پیکر با توانایی جابجایی 280 مسافر است. با تک شات همراه باشید.
پیش بینی شده که محصول مشترک این دو کشور نخستین پرواز خود را بین سال های 2022 تا 2023 انجام دهد و بین سال های 2025 تا 2027 به بهره برداری تجاری برسد. هرچند پیش بینی شده که بویینگ و ایرباس نود درصد از بازار هواپیماهای پهن پیکر تا سال 2025 را در اختیار داشته باشند، اما CRAIC تلاش می کند ده درصد باقی مانده را به خود اختصاص دهد. هواپیمای روسی – چینی مقایسی مشابه بویینگ 787 و ایرباس 330neo خواهد داشت و پیش بینی شده که تا حد زیادی به زنجیره تامین جهانی برای تکمیل قطعات و بدنه و موتور خود وابسته باشد.
مقر اصلی و کارخانه CRAIC در شانگهای مستقر خواهد بود و فعالیت های پژوهشی و توسعه و تحقیقات آن در روسیه انجام می شود. هر کشور مالک نیمی از این شرکت خواهد بود و چهار نماینده از سوی هر یک در هیئت مدیره آن حاضر خواهند بود.
نامی که فعلا برای این هواپیما انتخاب شده C929 است و پیش بینی می شود در سه مدل با گنجایش 230، 280 و 350 نفر تولید شود.
CRAIC امیدوار است با ارائه قیمتی رقابتی و شرایط ویژه برای مشتریان خود، سهم هرچه بیشتری از بازار بدست آورد و بر همین اساس انتظار می رود کشورهایی که پیش از این عضوی از اتحاد شوروی بودند و همچنین شرکت های هواپیمایی داخلی در چین از مشتریان اصلی این هواپیما باشند.
همچنین بخوانید