تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آغاز کشت نشایی پنبه در گلستان

اولین بار در کشور

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ در انجام این کشت که با حضور عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و ابراهیم هزار جریبی مجری طرح پنبه کشور انجام شد در یکصد هکتار از زمین های گلستان به روش نشایی ، پنبه کاشته شد.
در کشت نشایی بذرها در محیط دیگری جز زمین پرورش یافته و تبدیل به نشا می شوند و سپس به زمین منتقل می شود .
در روش رایج کشت پنبه در کشور و گلستان ؛ بذرهای محصول مستقیما به زمین پاشیده می شود.
عباس کشاورز با حضور در مزرعه کشاورزان روستای مامایی گرگان ؛ کاهش 40 درصدی مصرف آب ، کاهش 80 درصدی مصرف بذر ، برداشت زودرس و بالارفتن راندمان تولید را از مهمترین مزایای کشت نشایی پنبه اعلام کرد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت 130 هکتار از زمینهای کشاورزی کشور زیر کشت پنبه نشایی میرود که 100 هکتار آن در گلستان است.
رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان هم گفت: امسال کشت نشایی پنبه در سطح 130هکتار در کشور برنامه ریزی شده که صد هکتار آن بعد از دروی محصول گندم (اواخر برداشت است) در استان گلستان انجام می شود.
علی موسی خانی افزود: برای کشت نشایی پنبه رقم 'گلستان' در نظر گرفته شده که این رقم بعد از یک ماه در خزانه به زمین انتقال داده می شود وامروز این اقدام از قطعه زمینی در روستای مامایی گرگان آغاز شد.
به گفته وی؛ برداشت محصول پنبه به صورت کشت نشایی بعد از مدت 90 روز بوده و این طرح براساس نتایج دو سال کار تحقیقاتی کارشناسان مرکز تحقیقات جهادکشاورزی گلستان و انجام این کشت در یک هکتار از مزارع شهرستان رامیان اجرایی شده است.
وی افزود: راندمان تولید کشت نشایی پنبه 3 هزار و 600 کیلوگرم وش بوده که تفاوت زیادی با کشت عادی پنبه که میزان برداشت در هر هکتار یکهزار و 800 کیلوگرم وش است، دارد.
موسی خانی؛ کوتاه شدن زمان کاشت، داشت و برداشت، نقش موثر کشت پنبه در رعایت تناوب زراعی و صرفه جویی در مصرف آب را از جمله مزایای اجرای این طرح برشمرد.
مجری کشت نشایی استان گلستان؛ کاهش 20 تا 30 روزه ماندگاری گیاه در زمین، صرفه جویی 15 تا 20 درصدی درمصرف آب، کاهش مصرف بذر(از 40 به 6.7 کیلوگرم)، تراکم یکنواخت نشاء در مزرعه و حذف یک مرحله کنترل آفت را از مزایای کشت نشایی گیاهان زراعی عنوان کرده بود.
حسن مختارپور با بیان اینکه کشت نشایی پنبه ویژه تابستان است، افزوده بود که این مرکز قادر است نشاء پنبه را با قیمت بسیار پائین در اختیار کشاورزان قرار دهد.
طرح کشت نشایی گیاهان زراعی برای نخستین بار در سال 94 در مرکز تحقیقات عراقی محله گرگان با همکاری یک گروه پنج نفره و با محصول ذرت آغاز شد و سال قبل مطالعه برای تعیین شیوه نامه و روش کشت نشایی پنبه و سویا عملیاتی گردید.
گلستان دارای 650 هزار هکتار زمین کشاورزی است و این استان از قطب های تولید محصولات زراعی و باغی در کشور به شمار می رود.
کشت پنبه در زمین های کشاورزی گلستان در سال های نه چندان دور رواج داشت و این استان به عنوان سرزمین طلای سفید شناخته می شد، اما با توسعه دیگر کشت ها و دوره طولانی کشت، داشت و برداشت این محصول و مقرون به صرفه نبودن برای کشاورز، جای خود را به دیگر محصولات داد.
کشت و کمک به هزینه های تولید سیاستهای تشویقی دولت برای ترغیب کشاورزان به کشت این محصول است.

انتهای پیام / ا




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آغاز کشت نشایی پنبه در گلستان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..