تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ابهام در تولیدات شرکت صنعتی بهشهر

شرکت صنعتی بهشهر ادعا کرده است که اسیدهای چرب ترانس این روغن خوراکی در حد صفر است اما مطابق اعلام نتایج آزمایشگاه معاونت غذای و داروی تهران و آزمایشگاه منطقه آزاد قشم اسیدهای چرب ترانس این روغن به ترتیب ۱.۹دهم درصد و ۲۵ صدم درصد است.

به گزارش شمانیوز " ازآنجایی که روغن مصرفی درپخت وپز تاثیر بسزایی درسلامت بدن و جلوگیری ازبروز انواع سکته ها و بیماری ها دارد پس باید بهترین و سالم ترین نوع روغن را انتخاب کنیم. شرکت صنعتی بهشهر یکی از شرکتهای تولید کننده محصولات غذایی  است که مجوز تولید روغن خوراکی مصرف خانوار را مطابق با مقررات ملی بهداشتی و با اشباع کمتر از۱۵ درصد و استفاده از طعم دهنده ها، از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان غذا و دارو دریافت و به عنوان روغن سالم شروع به فعالیت کرد اما داستان به اینجا ختم نمی شود.

این شرکت صنعتی با تبلیغات گسترده رسانه ای و فروشگاهها و مراکز خرید، روغن های تولیدی خود را با عنوان "روغن جامد سالم دنیا" معرفی و از وجود امگا ۳ در این فراورده برای مصرف کننده سخن گفت.

و این درحالی بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراسفند ماه سال ۹۴ استفاده ازهرگونه طعم دهنده در روغن های خانوار را ممنوع اعلام کرده بود شرکت صنعتی بهشهر به منظور پوشاندن بوی نامطلوب آن از طعم دهنده ها (کره و زعفران) استفاده کرد که بسیاری از مصرف کنندگان بارها از بوی نامطبوع و طعم گریس روغن به آن وزارتخانه شکایت کردند.

البته اعتراض ها به اینجا ختم نشد و گلایه و شکایت مصرف کنندگان به انسیتیتو تغذیه و صنایع غذایی کشورنیز رسید تا جایی که دفتر بهبود و تغذیه  جامعه وزارت بهداشت به دلیل تبلیغات وسیع مبنی برتولید روغن جامد سالم صراحتا اعلام کرد براساس مستندات موجود ابهامات و اشکالاتی در تولید این روغن خوراکی وجود دارد.

همچنین شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشورنیزبا این دلیل که محصولات شرکت صنعتی بهشهر با مصوبات ابلاغی شورای عالی سلامت مغایرت دارند  خواستار توقف تولید این روغن خوراکی تا پایان سال ۹۵ از سوی  شرکت صنعتی بهشهر شد.

گفته می شود انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور نیز بارها روش های تولید روغن های جامد ( لادن) شرکت صنعتی بهشهر را نامشخص اعلام و با افزودن هرگونه ترکیبات طعم دار به روغن خانوارمخالفت کرده است زیرا شناسایی و تعیین مقدار انواع اسانس و غیرقابل کنترل بودن نوع و کیفیت اسانس های مصرفی شرکت صنعتی بهشهرتوسط سازمان های نظارتی کشورامکان پذیر نبوده است.

روغن های خوراکی مصارف خانوار از اقلام پرمصرف محسوب می شوند و در سرانه خانوار سهم قابل توجهی در گروههای غذایی دارند لذا فقط استفاده از آنتی اکسیدان مطابق مقررات ملی بهداشتی به عنوان افزودنی مجاز شناخته شده و استفاده از هرگونه افزودنی دیگر به لحاظ ارزیابی برای سلامت مصرف کننده مضر است.

براین اساس با توجه به اعلام خود شرکت و نتایج آزمایشگاهی در فرمالاسیون روغن خوراکی لادن، امولیسفایرهای مونو و دی گلیسیریدهای خوراکی در تولید این محصول به کار می رود که با استانداردهای ملی ایران و استانداردهای بین المللی نیزمطابقت ندارند.

براساس اعلام کارشناسان وزارت بهداشت، این شرکت صنعتی برای ایجاد بافت جامد روغن خوراکی ، نقطه ذوب آن را ۶۵ تا ۷۳ درجه سانتیگراد افزایش می دهد که درمقایسه با اسیدهای چرب ترانس (دارای نقطه ذوب ۴۲ درجه ) از نقطه ذوب بالایی برخورداراست ومطابق منابع معتبر علمی موقع سرخ کردن ، لایه جامد ناشی از پلیمریزاسیون روغن خوراکی تشکیل می شود که درعروق بدن رسوب می کند.

شرکت صنعتی بهشهر ادعا کرده است که اسیدهای چرب ترانس این روغن خوراکی در حد صفر است اما مطابق اعلام نتایج آزمایشگاه معاونت غذای و داروی تهران  و آزمایشگاه منطقه آزاد قشم اسیدهای چرب ترانس این روغن به ترتیب ۱.۹دهم درصد و ۲۵ صدم درصد است.

این شرکت صنعتی صرفنظر از ضوابط و مقررات ملی بهداشتی و با توجه به نتایج و مستندات آزمایشگاهی وزارت بهداشت اقدام به استفاده ازامولیسفایر در روغن خوراکی تولیدی کرده که وزارت بهداشت به شدت با این امرمخالف است.

گفتنی است سازمان غذا و دارو نیز بارها از تولید روغن خوراکی در شرکت صنعتی بهشهربازید و ازفرایند تولید، نمونه برداری و درآزمایشگاههای معاونت غذا و داروی تهران و منطقه آزاد قشم آزمایش انجام داده که نتایج به اطلاع وزارت بهداشت اعلام شده است.

با همه مستندات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو شاخص های موجود در روغن خوراکی مصرف خانوار (لادن) شرکت صنعتی بهشهر با شاخص های سلامت محور و مصوبات شورای عالی سلامت مغایرت داشته و ادامه تولید و مصرف این روغن خوراکی مورد تائید این وزارتخانه نیست و صلاحیت اخذ مجوز بهداشتی را نیز ندارد.

تحقیقات نشان می دهد چربی های ترانس، میزان کلسترول بد خون را افزایش داده و کلسترول خوب را کاهش می دهد که این امر سبب افزایش بیماریهای قلبی و عروقی می شود بطوری که بیشتر چربی های ترانس در غذاهای سرخ شده و روغن های خوراکی جامد است.

این شرکت با همه اشکالات و ابهامات، ضمن تبلیغات وسیع رسانه ای، فرهنگ دوباره استفاده از روغن های جامد و طعم دار را به سفرهای غذایی مردم بازگرداند ، فرهنگی که مسئولین وزارت بهداشت سالها  برای  حذف آن تلاش کردند.





پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ابهام در تولیدات شرکت صنعتی بهشهر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..