تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چالش‌های پیش‌روی دومین کابینه روحانی

مردم و رای دهنده‌گان توقع دارند که رویکرد رییس جمهور در دومین دولتش خصوصا در چینش کابینه با تغییراتی همراه شود چرا که به طور طبیعی در دور اول این انتظارات ممکن است به لحاظ محدودیت‌های شناخت افراد یا امتحان آنها برآورده نشود اما در دور دوم انتظار وجود دارد که رییس جمهور محترم چند شاخص را از نظر مردم در نظر بگیرد.

عواملی مثل سن، انگیزه و شرایط فردی، علاوه بر مدارج علمی و سوابق تجربی می توانند معیارهای مهمی باشند. موضوع دیگر از جهت سطح تعامل است؛ این یعنی افرادی که بتوانند در مباحث کاری با همکاران و همتایان خود شرایطی را تامین کنند که بر اساس آن شرایط حداکثر تعامل و هماهنگی بین آنها وجود داشته باشد.

مباحث مربوط به پذیرش ریسک نیز امری بسیار مهم است، بسیاری از  وزرا در شرایط عادی مسئولیت پذیر هستند اما مردم  انتظار دارند که آنها در راستای انجام امور علاوه بر استفاده از قابلیت خویش و دیگران جسارت برخورد با امور را هم داشته باشند.

در پایان احساس خود رییس جمهور شرط است، بعضی افراد و اشخاص در کابینه یازدهم گویی هم عرض رییس جمهور بودند؛ در صورتی که آنها باید خود را ذیل رییس جمهور بدانند. بحث این است که مردم به خود رییس جمهور رای دانند درست است که این کابینه به واسطه و از طرف مردم انتخاب می‌شود اما بعد از اینکه رییس جمهور وزرای پیشنهادی را معرفی کرد مجلس هم باید به آنها رای دهد. قضاوت نسبت به کابینه و ارزیابی آنها به رییس جمهور ارجاع داده می‌شود.

واقعیت آن است که دوره جدید سخت‌تر از دوره قبل است به لحاظ اینکه مردم به طور طبیعی به مسئول یا رییس جمهوری که در دوره اول خدمتش است فرصت می‌دهند چرا که معتقدند از نظر اصل شناخت بر شرایط و انطباق با آن باید به رییس جمهور منتخب فرصت داد.

با این پیش فرض معتقدم در راستای انتخاب کابینه این مباحث باید مد نظر باشد؛

اولا بحران و چالش هایی که این دوره رییس جمهور محترم با آن روبرو می‌شود به مراتب سخت تر است چرا که آثار سال های قبل هم به این دوره منتقل می‌شود.

دومین موضوع این است که تجربه‌ای صورت گرفته و این تجربه نشانگر این است، در سطوح مختلف باید کابینه با رییس جمهور همراه باشد. نمی‌شود فقط وزیر را همراه کرد باید معاونین وزرا، مدیران عامل، روسای سازمان ها، استانداران و فرمانداران و بخشداران، روسای ادارات و مدیران کل همه یک کابینه باشند. متاسفانه در دولت یازهم این مهم وجود نداشت؛ بلکه چند دولت در یک دولت بودند. از این رو باید پذیرفت که ما نیازمند یک هم دستی و هماهنگی در سطح کل کشور هستیم. نه فقط در مرکز بلکه در همه کشور باید چنین شرایطی حاکم باشد.

سومین نکته ای که باید در نظر گرفت این است که با توجه به اینکه دولت دست‌آوردهایی دارد حفظ آنها از یک سو و از سوی دیگر برای تحقق برنامه ها باید متناسب با آن انتظار تعریف شود.

یعنی از تنبلی و نا هماهنگی افرادی که به نام دولت ظاهر می شوند باید جلوگیری کرد چرا که مباحث سیاسی و بین الملل و بحران هایی مثل اشتغال، معیشت، آب و محیط زیست را نمی شود نادیده گرفت.

این دوره برای روحانی بسیار مهم است، مردم مجددا به او اعتماد کردند و مطالبات خود را می خواهند. روحانی با رفع مطالبات باید محبوبیت خودش را حفظ کند که بعدها بتواند در قالبی دیگر در درون نظام ظاهر شود.

برای جریان اعتدال و اصلاحات هم این مسئله یک فرصت نهایی است چرا که اگر این کابینه موفق نباشد طبیعتا چهار تا هشت سال آینده را از دست می دهد از این رو در چیدمان کابینه باید توجه به همه این مسائل شود و افراد با تجربه، موثر، کارا و ریسک پذیر و دارای برنامه و هماهنگی به کار گرفته شوند که هم فرصت سوزی نشود، هم پاسخ گویی به وجود بیاید.

در مجلس شورای اسلامی نیز بسیاری از نماینده ها در تقابل با روحانی هستند و این ممکن است یک عامل بازدارنده برای معرفی وزرای پیشنهادی باشد. در حال حاضر معتدل ها و حامیان اصلاحات وارد شدند بنابر این افرادی که در کابینه حضور دارند باید کارنامه قابل اعتنایی را در چهار سال دوم تعریف کنند.

خود رییس جمهور بعد از انتخابات اشاره کردند بعضی از افراد در این انتخابات با او همراه نبودند یا ساکت بودند یا مخالف. بنا بر این آقای روحانی این حق را دارد در واگذاری مسائل کلان به افرادی دل ببندد که آنها واقعا در کنارش باشند و برای او فداکاری بکنند و برنامه های او را با جان و دل بپذیرند.

سطوح استانی و شهرستانی را نیز باید رییس جمهور در نظر بگیرد چرا که آنها از طریق تذکر سوال و استیضاح بازخواست نمی شوند اما بیشترین نارضایتی و مشکلاتی که در انتخابات امسال ارجاع داده می شد از عوامل استان ها و شهرستان ها بود.

اما اخرین نکته قابل ذکر این است که در هر حال کابینه باید از نظر اجرایی، اثر گذاری و سنی مطلوب تر از دوره قبل باشد.

*نماینده ادوار مجلس

29212




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چالش‌های پیش‌روی دومین کابینه روحانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..