تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انواع واکر و نحوه استفاده از آنها

هفته نامه سلامت: واکر یک وسیله کمکی برای افرادی است که دچار کاهش قدرت، دامنه حرکت، پایداری مفصل و هماهنگی حرکت شده‌اند. واکر همچنین می‌تواند فشار روی مفصل یا عضو دردناک را کاهش دهد. استفاده از این وسیله به شما کمک می‌کند که فعالیت‌های روزانه را ایمن‌تر و مستقل‌تر انجام دهید.

بیماری‌های متفاوتی از شکستگی استخوان ران گرفته تا اختلال تعادل ناشی از بیماری پارکینسون ممکن است فرد را مجبور به استفاده از وسایل کمک حرکتی مانند واکر کند. در این مطلب چگونگی انتخاب واکر و شیوه استفاده از آن را توضیح می‌دهیم.

1. انواع واکر


اگر دچار شکستگی استخوان پا شده باشید یا به علت بیماری‌های گوناگون نتوانید تعادل خود را به‌درستی حفظ کنید، واکر می‌تواند راه رفتن را برای شما آسان‌تر کند.


با مشورت با پزشک یا فیزیوتراپیستتان می‌توانید یکی از انواع واکر را انتخاب کنید:


واکر استاندارد: این واکر دارای چهارپایه است که نوک آنها را لاستیک غیرلغزنده‌ای پوشانده است. شما برای حرکت کردن باید پایه‌ها را از زمین بلند کنید.


واکر دوچرخه: این واکر که دو چرخ روی دو پایه جلویی‌اش دارد، در صورتی ‌که در برخی مواقع نه همیشه، نیاز به انداختن وزنتان روی واکر داشته باشید، سودمند است.


واکر سه‌چرخه: این واکر مانند واکر چهارچرخه به حفظ تعادل شما کمک می‌کند، اما وزن سبک‌تر و قابلیت مانور دادن بیشتری دارد.


واکر چهارچرخه: این واکر برای افرادی مناسب است که نیاز به خم شدن و تکیه دادن روی واکر برای حفظ تعادل ندارند.


واکر زانو: این واکر شبیه روروک یا اسکوتر است، اما یک صفحه برای گذاشتن زانو روی آن دارد.

انواع واکر و نحوه استفاده از آنها 


2. انتخاب دسته واکر


اغلب واکرها با دسته‌های پلاستیکی عرضه می‌شوند، اما گزینه‌های دیگری هم برای شما در دسترس است. ممکن است از دسته‌های فومی یا پوشش‌های نرم دسته استفاده کنید، به‌خصوص اگر دستانتان عرق می‌کند. اگر به علت آرتریت، دردهای مفصلی یا مشکلات عصبی در انگشتانتان در گرفتن دسته با انگشتانتان مشکل دارید، شاید بهتر باشد دسته بلندتری سفارش دهید.


3. اندازه کردن واکر


واکرتان را طوری تنظیم کنید که بازوهایتان در وضعیت راحتی قرار گیرد. با این کار هنگام استفاده از واکر فشار کمتری به شانه‌ها و پشتتان وارد می‌شود. برای اینکه معلوم شود آیا ارتفاع واکر درست است، داخل واکر بایستید. زاویه خم شدن آرنجتان را بررسی کنید. شانه‌هایتان را در حالت استراحت نگه ‌دارید. دست‌هایتان را روی دسته بگذارید. آرنجتان باید در یک زاویه راحت حدود ۱۵ درجه قرار گیرد. ارتفاع مچ را از زمین بررسی کنید. درون واکر بایستید و بازوهایتان را شل و کنار پهلویتان آویزان کنید. بالای دسته واکر باید به موازات شیار داخل مچ دستتان باشد.


4. برداشتن نخستین قدم با واکر


اگر می‌خواهید هنگامی‌که حرکت می‌کنید، وزنتان را روی واکر بیندازید، راه رفتن را با فشار دادن واکر به اندازه یک قدم به جلو شروع کنید. پشتتان را راست نگه دارید. روی واکر قوز نکنید.


5. قدم برداشتن به داخل واکر


در مرحله بعد یک پایتان یا پای آسیب‌دیده‌تان را درون منطقه واکر بگذارید. پایتان را نزدیک به میله جلویی واکر قرار ندهید. هنگامی‌که به داخل قدم برمی‌دارید، واکر را ثابت نگه دارید.


6. قدم برداشتن با پای دیگر


درنهایت، در حالی ‌که پای دیگرتان را جلو می‌گذارید، روی دسته‌ها به‌طور مستقیم به پایین فشار دهید. این روند را با حرکت دادن واکرتان به جلو و گام برداشتن به داخل آن در هر بار ادامه دهید.


7. روی واکر خم نشوید


هنگامی‌که از واکر استفاده می‌کنید، زمان حرکت قامت خود را راست نگه دارید. این کار به حفاظت از پشت شما کمک می‌کند. همیشه به داخل واکر گام بردارید، نه اینکه پشت واکر حرکت کنید. واکر را خیلی به جلویتان نرانید و دسته‌های آن را در ارتفاع بیش‌ از حد بالا تنظیم نکنید.


همچنین هنگامی‌که می‌پیچید و به آهستگی حرکت می‌کنید، گام‌های کوچکی بردارید. هنگام استفاده از واکر روی سطوح لغزنده، با فرش پوشیده‌شده یا ناهموار مراقب باشید. کفش‌های پاشنه‌کوتاه بپوشید که کف آنها به‌خوبی روی زمین می‌چسبد.


8. لوازم جانبی واکر


می‌توانید با انتخاب گزینه‌ها و لوازم جانبی استفاده از واکر را آسان‌تر و سودمندتر کنید. برای مثال:


• برخی از واکرها برای راحتی حمل کردن و در انبار گذاشتن تا می‌شوند.


• بعضی از واکرهای چرخ‌دار دارای ترمزدستی هستند.


• برخی از واکرها دارای سینی‌هایی هستند که به شما کمک می‌کند غذا و نوشیدنی و سایر اقلام را به سمت میز ببرید.


• یک کیسه کوچک متصل به واکر را می‌توان برای انتقال کتاب‌ها و مجلات به کار برد.


• داشتن محل نشستن برای افرادی که بنیه کمی دارند و نیاز دارند راه رفتنشان را متوقف و استراحت کنند، سودمند است.


• سبدهای متصل به واکر برای افرادی مفید است که با استفاده از واکر خرید می‌کنند.


درنهایت، توجه داشته باشید که واکری که انتخاب می‌کنید، بیش ‌از حد سنگین نباشد و اقدامات نگهداری و تعمیرات را برای آن انجام دهید. کلاهک‌های لاستیکی فرسوده یا شل‌‌شده یا ترمزهای خیلی سفت ممکن است خطر افتادن هنگام استفاده از واکر را افزایش دهند. برای اقدامات نگهداری با پزشک یا فیزیوتراپیستتان مشورت کنید.


چطور از حالت نشسته پشت واکر بایستید؟


این مراحل را برای اینکه بایستید و به واکر تکیه کنید، دنبال کنید:


• واکر را جلوی خودتان قرار دهید، به‌طوری که طرف باز آن به سمت شما باشد.


• مطمئن شوید که چهارپایه یا چرخ واکر با زمین تماس دارند.


• اندکی به جلو خم شوید و با تکیه دادن به دست‌هایتان از جایتان بلند شوید. برای کمک به بلندشدنتان واکر را به سوی خودتان نکشید یا آن را تکیه‌گاه نکنید. از دسته‌های صندلی یا میله‌های دستگیره متصل به دیوار در صورت وجود استفاده کنید. اگر لازم بود از کسی برای بلند شدن کمک بخواهید.


• دسته‌های واکر را بگیرید.


• پیش از شروع به راه‌رفتن، مدتی در حالت ایستاده بمانید تا احساس پایداری کنید و آماده حرکت به جلو شوید.


چگونه از حالت ایستاده پشت واکر بنشینید؟


• به صندلی، تختخواب یا نشیمنگاه توالت فکری تکیه دهید، به‌طوری که صندلی با پشت پاهایتان تماس پیدا کند.


• مطمئن شوید که هر چهارپایه یا چرخ واکر روی زمین هستند.


• یک دستتان را عقب ببرید و دسته صندلی، تختخواب یا توالت پشت سرتان را بگیرید.


• اگر هر دو پایتان مشکل حرکتی دارد، اول با یک دست و بعد با دست دیگر به عقب تکیه دهید.


• به جلو خم شوید و پای ضعیف‌تر یا آسیب‌دیده‌تان را به جلو حرکت دهید.


• به آرامی بنشینید و خودتان را به عقب بلغزانید تا بتوانید به پشتی صندلی تکیه دهید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انواع واکر و نحوه استفاده از آنها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..