تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بايد با مديريت دقيق و برنامه ريزي جامع با بحران كم آبي مقابله كرد/اصلاح الگوي كشت نقش تعيين كننده اي در كاهش استفاده از منابع آبي كشور دارد/ مشكلات مربوط به قطع آب در مناطق گرمسير كشور در سريع ترين زمان مرتفع شود

معاون اول رييس جمهور در جلسه شوراي عالي آب تاكيد كرد:

سي امين جلسه شوراي عالي آب عصر امروز (شنبه) به رياست دكتر اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهو تشكيل شد.

معاون اول رييس جمهور در اين جلسه با تاكيد بر اينكه امروز موضوع آب يك مطالبه و دغدغه عمومي است،‌ گفت: بحران كم آبي يكي از اصلي ترين چالش هاي پيش روي كشور است و بايد با مديريت دقيق و برنامه ريزي جامع از تشديد اين بحران و پيامدهايش جلوگيري كرد.
دكتر جهانگيري با بيان اينكه همه بخش هاي كشاورزي، صنعت و شرب نيازمند اصلاح الگوي مصرف است، اظهار داشت: با توجه به اينكه بخش كشاورزي بيش از نود درصد منابع آبي كشور را مصرف مي كند تهيه طرح جامع الگوي كشت به عنوان كار جدي مي تواند نقش تعيين كننده اي در كاهش استفاده از منابع و ذخاير آبي كشور داشته باشد.
وي افزود: تهيه طرح جامع الگوي كشت مناسب براي مناطق مختلف كشور و ابلاغ آن همچنين مي تواند موجب افزايش بهره وري و سطح درآمد كشاورزان كشور شود ،‌بنابراين وزارت جهاد كشاورزي بايد برنامه هاي خود را در اين زمينه با قوت پيش برده و نهايي كند.
معاون اول رييس جمهوربا اشاره به اينكه موفقيت كشور در افزايش توليد گندم همزمان با  كاهش سطح زير كشت كاري بزرگ و ارزشمند است، بر تداوم برنامه هاي كنوني در توسعه كشت گلخانه اي و بكارگيري روشهاي نوين آبياري كه منجر به كاهش مصرف آب مي شود،تاكيد كرد.
دكتر جهانگيري با يادآوري سرمايه گذاري دولت در مهار آبهاي مرزي،‌ برنامه ريزي براي توسعه كشت متناسب با نياز كشور و اين مناطق تاكيد كرد و گفت: دولت تمهيدات قانوني براي حمايت از كشاورزاني كه الگوي كشت را رعايت مي كنند ،‌ فراهم خواهد كرد.
معاون اول رييس جمهور در ابتداي اين جلسه با پيگيري موضوع قطع آب شهرستان زابل كه اخيرا اتفاق افتاده بود، خواستار بكارگيري همه تدابيرلازم براي رفع مشكلات ساكنان مناطق گرمسير كشور شد و گفت: قطع آب حتي براي يكساعت در مناطق گرمسير كشور دشوار است و در صورت اتفاق بايد در سريعترين زمان مشكلات مرتفع شود.
وي پس از استماع گزارش مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور مبني بر اينكه قطع آب در شهرستان زابل براي چند ساعت اتفاق افتاده بود كه با پيگيري برطرف شد ،‌بر اطلاع رساني سريع و دقيق درباره اقدامات انجام شده تاكيد كرد و گفت: ارايه گزارش اقدامات انجام شده به مردم مي تواند مانع سوء استفاده جريان هايي شود كه با شايعه سازي به دنبال ايجاد تفرقه در جامعه هستند.
در اين جلسه كه وزراي نيرو، جهاد كشاورزي، كشور، صنعت، معدن و تجارت و رييس سازمان حفاظت محيط زيست حضور داشتند،‌گزارشي در خصوص «مجموعه اقدامات انجام شده در مورد تغيير و اصلاح الگوي كشت و دستيابي به الگوي كشت ملي با لحاظ موضوع آب مجازي موضوع بند 11 مصوبات نهمين جلسه و نيز بند 5 مصوبات پانزدهمين جلسه شوراي عالي آب» ارايه شد.
وزير جهاد كشاورزي دراين جلسه با اشاره به برنامه وزارتخانه متبوعش براي كاهش اراضي زير كشت در عين افزايش ميزان محصولات كشاورزي،‌گفت: برنامه ريزيهاي گسترده اي براي توليد محصولاتي كه نيازمند آب فراوان هستند انجام شده و امروز از طريق كشت فراسرزميني و اجاره زمين در كشورهاي ديگر به دنبال تامين نيازهاي كشور هستيم.
وزير نيرو نيز با تاكيد بر اهميت موضوع اصلاح الگوي كشت، خواستار برآورد دقيق قيمت واقعي محصولات با توجه به هزينه تامين آب آنها و برنامه ريزي دقيق و هدايت كشاورزان به طرف كشت محصولات سازگار با اقليم مناطق مختلف كشورشد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست نيز از تغيير رويكرد وزارت جهاد كشاورزي در سالهاي اخير به منظور صيانت بيشتر از منابع آب و خاك كشور تشكر كرد و گفت: قطعا توسعه كشاورزي بدون رعايت الگوي كشت منجر به تغيير شرايط اقليمي و از بين رفتن عرصه هاي طبيعي نظير تالاب ها خواهد شد.
در ابتداي اين جلسه دكتر كشاورز معاون وزير جهاد كشاورزي گزارشي درباره موفقيت هاي بدست آمده در ارتباط با اصلاح الگوي كشت ارايه كرد و گفت : سياست هاي حوزه مديريت مزرعه، حمايت از محصولات جايگزين، استفاده از تكنولوژيهاي جديد، اصلاح روش هاي كشت،‌انتقال سبزي و صيفي به گلخانه، حمايت از صادرات محصولات با تقاضاي آب كمتر، توسعه آبياري ميكرو و تكيه بر استفاده از آب سبز در كشاورزي باعث شده كه امروز بهره وري به ميزان شش درصد توليدات برسد و اگر اين روند ادامه يابد ظرف برنامه ششم بحران آب مديريت خواهد شد.
همچنين دكتر پرهيزگار رييس سازمان هواشناسي كشور گزارشي از ميزان دماي هوا و بارش هاي سالجاري در مقايسه با سالهاي گذشته ارايه كرد و گفت، بر اساس نمودارها ميزان بارش ها دركل كشور نرمال تلقي مي شود اما با توجه به آثار گرمايش زمين و پديده تغييرات اقليمي دماي هواي كشور بطور ميانگين يك تا يك و نيم درصد افزايش يافته است.
در اين جلسه همچنين مقرر شد كميته اي با محوريت سازمان برنامه و بودجه كشور و با عضويت وزارت جهاد كشاورزي، وزارت نيرو و سازمان حفاظت محيط زيست طرح جامع الگوي كشت كشور حداكثر تا پايان سال 96 تهيه و براي تصويب نهايي به هيات دولت ارايه شود.

انتهای پیام /*




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بايد با مديريت دقيق و برنامه ريزي جامع با بحران كم آبي مقابله كرد/اصلاح الگوي كشت نقش تعيين كننده اي در كاهش استفاده از منابع آبي كشور دارد/ مشكلات مربوط به قطع آب در مناطق گرمسير كشور در سريع ترين زمان مرتفع شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..