تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۲۱۴ کشور مقررات بین المللی بهداشتی را پذیرفته اند

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدمهدی گویا در خصوص جزئیات امضای تفاهم‌نامه بین معاونت بهداشت وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: در راستای اجرای مقررات بین‌المللی بهداشتی در جمهوری اسلامی ایران، فعالیت هایی از سال ۲۰۰۵ آغاز شده است. این فعالیت ها باید در عرصه بین المللی اعلام شود و جمهوری اسلامی ایران نیز به این مقررات پایبند است. هدف از این مقررات پیشگیری از ایجاد خطر برای سلامت مردم از راه مرزها اعلام شده است.

وی با بیان اینکه مقررات بین‌المللی بهداشتی تاکنون توسط ۲۱۴ کشور در دنیا مورد پذیرش و امضا قرار گرفته است و کشورها متعهد شدند که در داخل کشور خود از راه همکاریهای بین بخشی اقداماتی را در این زمینه انجام دهند و ظرفیت‌هایی ایجاد کنند، گفت: متولی اصلی این برنامه در کشور نیز وزارت بهداشت است و این وزارتخانه موظف شده که با سازمان‌های ذی نفع در این زمینه مقررات بین المللی بهداشتی را اجرا کند و  در این زمینه هماهنگی‌هایی نیز با سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.

گویا به اجرای دو برنامه آموزشی برای کادرهای بنادر شمال و جنوب کشور اشاره کرد و افزود: این برنامه به شکلی اجرا شده است که بتوان اطمینان حاصل کرد، هیچ بیماری بدون کنترل و مراقبت دقیق از طریق دریا و کشتی وارد کشور نمی ‌شود. همچنین دوره‌های آموزشی بسیار پیشرفته‌ای نیز تحت نظر سازمان بهداشت جهانی در شهر بندرعباس اجرا شده و کادرهای وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی نیز آموزش‌های لازم را برای اجرای این مقررات دیده اند.

وی گفت: مقررات بین ‌المللی بهداشتی هر واقعه و خطر بهداشتی شامل عمدی و غیر عمدی را مورد توجه قرار می دهد و هیچ تفاوتی در زمینه کنترل این خطرها وجود ندارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درخصوص بیماری‌هایی که امکان انتقال آنها از مرزهای دریایی کشور وجود دارد نیز ، افزود: بیماری‌هایی که توان ایجاد همه گیری داشته باشند و بتوانند از طریق انسان، دام، گیاه و کالا از کشوری به کشور دیگر منتقل یا باعث ایجاد همه گیری شوند، مورد توجه اجرای مقررات بین‌المللی قرار دارند و باید برنامه‌های لازم برای کنترل آنها تهیه شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین مواردی که در کنترل مرزهای آبی باید مورد توجه باشد، آبی است که در کشتی ها برای توازن کشتی ذخیره شده است که به آن آب توازن گفته می شود، کشتی ها نیز بر اساس مقررات بین المللی حق ندارند، بدون اجازه سازمان بنادر و دریانوردی کشورها و مسئولان حوزه دریایی، این آب را در محدوده مرز آبی کشورها تخلیه کنند، زیرا آب توازن به صورت بالقوه می تواند عامل انتقال بیماری باشد. مثلا، چندسال قبل مشابه آن اتفاق افتاد و تخلیه آب توازن یک کشتی که از هند به پرو می رفت، باعث همه گیری بزرگ وبا در کشور پرو شد.

گویا گفت: حساسیت برای کنترل این نوع بیماری ها بسیار بالاست و حتما باید همکاری های بین بخشی در کشورها برای جلوگیری از ورود بیماری های واگیر از مرزها تقویت شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در مناطق جغرافیایی مختلف نیز تهدیدات و بیماری های متفاوتی بسته به شرایط اقلیمی آن وجود دارد، افزود: نوع بیماری ها و تهدیدها بر اساس مناطق مختلف جغرافیایی و شرایط محیطی مناطق مختلف دریایی می تواند متفاوت باشد.

گویا تصریح کرد: آنچه بین سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت بهداشت تفاهم شده پیش بینی،‌آمادگی، مواجهه، پاسخ دهی فوری و در صورت لزوم پاکسازی این بیماری‌ها به صورت مشترک است و  برای مثال بیماری‌هایی از جمله وبا، آنفلوآنزا از جمله این موارد هستند.

وی در پایان این نشست، راهنمای گام به گام بازرسی بهداشتی شناورها که ضمیمه این تفاهم‌نامه است را معرفی کرد و گفت: این ضمیمه، دستورالعملی است که بعد از دو سال کار کارشناسی تدوین شده است و قرار است تمام بنادر از این دستورالعمل برای راهنمای کار خود استفاده کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۲۱۴ کشور مقررات بین المللی بهداشتی را پذیرفته اند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..