تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خطر در همین نزدیکی است

 پزشکی قانونی استان تهران اخیرا آماری از میزان تلفات رانندگی در معابر درون شهری منتشر کرده که نشان می دهد خطر جانی در هر گوشه ای از شهر، ما را تهدید می کند در حالی که برای رفع این مشکل چاره ای جز ایجاد عزم ملی برای از بین بردن آن وجود ندارد.

بیشترین فوت در اثر تصادفات رانندگی

بر اساس این آمار، معابر درون شهری با 828 مورد، بیشترین فوت در اثر تصادفات رانندگی را به خود اختصاص داده اند و پس از آن جاده های برون شهری با 303 مورد، معابر و جاده های روستایی با 12 مورد در جایگاه بعدی قرار دارند.
این آمار دور نمای آشفته ای از شیوه رانندگی و تردد عابران پیاده در معابر عمومی جامعه ما حکایت می کند. حوادثی که به دنبال خود مسائل مختلفی از جمله از دست دادن اعضای خانواده و به دنبال آن خسارات فراوان به سیستم درمانی کشور به همراه دارد.
کوچه ها و خیابان ها، محل تردد و رفت و آمد عابران پیاده و البته خودروها است که هرکدام برای تردد در این محل ها دارای حقوق ویژه هستند. به بیان دیگر همان طور که عابر پیاده برای رفت و آمد در این مکان ها دارای حقوقی مشخص است، رانندگان وسایل نقلیه نیز از حقوق خاص خود برخوردارند.
بسیاری از حوادث رانندگی ناشی از رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی است که این عارضه به وفور در خیابان های شهر دیده می شود.
همانطور که آمار پزشکی قانونی نشان می دهد میزان تلفات رانندگی در معابر درون شهری بالا است و این نشان می دهد وقتی به بیرون از منزل پا می گذاریم امنیت ما به حداقل می رسد؛ خیابان های شهر و حتی اتوبان های شهر، محل سرعت و سبقت های غیرمجاز نیست و فرهنگ ترافیک می گوید که در رانندگی به ویژه در معابر شهری آهسته و آرام حرکت کنیم و کاملا بر خودرو تسلط داشته باشیم زیرا ممکن است هر لحظه با عابر پیاده مواجه شویم که اگر سرعت زیاد و قابل کنترل نباشد شاهد حوادث ناگوار و تلفات سنگین خواهیم بود.
رانندگی در جوامع پیشرفته از جمله کشورهای اروپایی می تواند به عنوان یک الگو در جامعه ما مورد توجه قرار گیرد. خودروها در معابر عمومی درون شهری این کشورها با سرعت کم و با دقت فراوان رانندگی می کنند که همین مساله تلفات رانندگی در این کشورها را به شدت کاهش داده است.
در سفری که چند سال قبل به ایتالیا داشتم و تحقیقی که در این زمینه انجام داده ام به جنبه های مختلفی از فرهنگ رانندگی در این کشور و کشورهای اروپایی پی بردم.
در این کشور فارغ از اینکه خودروها کاملا مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت می کردند، عابران پیاده نیز در رعایت این قوانین وسواس مثال زدنی از خود نشان می دادند. عابران پیاده هرگز از چراغ قرمز عبور نمی کردند هر چند اصلا خودرویی در آن حوالی نباشد.
عابران پیاده خود را ملزم می کردند که از روی خطوط ویژه عابر حرکت کنند و در تمام طول خیابان ها و کوچه ها نیز این مقررات از سوی عابران پیاده رعایت می شد. متاسفانه در جامعه ما این مسائل رعایت نمی شود و همین مساله نیز عامل افزایش آمار تلفات رانندگی است.
مقررات راهنمایی و رانندگی فقط برای رانندگان نوشته نشده و همه از جمله عابران پیاده باید آن را رعایت کنند هر چند در خیلی مواقع مقصر رانندگان هستند که عامل اغلب این تصادف ها نیز سرعت غیرمجاز اعلام می شود.
هنوز مقررات راهنمایی و رانندگی در خیلی از خیابان ها و کوچه های شهر نادیده گرفته می شود که نتیجه آن افزایش تلفات رانندگی است. خیلی از موتورسواران هنوز به رعایت قوانین راهنمایی و راهنمایی پایبند نیستند و همین عامل تلفات رانندگی را افزایش داده است.
بسیاری از راکبان موتور به حریم عابران پیاده تجاوز می کنند و با عبور از خط قرمز، مقررات راهنمایی و رانندگی را به چالش می کشند که سرعت غیرمجاز آنان خطرات جانی را بالا برده است.
برای داشتن یک شهر امن، لازم است همه این معضلات رفع شود. اگر این مسائل برطرف نشود، همچنان آمار تلفات بالا خواهد بود و کودکان شهر همچنان خواب های آشفته خواهند دید و این قطعا در سلامتی آنان تاثیر منفی خواهد گذاشت.
آموزش به رانندگان خودروها و موتورسواران باید دائمی شود زیرا ممکن است برخی از همین رانندگان زمان دریافت گواهینامه رانندگی آنان به بیش از یک دهه برسد بنابراین، یادآوری مقررات راهنمایی و رانندگی یک ضرورت برای این دسته از افراد محسوب می شود.
تبلیغات شهری و حتی رسانه ای برای درست رانندگی کردن یک ضرورت انکارناپذیر است در حالی که این مهم در جامعه ما در وضعیت مساعدی قرار ندارد و جا دارد همه دستگاه های ذیربط از جمله راهنمایی و رانندگی، سازمان ترافیک، شهرداری ها و رسانه ها در این زمینه اقدام کنند.
برای رسیدن به یک شهر امن، یک راه وجود دارد و آن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی است. این نسخه درمان این معضل است و اگر دیر بجنبدیم همچنان تلفات بالا خواهد ماند. 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خطر در همین نزدیکی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..