تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سلب آرامش مردم سیری چند؟

ساعت: 15:40 منتشر شده در مورخ: 1396/03/24 شناسه خبر: 1128080

دادزن‌هایی که روی اعصاب شهروندان راه می‌روند؛

مهم نیست ساعت 8 صبح باشد، یا 3 ظهر و 8 شب، با یک بلندگو از راه می‌رسند و در پس‌کوچه‌ها فریاد چاقو تیز می‌کنم و هندوانه کیلویی هزار سر می‌دهند تا خفته‌ها را بیدار کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، دم صبح است و هنوز آفتاب بیرون نزده است، مش رجب بار و بندیل و چرخ دستی را که خودش درست کرده برمی‌دارد و راهی کوچه پس کوچه‌های شهر می‌شود تا ضایعات نان، پلاستیک و لوازم قدیمی مردم را بخرد و بفروشد. صدای او دیگر برای بسیاری از اهالی محلات شهر غریبه نیست و سال‌هاست که مردم به فریادهای مش رجب عادت کرده‌اند.

او تا غروب بیرون است و صبحانه و نهارش را همیشه به همراه دارد. گرچه با فریادهای گاه و بیگاهش مراعات مردم را نمی‌کند اما مردم مراعات او را می‌کنند و کاری به کارش ندارند تا بتواند امرار و معاش کند.

امروزه شهرنشینی سبک زندگی بسیاری از مردم را تغییر داده است. خیلی‌ها وسایل مورد نیاز خود را یک‌جا از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای سطح شهر تهیه می‌کنند و قید دورگردها و دستفروشان را زده‌اند. با وجود این اما دورگردها از گردونه زندگی مدرن و ماشینی خارج نشده‌اند، آن‌ها یا میوه و سبزی می‌فروشند و یا سمسار و بزاز هستند که محل کسب و مغازه ثابتی ندارند و تنها سرمایه شان یا وانت بار است و یا چرخ دستی چهارچرخ.

دورگردها روزی در یک محله هستند و روزی دیگر در محله دیگر. برای آن‌ها زمان اهمیتی ندارد و از صبح تا غروب کوچه به کوچه در حال تردد هستند تا بلکه بیشتر بفروشند و بیشتر درآمد داشته باشند. برای آنها اهمیت ندارد که صدای مهیب و گاه دلخراش بلندگوی شان باعث سلب آرامش مردم می‌شود. اگر ساعت 3 بعد از ظهر هم باشد و مردم در حال استراحت، صدایی که در خلوتی کوچه می پیچد و آسایش همسایه‌ها را به هم می زند صدای بلندگوی دست فروش و ضایعات جمع کن است.

دود این گونه مشاغل کاذب که مزاحم استراحت و آرامش مردم شده به چشم شهروندانی می‌رود که گاه بیمارانی در خانه دارند که نیازمند آرامش‌اند یا دانش آموزانی که در ایام امتحانات و فصل کنکور مشغول مطالعه‌ هستند.

وانت‌های دوره گرد در تمام ساعات شبانه روز فریادهای بی‌وقتشان کلافه‌کننده و آزار دهنده است. براساس قانون جرایم رانندگی، استفاده از بلندگو و نصب آن روی خودرو ممنوع است چه برسد به استفاده مکرر از آن با هدف جلب مشتری برای کسب و کار خود.

واقعیت این است که پلیس راهور وظیفه دارد خودروهای دارای بلندگو را توقیف یا جریمه کند اما آنچنان که باید به صورت جدی با مزاحمان و سلب کنندگان آرامش مردم برخورد نمی‌شود. شهروندان انتظار دارند از فعالیت کاسبان دوره گردی که با بلندگوهای گوشخراش موجب ناراحتی و سلب آرامش عمومی می‌شوند جلوگیری شود.

اخیرا وانت بارهایی که از شهرهای اطراف به کلانشهر تبریز می‌آیند و در کنار خیابان، جاده و یا اتوبان‌ها توقف می‌کنند بدون واهمه جریمه به فروش میوه و تره بار مبادرت می‌ورزند که ممکن است حادثه آفرین باشد و در اثر سهل انگاری عده‌ای به تصادف اتومبیل‌ها منجر شود. جای تعجب دارد که چرا ارگان‌های مسئول با این معضل برخورد نمی‌کنند و این وانت بارها را از کنار جاده‌ها و خیابان‌ها جمع نمی‌نمایند.

به نظر می‌رسد درباره نحوه مقابله با این نوع از آلودگی صوتی بین شهرداری، قوه قضاییه و نیروی انتظامی همکاری لازم صورت نمی‌گیرد. طبق قانون، وظیفه ساماندهی مشاغل مزاحم شهری با شهرداری است. شهرداری می‌گوید حاضر است به وظیفه خود درباره توقیف و معرفی وانت بارهای دارای آلودگی صوتی عمل کند ولی صاحبان این خودروها وقتی به دادگاه می‌روند، یا مجازات نمی‌شوند یا با مجازات نقدی اندکی، خودروی آنها از توقیف در می‌آید.

پلیس هم معتقد است دراین باره، وظیفه‌ای ندارد و وظیفه مقابله با آلودگی صوتی و دستفروشان سیار با شهرداری است. در این چرخه معیوب و دعوا بین ارگانهای مسئول که هر کدام توپ مبارزه با آلودگی صوتی را به زمین یکدیگر می اندازند آنچه که مظلوم واقع می شود آرامش و آسایش شهروندان است که همچنان توسط دورگردهای بی‌مسئولیت سلب می‌شود.

انتهای پیام/



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سلب آرامش مردم سیری چند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..