تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وضعیت آب سدهای استان ایلام با وجود کمبود بارش ها و نزولات جوی مطلوب است

به گزارش ایرنا، آب حیاتی ترین ماده در این کره خاکی است که حیات تمام جانداران زمین به طور مستقیم به وجود و وفورش بستگی دارد.
یکی از مهمترین منابع تامین آب نزول بارش های جوی است که هر اندازه این بارش ها زیادتر باشد میزان ذخیره سفره های زیرزمینی نیز در صورت مدیریت درست افزایش می یابد.
همواره با فرا رسیدن فصول پاییز و زمستان چشم امید تمام مردم ناخوداگاه به سمت آسمان دوخته می شود و همگان منتظر لطف و کرم و جوشش این نیلگون آبی رنگ هستند تا زمین گرم و تشنه را با بارش های خود سیراب کند.
بارش های باران در فصول مختلف و در سال های گوناگون با هم تفاوت دارد اما میزان ریزش ها ارتباط مستقیم با کمبود یا وفور آب دارد چرا که با افزایش بارش های جوی علاوه بر سفره های زیرزمینی، دریاچه ها و رودخانه های دائمی، آبگیر حوزه سدها و نیز رودخانه و دریاچه های فصلی پرآب می شوند.
در سال های کم بارش نقاط مختلف کشور دچار خشکسالی و کمبود باران می شود هر چند که سرزمین ایران بیش از یک دهه است در دوره خشکسالی و رکود باران بسر می برد اما هر از گاهی در برخی سال ها شاهد تر سالی هستیم که با این وجود این میزان بارش کمبودهای منابع آبی ناشی از خشکسالی را جبران نمی کند.
در سال زراعی 94 - 95 کشور ایران شاهد سالی پر بارش بود به طوری که در برخی مناطق کشور همچون استان ایلام شاهد بارش های سیلابی نیز بودیم اما در سال زراعی جاری 96 - 95 بارش های جوی از میزان و تعداد دفعات چندان پر قدرتی برخوردار نبود.
در استان ایلام طی سه ماه فصل پاییز و دی ماه سال قبل بارش ها در حد صفر بود و در بهمن ماه تا اواسط اردیبهشت امسال تا حدودی بارندگی ها از میزان ریزش و دفعات بارشی مناسب و مطلوبی برخوردار بود و تا حدودی بخشی از کمبودهای بارشی فصل پاییز را جبران کرد.
در زمینه بارش های جوی مدیرکل هواشناسی ایلام معتقد است که استان در سال زراعی فعلی از وضعیت مطلوب و نرمال بارشی برخوردار نیست و هچنان این استان با وجود بارش های بهمن تا اردیبهشت همچنان در برهه ای از خشکسالی بسر می برد.

** ایلام در سال زراعی جاری 403 میلی متر بارش داشته است
مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: 403 میلی متر نزولات جوی در سال زراعی جاری (اول مهر هر سال 95 تا پایان شهریور سال 96) تاکنون در این استان باریده است.
یوسف شیخ الملوکی اظهار کرد: این میزان بارش نسبت به سال زراعی گذشته 53 درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت 14درصد کاهش بارندگی داشته است.
وی افزود: میزان نزولات جوی ثبت شده در شهرستان ایلام 469 میلی متر است که در قیاس با بارش های سال زراعی گذشته 51 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 16 درصد با کاهش روبرو بوده است.
شیخ الملوکی یادآور شد: بیشترین بارش در این مقطع زمانی در شهرستان ایوان با 688 میلی متر گزارش شده که نسبت به سال زراعی گذشته 41 درصد کاهش و در مقایسه با میانیگن بلندمدت هشت درصد افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: همچنین کمترین میزان بارش ها در شهرستان مهران با 138 میلی متر بود که در مقایسه با بارش های سال گذشته 56 درصد و نسبت به میانیگن بلند مدت 37 درصد کاهش ثبت شده است.
به گفته وی، با توجه به کاهش محسوس بارش ها از منظر هواشناسی، استان ایلام بر خلاف بارش های چشمگیر سال زراعی 95 - 94 در سال زراعی جاری خشکسال بود که امیدواریم با تغییرات اقلیمی در سال زراعی آتی میزان بارش ها به وضعیت مطلوب برسد.
مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: تغییرات اقلیمی چون سوراخ شدن لایه ازن، گرمای زیاد و افزایش دما، وجود گازهای گلخانه ای، کانون های گرد و غبار و تغییر در نوع سیستم های جوی باعث کاهش بارش ها می شود.

** ذخیره 271 میلیون مترمکعبی آب سدهای سه گانه استان
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان ایلام حجم آب موجود در مخازن سدهای سه گانه چم گردلان، دویرج و کنگیر استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هم اکنون 271.5 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای سه گانه استان ذخیره است.
احسان یارمحمدی با اشاره به بارندگی های مطلوب در اسفندماه سال گذشته و اوایل فروردین امسال افزود: از ابتدای سال آبی(مهرماه سال گذشته تاکنون) بیش از 128 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای سه گانه استان (کنگیر ایوان 14.5 میلیون، چم گردلان ایلام 43.5 میلیون و دویرج دهلران 70.5 میلیون متر مکعب) شده است.
وی افزود: از این میزان حجم آب ورودی به سدهای استان 82 میلیون مترمکعب آب جهت مصارف مختلف (شرب، کشاورزی، تبخیر و نشست) مصرف شده که از این میزان، سهم سد چم گردلان ایلام 32 میلیون، کنگیر ایوان 2 میلیون و دویرج دهلران نیز 47.5 میلیون متر مکعب بوده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام حجم کنونی آب سدهای استان را 271 میلیون متر مکعب اعلام کرد و یادآور شد: حجم فعلی آب سد ایلام 63.3 میلیون، کنگیر ایوان 18 میلیون و دویرج نیز 194 میلیون متر مکعب است که وضعیت مطلوب و مناسبی را نشان می دهد.
یارمحمدی از کاهش روند افت منابع زیرزمینی دشت های ممنوعه استان خبر داد و گفت: 19 دشت آبی در این استان وجود دارد که از این تعداد وضعیت سه دشت مهران، برتش و موسیان بحرانی است و مابقی دشت ها نیز با افت منابع آب زیرزمینی مواجه هستند.
وی اضافه کرد: سفره های زیرزمینی آب استان بخاطر برداشت های بی رویه سالانه در مجموع با 15 میلیون مترمکعب کسری مواجه هستند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام افزود: بر اساس بررسی های انجام شده در بحث بهره برداری از منابع آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، در اکثر مناطق این استان محدودیت داریم و با افت منابع آب زیرزمینی مواجه هستیم.
یارمحمدی گفت: باید با برنامه های صرفه جویی و اجرای شبکه های تحت فشار، تغذیه آبخوان ها، طرح های تغذیه مصنوعی، جلوگیری از اضافه برداشت ها و حفر چاه های غیرمجاز نسبت به جبران آفت منابع آب زیرزمینی اقدام شود.

** فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب یک التزام اساسی برای جامعه خشکسال ایلام
به گزارش ایرنا، با توجه به شرایط نامطلوب اقلیمی و گرمای زیاد زمین و افزایش دما و نیز وجود عوامل محیطی چون گازهای گلخانه ای و افزایش بیابان و کانون های تولید گرد وغبار میزان بارندگی ها و نزولات جوی کاهش چشمگیری نسبت به دهه های گذشته پیدا کرده است.
با توجه به اینکه کشور ایران در منطقه ای خشک و نیمه خشک قرار دارد با کاهش محسوس آب و منابع آبی روبرو است که تنها راه خروج از بحران آب صرفه جویی در مصرف این مایع حیاتی و مهم است.
مردم باید به این درک و آگاهی برسند که آب ماده ای بنیادی و البته از دست رفتنی است که باید با ارتقای سطح فرهنگ صرفه جویی و رسیدن به این باور که کشور ایران در معرض خطر بحران آب قرار دارد همچون جان شیرین از قطره قطره آن حفاظت و از هدر رفت ان جلوگیری کنند.
خبرنگاران: زهرا موسوی، فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/3032/9102

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وضعیت آب سدهای استان ایلام با وجود کمبود بارش ها و نزولات جوی مطلوب است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..