تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نمایش قدیمی ترین یوزهای ایرانی در موزه ملی

پس از صعود تیم ملی #فوتبال به جام جهانی 2018، نخستین نقوش «یوز ایرانی» بر روی سفال های منقوش در #موزه ملی ایران به نمایش درآمده اند.

جبرئیل نوکنده، مدیر کل موزه ملی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نمایش سه ظرف منقوش سفالی در بخش پیش از تاریخ موزه ملی ایران که تصاویری از پلنگ و یوزپلنگ های ایران روی آن ها وجود دارد، بیان کرد: با توجه به پیروزی پر افتخار تیم ملی فوتبال ایران و راهیابی به جام جهانی 2018، از مردم می خواهیم تا سه ظرف منقوش با تصاویر یوز ایرانی که در این مقطع زمانی در موزه ملی ایران به نمایش درآمده اند را از نزدیک ببینند.

این باستان شناس با بیان این که قدیمی ترین تصاویر یوزپلنگ ها در ایران روی ظروف سفالی هستند، بیان کرد: در علم باستان شناسی به این ظروف «سفال سیلک III» یا «تمدن حصار» گفته می شود و مشخصا متعلق به 3350 – 3750 پیش از میلاد هستند.

به گفته ی او این ظروف در محوطه های تاریخی مانند تپه حصار دامغان، تپه سیلک کاشان و تپه ایغربلاغ استان البرز و تپه چشمه علی به دست آمده اند.

نوکنده با بیان این که این ظروف در جغرافیای فرهنگی فلات مرکزی، سمنان، تهران، قزوین، قم، اصفهان در حدود شش هزار سال پیش وجود داشته اند، بیان کرد: ازگذشته یوزپلنگ به «چیتا» نیز معروف بوده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نمایش قدیمی ترین یوزهای ایرانی در موزه ملی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..