تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگاهی جامع به وضعیت فرهنگی و اجتماعی محلات شهر تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از اتمام پروژه مطالعاتی«گونه شناسی فرهنگی، اجتماعی و هویتی محلات شهر تهران و شناسایی الگوهای همسایگی و اجتماعات محلی» و ارائه راهکارهای بهینه سازی خبر داد.

 سبحان یحیائی مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور اجتماعی و فرهنگی، شکل دادن به فهم و درک جامعه شناختی از شهر بر مبنای تشابهات و تمایزات اجتماعی، اصلاح برداشت نوستالژیک از محله، ارائه چارچوبی برای اصلاح برداشت‌های کلی و جا افتاده در مورد مکان گزینی ساکنان شهر تهران و ایجاد مبنایی برای تحلیل پدیده های خاص اجتماعی و فرهنگی را از اهداف انجام این پروژه خواند و افزود: در راستای ایجاد زیر ساختی برای نمونه‌گیری در پیمایش‌های شهری و شناسایی ساختار تنوع و تکثر محلات شهری بر مبنای مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی و همچنین عینی‌سازی، مستندسازی و حفظ و تقویت کارکردهای اجتماعی محلات شهر تهران پروژه‌ای با عنوان «گونه شناسی فرهنگی، اجتماعی و هویتی محلات شهر تهران و شناسایی الگوهای همسایگی و اجتماعات محلی» در سال ۹۴ تعریف و «موسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران»، اجرای آن را عهده‌دار شد.

یحیائی تصریح کرد: این پروژه یکی از مهمترین‌های پروژه مطالعاتی در سال های اخیر است و با ۱۲ هزار پرسشنامه با توجه به اتقان نظری و داده‌های میدانی مستحکم می‌تواند مبنایی برای گزارش‌های تخصصی در حوزه مطالعات اجتماعی شهری تهران باشد.

وی ادامه داد: پروژه گونه‌شناسی محلات ۱۰۵ محله را براساس ۵ شاخص اصلی قدرت اقتصادی، پایگاه اجتماعی، استفاده از خدمات محلی، الگوی مصرف خود فراهم سازی/جمعی و تعلق محلی مورد بررسی قرار داده است که به مثابه نقشه راه برنامه‌ریزی اجتماعی و فرهنگی شهرداری در سطح محلات عمل می‌کند و قابل تعمیم به کل محلات شهر تهران است.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات در خصوص مهمترین یافته‌های تحلیلی این پروژه به ایجاد زیرساخت‌ها و مبانی تحقق برنامه‌ریزی شهری مشارکتی و پایدار اشاره کرد و افزود: تحلیل جامعه‌شناختی از «قشربندی اجتماعی» ساختار اجتماعی و فرهنگی شهر و شناسایی محلات آسیب‌پذیر بر مبنای انباشت خیلی ضعیف مؤلفه‌های اجتماعی در کلان‌شهر تهران و آگاه نمودن مدیریت شهری نسبت به این کانون‌های خطر از مهمترین دستاوردهای این پروژه است که ضرورت توجه حداکثری مدیریت شهری را طلب می‌نمایند تا شاهد تولد محلات جدیدی مانند خاک سفید نباشیم.

به گفته ‌ی یحیائی شناسایی محلات حساس و آسیب‌زای شهری و طراحی مداخله مدیریت شهری برای بهبود و کیفیت زندگی این محلات از سرریز شدن آسیب‌های اجتماعی و مخاطرت اجتماعی مانند آنچه در محلات خاک سفید و هرندی و یا مناطقی چون اسلامشهر در مجموعه شهری تهران روی داد، نباشیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد داده‌های این مطالعه بتواند در میدان عمل برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی به کار گرفته شود و پژوهشگران شهری نیز بهره لازم از این پژوهش و مطالعاتی از این دست را که هر ساله توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران انجام می شود ببرند




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگاهی جامع به وضعیت فرهنگی و اجتماعی محلات شهر تهران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..