تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کتابخانه سیار بخش عمده محرومیت در حوزه کتاب را جبران می‌کند

گروه فرهنگی: مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه خوشحالم موضوع کتابخانه سیار تبدیل به یک مطالبه شده که در اصحاب رسانه دائما مطرح می‎شود، عنوان کرد: برای ما بسیار مغتنم است که موضوع کتابخانه سیار فرصت بسیار بی‌نظیری است که می‌تواند بخش عمده‌ای از محرومیت‌ها و عقب‌‌افتادگی ما در زمینه کتاب را جبران کند.

حسین اکبری، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا) از خراسان رضوی، در خصوص نشست‌های کتابخوان، اظهار کرد: نشست کتابخوان یکی از برنامه‌های جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) است که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این نشست‌ها که از سال 1394 برگزار شد، اهدافی را دنبال می‌کند که یکی از آن‌ها معرفی کتاب‌های خوب است و از دیگر اهداف آن نشست آموزش و ارائه راه‌های استاندارد انتخاب کتاب خوب و معرفی آن به دیگران است. 

آموزش و انتخاب کتاب درست در نشست کتابخوان

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: خیلی وقت‌ها کتابی را می‌خوانیم اما درست نمی‌توانیم آن را به دوست و آشنایان خود منتقل کنیم به همین دلیل ممکن است برای دیگران جذابیتی نداشته باشد اما برگزاری نشست کتابخوان و آموزش انتخاب و جستجوی کتاب مناسب می‌تواند راهکار خوبی برای فرهنگ کتابخوانی درست باشد.

وی ادامه داد: این نشست‌ها به چند دسته عمومی و تخصصی، کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای تقسیم می‌شود یعنی در یک مدرسه و یک کتابخانه نیز می‌توانیم دانش‌آموزان را کنار هم جمع کنیم و جلسات آموزش کتابخوان را برگزار کنیم. 

اکبری افزود: در نشست کتابخوان ابتدا چند کتاب مشخص شده و چون در نهاد کتابخانه‌ عمومی نشست‌ها را برگزار می‌کنیم، سعی می‌کنیم از منابعی که در کتابخانه عمومی وجود دارد، استفاده کنیم تا افراد و اعضا بتوانند دسترسی پیدا کنند و آن کتاب‌ها را امانت بگیرند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به حضور برخی نویسندگان کتاب‌ها در نشست‌های کتابخوان، عنوان کرد: این حرکت علاوه بر جاذبه خاصی که دارد باعث ارتباط مستقیم مخاطب با نویسنده کتاب می‌شود.

وی ادامه داد: ما در برنامه‌های مستمر خود مؤظف هستیم در کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های استان، هر ماه حداقل دو نشست کتابخوانی داشته باشیم. علاوه بر این برگزاری نشست‌های عمومی و تخصصی از دیگر موارد است.

اکبری اظهار کرد: ما مؤظف هستیم امسال چهار نشست تخصصی کتابخوان در زمینه فرهنگ رضوی برگزار کنیم همانطور که سال‌های گذشته این اتفاق افتاد و نشست‌هایی در این زمینه برگزار شد.

وی ادامه داد: در مسابقه کتابخوانی رضوی کتاب‌هایی که معرفی شده به افراد برای مطالعه و شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی داده می‌شود.

کتابخانه سیار؛ بخش عمده محرومیت و عقب‌افتادگی در حوزه کتاب را جبران می‌کند

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه خوشحالم موضوع کتابخانه سیار تبدیل به یک مطالبه شده که در اصحاب رسانه دائما مطرح می‎شود، عنوان کرد: برای ما بسیار مغتنم است که موضوع کتابخانه سیار فرصت بسیار بی‌نظیری است که می‌تواند بخش عمده‌ای از محرومیت‌ها و عقب‌‌افتادگی ما در زمینه کتاب را جبران کند.

کتابخانه سیار یک هدف غائی نیست

اکبری با بیان اینکه موضوع کتابخانه سیار یک هدف غائی نیست، ادامه داد: ما اختلاف فاحشی در حوزه کتابخوانی داریم و کتابخانه سیار می‌تواند در یک دوره زمانی کوتاه مدت این خلا را پر کند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه سیار به دلیل سرعت عمل و چابکی که دارد، در آن واحد می‌تواند به دیگران خدمات دهد و بسیار مفید باشد، تصریح کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته به اصحاب رسانه قول داده بودیم که دومین کتابخانه سیار راه‌اندازی شود که بهمن افتتاح شد و اکنون 11 روستای شهرستان تایباد تحت پوشش خدمات این کتابخانه هستند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از حضور کتابخانه سیار در زلزله فریمان خبر داد و اظهار کرد: چه خوب است تا در حاشیه شهر مشهد نیز از کتابخانه سیار استفاده شود حتی در مراکزی که میلیون‌ها زائر به آنجا مراجعه می‌کنند، کتابخانه سیار مستقر بگذاریم. 

اکبری در ادامه گفته‌های خود با اشاره به خیران در حوزه اهدا کتاب و کتابخانه شخصی، بیان کرد: خوشبختانه در این زمینه اتفاقات خوبی افتاده است و افراد زیادی کتاب و حتی کتابخانه شخصی خود را اهدا کردند.

وی ادامه داد: ما مرکز مبادله داریم که این مرکز کتاب‌هایی که اهدا می‌شود را از یکدیگر تفکیک می‌کند و آمار کتاب‌های ارزشمند از لحاظ محتوایی در مرکز مبادله اعلام می‌شود و به مراکز کتابخانه عمومی، مساجد و... اهدا می‌شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کتابخانه سیار بخش عمده محرومیت در حوزه کتاب را جبران می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..