تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فلسفه شب‌های اِحیا/ دلایل مخفی بودن شب قدر چیست؟

ساعت: 15:30 منتشر شده در مورخ: 1396/03/23 شناسه خبر: 1127196

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین بیان کرد: عظمت شب قدر به مخفی بودن آن است زیرا انسان را به تکاپو وا داشته، روح تحرک به وی می‌بخشد؛ بسیاری از علما معتقدند مخفی بودن شب قدر به این دلیل است تا مردم به همه این شب‌ها اهمیت دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام رضا کاظم لو در گفت‌وگو با صبح قزوین در خصوص فلسفه نامگذاری شب قدر اظهار  کرد: از آنجایی که تقدیر و سرنوشت سالانه مردم در این شب ثبت و ضبط می‌شود از این شب به عنوان شب قدر یاد شده است.


وی افزود: در شب‌های اِحیا مقدرات هر انسانی از جانب پرودگار عالم البته با خواست، خواهش و زمینه سازی‌های خود فرد معین می‌شود. 

رییس حوزه علمیه قزوین ابراز کرد: شب قدر برابر با هزار ماه یعنی بیش از ۸۰ سال از عمر بشر است؛ بدین جهت این شب به لحاظ عبادت برای انسان مهم است. زیرا عبادت و رازو نیاز در این شب برابر با بیش از ۸۰ سال از زندگی انسان است. 

وی ادامه داد: تعیین سرنوشت انسان در چنین شبی دلالت بر اجباری بودن این امر نیست؛ زیرا ممکن است فردی در آن شب تقدیر خوبی برایش مقدر شود اما در طول سال با ارتکاب اعمال نادرست سرنوشتش به بدی تغییر کند و یا فرد در چنین شبی محروم بماند ولی در طول سال با انجام اعمال پسندیده مشمول فیض و رحمت خدا شده، سرنوشت خوبی برای وی رقم بخورد. 

عظمت شب قدر به مخفی بودن آن است
این کارشناس دینی اذعان کرد: بسیاری از انسان‌ها بخش زیادی از عمر خود را برای رسیدن به امور کم اهمیت مادی و دنیوی خویش صرف کرده و برای محقق شدن آن برنامه ریزی می‌کنند، حال با توجه به ارزش و اهمیت چنین شبی باید عنایت ویژه ای نسبت به آن داشت. 

وی در خصوص اهمیت جایگاه چنین شبی عنوان کرد: اگر متوجه شوید که پارکی وجود دارد که همه خوبان قرار است در آن جمع شوند، چه می‌کنید؟ بدون شک شما نیز تلاش می‌کنید حتی برای لحظاتی کوتاه در آن مکان حاضر شوید، در چنین شبی بهترین و کامل ترین کتاب خدا نازل شده، از طرفی ملائکه رحمت به زمین فرود می‌آیند.

کاظم لو اضافه کرد: به عبارتی گوئی خداوند متعال منتظر رسیدن چنین شبی بود تا بهترین و کامل ترین کتابش را بر پیامبر نازل کند. 

وی خاطرنشان کرد: در شب قدر بزرگترین خطری که انسان را تهدید می‌کند، یعنی شیطان، در زنجیر است؛ لذا براساس آیه "سلام هی حتی مطلع الفجر" چنین شبی توام با سلامتی و آرامش است. 

این کارشناس مذهبی درباره چگونگی نزول قرآن گفت: نزول قرآن به دو شکل تدریجی و دفعی صورت گرفته است، در نزول تدریجی آیات بر حسب مناسبت‌های مختلف و با توجه به شرایط زمانی خاص در طول ۲۳ سال پیامبری رسول اکرم (ص) نازل شده اما در نزول دفعی و در شب قدر همه آیات به یکباره بر قلب پیامبر نازل شده است. 

وی درباره علت مخفی بودن شب قدر گفت: عظمت شب قدر به مخفی بودن آن است، زیرا انسان را به تکاپو واداشته، روح تحرک به وی می‌بخشد؛ لذا احیاء و شب زنده داری در چنین شب‌هایی حتی اگر شب قدر نباشد، موجب جاری شدن رحمت خدا بر وی می‌شود.

مدیر حوزه علمیه قزوین یادآور شد: بسیاری از علما معتقدند مخفی بودن شب قدر به این دلیل است تا مردم به همه این شب‌ها اهمیت دهند، همانگونه که خداوند رضایت خود را در انواع طاعات پنهان کرده تا مردم به همه طاعات روی آورند، غضبش را در میان معاصی پنهان کرده تا از همه معصیت‌ها بپرهیزند، دوستان خود را در میان مردم مخفی کرده تا یکدیکر را احترام گذارند، اجابت‌ها را در میان دعاها مخفی کرده تا به همه دعاها رو آورند و اسم اعظم خود را در میان اسماء مخفی نموده تا همه اسماء را گرامی و بزرگ بدارند. 

وی اذعان داشت: در حدیثی از پیامبر آمده که این از لطف خداوند متعال بر امت من بوده و احدی از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبوده اند. 

در شب قدر خواستن‌ها مهم هستند نه خواندن‌ها
کاظم لو با اشاره به بهترین در خواست مومنان در شب قدر، گفت: هرکس به اندازه توان و ظرفیت وجودی خویش از خداوند خواهشی دارد اما بهترین دعا در این شب، ذکری است که مسلمانان به هنگام قنوت بر زبان می‌آورند و از خداوند آنچه را طلب می‌کنند که به خیر و صلاح آنان است. 

وی افزود: ما انسان‌ها به درستی از صلاح و مصلحت خویش آگاه نیستیم؛ چه بسا به کاری اصرار ورزیم که خیر ما را در بر نداشته باشد. 

این کارشناس مذهبی درباره اهمیت این شب در نزد ائمه معصومین گفت: اهل بیت(ع) نیز نسبت به شب زنده داری در شب‌ قدر اهتمام ویژه ای داشتند؛ به طوری که در روایات آمده است فاطمه زهرا (س) بعدازظهر روزی که شب آن، قدر بود به فرزندان خود می‌گفت استراحت کنند تا شب بیدار بمانند.

وی با بیان اینکه در شب قدر خواستن‌ها مهم هستند نه خواندن‌ها، عنوان کرد: در شب قدر باید از فرصت به دست آمده نهایت بهره را برد، دعاها و سوره‌هایی که توصیه شده بخوانیم؛ اما مهم تر از همه نوع خواستن حاجات از خداوند متعال است. 

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین ادامه داد: در روایات آمده است که اعمال ما به امام زمان (عج) تقدیم می‌شود و حضرت واسطه فیض است؛ زیرا ما آنقدر رشد نکرده ایم که بی واسطه فیض و رحمت خدا را دریافت کنیم، از طرفی با طلب خیر ایشان مشمول برکات فراوانی خواهیم شد. 

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرموده اند مرگ و حیات ما برای شما مایه خیر است؛ زیرا در زمان حیات ما خداوند کسی را عذاب نمی‌کند و برای شما طلب استغفار و آمرزش خواهیم کرد. 

این کارشناس دینی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم برای چنین شبی بهتر است از قبل برنامه ریزی کرد تا بتوان بهره کافی از آن برد، بدین منظور باید بخشی از زمان خود را به دعا و موعظه اختصاص دهیم و با حال خوب و حضور قلب دعا کنیم. 
انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فلسفه شب‌های اِحیا/ دلایل مخفی بودن شب قدر چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..