تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وقتی از اهمیت نگهداری از اطلاعات صحبت می‌کنیم، منظور چیست؟

با دیجیتالی شدن زندگی‌ها در قرن بیست‌ویکم، داده‌ها و اطلاعات ما هم تا حد زیادی دیجیتالی شده‌اند.

کمتر اسناد و عکس‌ها به صورت چاپی و کاغذی در زندگی روزمره دیده می‌شوند و به جای آنها میلیون‌ها عکس و اسناد دیجیتال را در هارددیسک‌ها و سایر تجهیزات ذخیره‌سازی نگه‌داری می‌کنیم. اما این سبک جدید زندگی چالش‌های جدیدی را نیز با خود به همراه آورده است. نگهداری و امنیت اطلاعات از بزرگترین چالش‌ها در برابر فایل‌های دیجیتالی است که بسیار حائز اهمیت است. اگر در گذشته گم کردن اطلاعات یا از بین رفتن آن‌ها در حوادث غیرقابل پیش‌بینی دلیل نگرانی بود، امروزه هک شدن اطلاعات، آسیب دیدن تجهیزات ذخیره‌سازی، اختلال‌های سیستمی و مسائل از این دست نیز اضافه شده است که وقوع هر کدام می‌تواند منجر به از بین رفتن میلیون‌ها داده و فایل مهم شود. در این مقاله سعی داریم تا با انواع روش‌های مرسوم ذخیره‌سازی آشنا شویم و با ارائه راهکارهایی جامع و کاربردی به شما در امن‌تر نگه داشتن اطلاعات‌تان کمک کنیم.

در انتخاب فضای ذخیره‌سازی هوشمندانه عمل کنید

اختیار اینکه اطلاعات خود را کجا ذخیره می‌کنید با شماست. می‌توانید آن‌ها را در هارددیسک یا اس‌اس‌دی لپ‌تاپ خود ذخیره کنید. یا اگر نیاز به جابجایی اطلاعات دارید می‌توانید از فلش‌مموری یا هارددیسک اکسترنال استفاده کنید. اگر هم مایل به جابجایی اطلاعات خود نیستید، اما می‌خواهید هر زمان و هر مکان که مایل هستید به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید؛ فضاهای ابریِ ذخیره‌سازی، مناسب شماست. هرکدام از روش‌های فوق معایب و مزیت‌های خود را دارند که برای آشنایی بیشتر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تجهیزات ذخیره‌سازی دیسک سخت یا هارد دیسک درایو

این تجهیزات از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین تجهیزات ذخیره‌سازی هستند و با وجود اینکه با‌ گذشت زمان تکامل یافته‌اند، اما ساختار اصلی آن‌ها که مبتنی بر گردش دیسک‌ها حول یک محور هستند،  همچنان بدون تغییر مانده است. در حال حاضر بیشتر کاربران از این تجهیزات برای ذخیره‌ی اطلاعات استفاده می‌کنند. هارددیسک‌ها در بیشتر لپ‌تاپ‌ها  و کامپیوترهای رومیزی به عنوان ذخیره‌ساز استفاده می‌شوند. همچنین امروزه هارددیسک‌ها به صورت قابل حمل با نام تجاری هارددیسک‌های اکسترنال نیز بسیار مرسوم هستند.

از مزیت‌های هارددیسک می‌توان به حجم بالای ذخیره‌سازی در برابر قیمت به‌صرفه اشاره کرد.

از معایب هارددیسک می‌توان به استهلاک بالای آن‌ها در مقابل تجهیزات ذخیره‌سازی مدرن‌تر مثل اس‌اس‌دی و حساسیت بالا نسبت به ضربه و تکان‌های شدید اشاره کرد که می‌تواند عمر یک هارددیسک و اطلاعات درونش را پایان دهد!

آونگ

اس‌اس‌دی یا درایو حالت جامد (Solid State Drive)

SSDها  نوع نسبتا جدید و بسیار سریعی از حافظه هستند که در آن‌ها به جای دیسک‌های مغناطیسی متحرک و آسیب‌پذیر، از nand Flash ها استفاده می‌شود. اس‌اس‌دی‌ها در حال رشد و متداول‌تر شدن در بین کاربران هستند و در آینده نزدیک، بیشتر آن‌ها را در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی خواهیم دید.

از مزیت‌های اس‌اس‌دی می‌توان به سرعت و امنیت بالاتر نسبت به هارددیسک‌ها اشاره کرد.

از معایب اس‌اس‌دی می‌توان به هزینه‌ی نگهداری اطلاعات اشاره کرد که با اختلاف چشم‌گیری به مراتب بیشتر از هارد دیسک‌ها است. یعنی شما باید هزینه‌ی بیشتری در ازای حجم ذخیره‌سازی پایین‌تر، نسبت به هارددیسک‌ها بپردازید.

ذخیره‌سازهای ابری (cloud storage)

از جدیدترین و بحث بر انگیزترین روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات است. بحث بر انگیز از بابت امنیت و اعتماد! در این روش، شما اطلاعات خود را بر روی فضاهایی (بعضا نامحدود!) در اینترنت قرار می‌دهید و می‌توانید دسترسی‌های آن را به دلخواه تغییر دهید. مثلا برخی از اطلاعات را با افرادی مشخص به اشتراک بگذارید یا تمام آن‌ها خصوصی در اختیار خودتان باشد. این فضاها معمولا توسط شرکت‌هایی ارائه می‌شوند و بحث اعتماد مطرح می‌شود. اینکه تا چه حد با وجود تهدیداتی که در محیط اینترنت وجود دارد، می‌توانید از محفوظ ماندن اطلاعات‌تان مطمئن باشید!

از مزیت‌های ذخیره‌ساز‌های ابری می‌توان به فضای بالای ذخیره‌سازی در برابر قیمت بسیار پایین و دسترسی راحت در هر زمان و مکان اشاره کرد.

از معایب ذخیره‌سازهای ابری می‌توان به احتمال هک شدن اطلاعات، لو رفتن اطلاعات و قرارگرفتن در اختیار افراد سودجو اشاره کرد.

پیشگیری بهتر از درمان است

در صورتی که از هریک از روش‌های فوق برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کنید، همیشه معایب و خطراتی که ممکن است در کمین اطلاعات شما باشد را در نظر بگیرید. همانطور که اشاره کردیم هارددیسک‌ها به دلیل ساختار مکانیکی‌شان، احتمال اینکه بر اثر ضربه آسیب ببینند و منجر به از بین رفتن اطلاعات شود، بالاست. پس سعی کنید از برندهای معتبر و شناخته شده هارددیسک خود را تهیه کنید. در صورتی که قصد تهیه هارددیسک اکسترنال را دارید، بهتر است محصولات مقاوم‌تر که در برابر ضربه و نیز نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم هستند را انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما هارددیسک‌های اکسترنال ای‌دیتاست. سری مقاوم این برند هاردیسک‌هایی را شامل می‌شود که در برابر سقوط از ارتفاع ۱.۸ متری کاملا مقاوم هستند. همچنین در عمق ۲ متری زیر آب به مدت ۲ ساعت مقاومت کامل دارند. از ویژگی منحصربه‌فرد دیگر این سری از محصولات ای‌دیتا حسگر G-Shock است که به صورت هوشمندانه از اطلاعات، هنگامی که در حال انتقال هستند در صورت بروز تکان‌های شدید یا ضربه محافظت می‌کند. به انتخاب این نوع از محصولات می‌توانید خیال خود را تا حد زیادی از بابت امنی اطلاعات‌تان، راحت کنید. در صورتی که می‌خواهید از اس‌اس‌دی استفاده کنید، به عدد سال گارانتی محصول مورد نظر دقت کنید. شرکت‌های سازنده با توجه به کیفیت NAND Flash های اس‌اس‌دی‌ها و نیز تست‌هایی که روی محصولات انجام می‌دهند، سال‌های گارانتی را مشخص می‌کنند. اس‌اس‌دی‌های ای‌دیتا با ۳، ۵ و ۶ سال گارانتی تعویض عرضه می‌شوند که نشان از کیفیت و پایداری این محصولات دارد. در هر دوی این روش‌ها نیز حتما رمزنگاری یا Data Encryption را مدنظر قرار دهید. با رمزنگاری اطلاعات خود اطمینان پیدا می‌کنید که در صورتی که هارد یا اس‌اس‌دی خود را گم کردید، این تنها شمایید که می‌توانید از اطلاعات استفاده کنید. هارددیسک‌ها و اس‌اس‌دی‌های ای‌دیتا با الگوریتم AES 256bit داده‌های شما را رمزنگاری می‌کند تا از این بابت هم پیشگیری‌های لازم صورت گیرد. و در آخر هم اگر از فضاهای ابری برای ذخیره‌ی اطلاعات استفاده می‌کنید، حتما دقت داشته باشید که تا چه سطح از محرمانه بودن را در فضای ابری قرار می‌دهید و اینکه تا چه اندازه به شرکت ارائه دهنده اطمینان دارید. همچنین بهتر است یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود روی هارددیسک یا اس‌اس‌دی شخصی خود داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، از نسخه‌ی پشتیبان استفاده کنید.

حادثه خبر نمی‌کند، به فکر درمان نیز باشید

راهکارهایی که اشاره شد تا حد زیادی امنیت اطلاعات شما را بالا می‌برد؛ اما همیشه حوادثی هستند که ممکن است برای شما و تجهیزات ذخیره‌سازی‌تان پیش آید که باعث از بین رفتن اطلاعات با ارزش شما باشد. در این شرایط باید به فکر یک نقشه‌ی B باشید.  در تجهیزات ذخیره‌سازی نقشه‌ی B  همان بازیابی یا ریکاوری اطلاعات است. اگر در صورت بی‌دقتی اطلاعات را با دست خودتان پاک کردید یا هارددیسک خود را فرمت کردید، یا ویروس‌های کامپیوتری باعث شد که نتوانید به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید، به فکر بازیابی رایگان اطلاعات باشید! در برخی موارد بازیابی توسط نرم‌افزارهایی که در محیط اینترنت پیدا می‌شوند قابل انجام است و تنها کافیست که یک فضای ذخیره‌سازی سالم پیدا کنید و اطلاعات را از طریق این نرم‌افزارها بازیابی کرده و از دستگاه آسیب دیده به دستگاه جدید منتقل کنید. اما در همه‌ی موارد بازیابی به صورت نرم‌افزاری مقدور نیست. در این شرایط باید به دنبال مراکزی باشید که تخصصی بازایابی اطلاعات را انجام می‌دهند. معمولا هزینه‌هایی هم که باید برای این امر پرداخت کنید بسیار سرسام‌آور است و در اکثر موارد از قیمت دستگاه ذخیره‌سازی شما نیز بیشتر می‌شود. اما چاره چیست؟ مگر درمان بدون هزینه می‌شود؟ کاش بیمه‌ی سلامت برای تجهیزات ذخیره‌سازی نیز وجود داشت تا هزینه‌های درمانی را کاهش می‌داد...

آونگ

بیمه‌ی سلامت برای هارددیسک‌ها: یکسال بازیابی رایگان اطلاعات

شرکت آونگ، نماینده انحصاری محصولات ای‌دیتا در ایران خدمتی نوین را برای مصرف‌کنندگان هارددیسک‌های ای‌دیتا در نظر گرفته است تا خیال کاربران را هرچه بیش‌تر راحت کند. تمام کاربرانی که از هارددیسک‌های ای‌دیتا استفاده می‌کنند با ثبت سریال محصول خود در باشگاه مشتریان آونگ (آونگ کلاب) که سیستم هوشمند و امتیاز محور این شرکت است، می‌توانند از یکسال بازیابی رایگان اطلاعات بهره‌مند شوند و خیال‌شان از بابت هزینه‌ها راحت باشد. تنها کافیست اپلیکیشن آونگ کلاب را از گوگل‌پلی یا اپ‌استور دانلود کرده و سریال محصول را از طریق اپلیکیشن اسکن کنند تا یکسال پس از تاریخ ثبت، از این ارزش افزوده بهره‌مند شوند. برای اطلاعات بیشتر راجع‌به بازیابی رایگان اطلاعات، به وب‌سایت آونگ سر بزنید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و زومیت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن نمی‌پذیرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وقتی از اهمیت نگهداری از اطلاعات صحبت می‌کنیم، منظور چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..