تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اعتماد عمومی به برخی آمارها کاهش یافته است/ اجماع تولید آمار نداریم/ برخی دستگاه‌ها آمار به مرکز آمار نمی‌دهند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امیدعلی پارسا در پنجاه و پنجمین جلسه شورای عالی آمار با اشاره به ابعاد قانون آمار مدرن برای نظام آماری اظهار داشت: باید ریز داده‌های آماری از سوی دستگاه‌ها به صورت یک طرفه باید به سمت مرکز آمار بیاید. در کشورهای دیگر ندادن آمار جرم است، اما در ایران، قانون مسکوت است و اتفاقی نمی‌افتد.

وی با اشاره به اصل محرمانگی و ضرورت آن برای مرکز آمار تصریح کرد: دستگاه‌های تخصصی باید بدانند که کسی کجا چه فعالیتی می‌کند و بر این اساس به کد یونیک نیاز است. شناسه ملی و کد پستی را داریم، اما کد کسب و کار هنوز آیین‌نامه ندارد و دو کد دیگر نیز طبق مصوبه هیأت وزیران هنوز به هم متصل نیستند. 

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اجماع نداریم که در کشور چه آماری تولید شود، یادآور شد: سیاستگذار باید به اجماع برسد که چه نیازهایی وجود دارد. 

وی گفت: در دنیا سرشماری نفوس و مسکن معیار مهمی برای سنجش میزان توسعه‌یافتگی نظام آماری است که امیدواریم سری بعد سرشماری ثبتی‌مبنا باشد. 

به گفته پارسا، برنامه‌گذار از نظام آماری سنتی به مدرن را داریم و سرشماری سال 95 با شیوه سنتی در حال گذار بود و با 761 شاخص کیفیت سنجیده می‌شود. آمار اجاره بها و قیمت ثبتی‌مبنا شده است. 

وی ادامه داد: در حال حاضر موازی‌کاری در تهیه نرخ باروری، سهم بهداشت، تعاون، تورم و بیکاری وجود دارد و دستگاه‌ها آمارهای متفاوتی می‌دهند. 

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اعتماد عمومی به برخی آمارها کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها با توجیهات فراوان، آمار به مرکز آمار نمی‌دهند و حتی آمارهایی که به مراکز بین‌المللی داده می‌شود، چندگانگی دارد، بنابراین پیش‌نویس نظام تهیه و تدوین برنامه ملی آمار تا سال 1400 تهیه شده که باید به تصویب برسد و یکی از اهداف آن، کاهش هزینه‌ اجرایی و افزایش بار پاسخگویی است، بنابراین نظام کیفیت آمار باید مستقر شود. 

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/I8BF4V اخبار مرتبط نوبخت: نظام آمارگیری کشور سنتی و منسوخ است96/03/22 - 09:59



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اعتماد عمومی به برخی آمارها کاهش یافته است/ اجماع تولید آمار نداریم/ برخی دستگاه‌ها آمار به مرکز آمار نمی‌دهند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..