تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مهدی بی باک نهمین سرمربی ایران در رقابتهای جهانی

به گزارش خبرنگار مهر، رقابتهای تکواندو قهرمانی جهان تاریخی ۴۴ ساله دارد که تاکنون ۲۲ دوره از این رقابتها در کشورهای مختلف برگزار شده است.

تیم ملی کشورمان با هشت مربی در هفده دوره این رقابتها حضور داشته است. در بین این مربیان، دو مربی خارجی آن هم از کشور کره جنوبی و 6 مربی هم  از کشورمان هدایت تیم ایران را بر عهده داشته اند. تیم ملی کشورمان اولین بار در سال۱۹۷۵ راهی دومین دوره مسابقات جهانی شد که هدایت آن را «کیم گوانگ» برعهده داشت و تیم اعزامی کشورمان به سئول تنها یک برنز توسط حسین ربیع زاده کسب کرد. 

چهار سال بعد محمد اسماعیل آذرپاد به عنوان اولین ایرانی تیم کشورمان را با ترکیب صادق عطارودی ، داود میمندی ، نادر خدامرادی ، فیروز اسبقی ، جهانبخش ریزه وندی ، سید حسن زاهدی ، عبدالله مومن وغلامرضا سعیدی به آلمان برد و دست خالی به کشورمان بازگشت.

محمود مشهدی رجب در رقابتهای جهانی ۱۹۸۳ دانمارک هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت که نادر خدامرادی با کسب مدال برنز در وزن سوم تنها مدال کشورمان را به دست آورد. 

«شین چال کانگ» در رقابتهای جهانی ۱۹۸۵ سئول هدایت تیم ملی کشورمان را به عوان دومین مربی کره ای برعهده گرفت و فیضل دانش و رسول متین فر دو مربی ایرانی او را همراهی کردند. در این رقابتها تیم ملی کشورمان توسط فریبرز دانش ، سید حسن زاهدی و فرزاد ذرخش سه مدال برنز کسب کرد و در مکان چهارم ایستاد. در رقابتهای جهانی ۱۹۹۱ یونان هدایت تیم ملی به حسن ذوالقدر  سپرده شد که سیروس رضایی با کسب مدال در وزن اول تنها مدال کشورمان لقب گرفت. 

این نتیجه باعث شد تا در رقابتهای ۱۹۹۵ مانیل بعد از یک دوره غیبت در رقابتهای جهانی، بازهم کانگ رهبری تیم ملی را برعهده بگیرد. در این مسابقات تیم ملی کشورمان با نقره سید مهرداد رکنی و دو برنز بیژن مقانلو و فریبرز عسگری به کار خود پایان دهد.

دو سال بعد برای مسابقات جهانی ۱۹۹۷ هنگ کنگ یکبار دیگر ذوالقدر هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. ذوالقدر با استفاده از مرتضی کریمی و اصغر رحیمی به عنوان دستیاران خود با دو نقره بی باک و اصلانی و برنز افلاکی عنوان چهارمی جهان را کسب کرد. 

همین نتیجه باعث شد تا ذوالقدر در چهار دوره بعدی مسابقات قهرمانی جهان یعنی ۱۹۹۹ ادمونتون ، ۲۰۰۱ جیجو ،۲۰۰۳ گارمیش ،  ۲۰۰۵ مادرید ، ۲۰۰۷ پکن هدایت تیم ملی را برعهده داشت که در تمام این پنج دوره تیم ملی کشورمان عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.

نکته جالب اینکه در پنج دوره از شش دوره مربیگیری ذوالقدر ، مرتضی کریمی دستیار اول او بود  ولی در رقابتهای مادرید این وظیفه به بیژن مغانلو سپرده شد. بعد از رحیمی که آن زمان برای هدایت تیم ملی کویت راهی این کشور شده بود ، مهماندوست و بهرامی نژاد مسئولیت مربی بدنساز را برعهده گرفتند. 

بعد از رقابتهای جهانی ۲۰۰۷ چین که تیم ملی کشورمان با دو نقره غلامزاده و رستمی و تک برنز ساعی نایب قهرمان جهان شد و سپس در رقابتهای کسب سهمیه المپیک منچستر توفیقی نداشت، هدایت تیم ملی به مهاندوست سپرده شد.

مهماندوست هم با استفاده از مغانلو و افلاکی به عنوان همکاران خود و  به عنوان ششمین سرمربی تیم را به رقابتهای ۲۰۰۹ کپنهاگ برد و با طلای معتمد، نقره نادریان و سه برنز باقری، کرمی و تاجیک بازهم نایب قهرمانی را کسب کرد. 

مهاندوست دو سال بعد در بیستمین دوره رقابتهای جهانی ۲۰۱۱ کره جنوبی هم هدایت تیم ملی را با همان کادر فنی برعهده داشت که با سه طلای کرمی ، نصر و عبدالهی ، نقره معتمد و دو برنز رجلی و باقری برای اولین بار قهرمانی را به تکواندو ایران در رقابتهای جهانی آن هم در خاک کره جنوبی هدیه کرد. 

در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ پائوبلای مکزیک مرتضی کریمی به عنوان سرمربی هدایت تیم ملی را در اختیار داشت. تیم ملی در این مسابقات موفق نشد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و با طلای اسبقی و دو نقره مردانی و مستعان  یکبار دیگر روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد. 

پس از آن بیژن مغانلو که در رقابتهای جهانی عضو تیم ملی بوده و مدال کسب کرده، در کنار ذوالقدر و مهماندوست تجربه مربیگری در رقابتهای جهانی را داشت سال ۲۰۱۵ در مسابقات جهانی روسیه  به عنوان هشمین سرمربی، هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده گرفت و موفق شد با سه طلای عاشورزاده، حجی زواره و خدابخش به همراه تک برنز یعقوبی برای دومین بار عنوان قهرمانی را تصاحب کند. 

اما  مهدی بی باک هدایت تیمی را برعهده دارد که قرار است ظرف روزهای آینده راهی مسابقات قهرمانی جهان شود. مردی که در ۱۷ سالگی به عضویت تیم ملی درآمد و در همه وزنها حضور در تیم ملی را تجربه کرده است. وی که در رقابتهای ۱۹۹۷ هنگ کنگ مدال نقره مسابقات جهانی را کسب کرده به بدشانس ترین تکواندوکار ایران معروف است. 

مردی که در بهترین روزهای دوران قهرمانی خود به دلیل مصدومیت حضور در دوره بازیهای المپیک را از دست داد. مبارزه او با نماینده قطر در فینال بازیهای آسیایی دوحه هنوز در یاد علاقمندان به ورزش باقی مانده که با ناداوری محض مدال طلا را از دست داد. 

سرمربی فعلی تیم ملی کشورمان که چهار دوره حضور در رقابتهای قهرمانی جهان را به عنوان عضو تیم ملی تجربه کرده، در دوره قبلی که ایران بالاتر از همه رقبا قهرمان شد، در کنار مقانلو حضور داشت و با رفتن به المپیک ۲۰۱۶ ریو علیرغم جوانی، تجربه بالایی کسب کرد.

نکته بارز بی باک حضور دو عنوان دار جهانی کنار اوست.  دستیاران سرمربی مدالهای خود را در رقابتهای جهانی در خاک کره جنوبی کسب کرده اند و شاید این بهترین تجربه باشد برای تیمی که قرار است در «میجو» از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. هادی افشار دارنده مدال نقره مسابقات جهانی ۲۰۰۱ جیجو و علیرضا نصر دارنده مدال طلای ۲۰۱۱ گیونگجو، تکمیل کننده کادر فنی جوان تیم ملی هستند. 

بیست و سومین دوره رقابتهای قهرمانی جهان سوم تا نهم تیرماه  به میزبانی کره جنوبی در شهر «میجو» برگزار خواهد شد. 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مهدی بی باک نهمین سرمربی ایران در رقابتهای جهانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..