تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حضور به هنگام هلال احمر از بحران انسانی در کشور جلوگیری کرد

به گزارش خبرنگار مهر، سید حمید جمال الدینی در سفر یک روزه به استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر، اهمیت اجرای طرح خادم و توجه به آموزش خانواده ها و نیز مهمترین برنامه های امسال را تشریح کرد.

*حضور بموقع نیروهای امدادی بویژه در ایام نزدیک به انتخابات چقدر در کاهش بحران های سیاسی و هزینه های مخاطرات موثر بود؟

در آستانه انتخابات که حساسیت خاصی دارد و هر حادثه می تواند پیامدهای اجتماعی و سیاسی خاصی داشته باشد مدیریت حوادث بسیار مهم است به گونه ای که هر حادثه می تواند به یک بحران نیز منجر شود.

دراین ایام شاهدچند حادثه طبیعی مانند سیل وریزگرد دربرخی استانها بودیم که حضوربموقع نیروهای امدادی هلال احمر توانست از برخی بحران های انسان ساخت جلوگیری کند که این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفت.

* آموزش خانواده ها و تربیت یک امدادگر در هر خانواده مدتهاست از سوی هلال احمر جدی گرفته شده و بتدریج اجرا می شود در حال حاضر در چه مرحله ای هستیم؟

اجرای طرح خادم به عنوان فعالیت های آموزش همگانی هلال احمر به عنوان یک محور آموزش همگانی، برمبنای ماده ۳ اساسنامه جمعیت که شامل برنامه ریزی و اقدام برای آماده کردن مردم در برابر حوادث و بلایا می شود، برعهده جمعیت هلال احمر است.

باتوجه به اصول و شاخص هایی که در آموزش همگانی داریم، چتر فعالیت های آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر بعنوان یک برنامه ملی در قالب طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات) پایه گذاری شده است.

این اصول تغییر رفتار مردم نسبت به مخاطرات، آموزش خانواده ها، آگاه سازی نسبت به اینکه همه افراد در یک سطح نیستند، نیاز به باورسازی در میان مردم و تبدیل آمادگی به ارزش اجتماعی دارد.

هدف برنامه ملی خادم، ارتقاءسطح آمادگی خانواده‌هاست، مواردی که در شاخص آمادگی خانوار آمده در موضوع آموزش خانواده ها گنجانده شده و اگر خانواده ها به این موارد عمل کنند؛ آمادگی آنها بیشتر می شود.

علیرغم این که ضریب خطر در ایران از۱۰ حدود ۸ است میزان آمادگی خانوار در کشور از ۱۰۰ میزان ۹.۳ دهم است که این وضعیت باید بسرعت بالا برود تا هزینه های این بخش کاهش یابد.

سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوادث طبیعی کشور هزینه می شود که با آموزش می توانیم حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن را کاهش دهیم که در این راستا اگر یک واحد در آموزش معادل ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم می توانیم در مدت ۱۰ سال حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان از خسارتها وهزینه ها کم کنیم.

* در طرح خادم آموزش چند میلیون خانوار در دستور کار است؟

هدف طرح خادم آموزش ۲۵ میلیون خانوار است و با در نظر گرفتن سرانه برای هر خانوار که ۱۰۰ هزار تومان است در مجموع ۲۵۰۰ میلیارد تومان باید هزینه کنیم که ۱۵ شاخص دارد و اکثر استانها با پایلوت کردن ۲۵۰ هزار نفر در مرحله شش و هفت اجرایی قرار دارند که پیوست پژوهشی، اجتماعی و پیوست حضور سازمانهای مردم نهاد هم برای آن دیده شده و همه باید وارد کار شوند.

باید بنگاههای اقتصادی نسبت به سلامت مردم احساس مسئولیت کنند و حامی شوند در برخی مناطق یک کارخانه و بنگاه اقتصادی هزینه ها را تامین کرده اما باید همه دغدغه داشته باشند زیرا هر آسیبی می تواند کل منطقه و حتی واحدهای صنعتی را متضرر کند و ما مکلفیم تا پایان برنامه شاخص آمادگی را از ۹.۳ درصد به ۳۰ درصد برسانیم.

آموزش همگانی قبلا شاخص ارزیابی نداشت مثلا در گذشته می گفتیم سالانه ۴ میلیون آموزش دیده شود که بهای تمام شده برای هر نفر ۵۰ هزار تومان است و در طرح خادم سرانه ۱۰۰ هزار تومان است که دریافت نمی شود و اگر از هر ۲۰ نفر می پرسیدیم باید یک نفر می گفت آموزش دیده که آمار غلط بود.

* اجرای طرح چند سال طول می کشد؟

با طرح «هر خانوار یک امدادگر» اگر ۲۵ میلیون خانوار را بخواهیم آموزش دهیم با هزینه هر نفر ۲۰۰ هزار تومان بیش از ۱۰۰ سال طول می کشد و با این اعتبارات هلال احمر حداقل چهار برابر کمک های اولیه باید برایش هزینه شود که با بودجه های کنونی بیش از ۱۰۰ سال طول می کشید چون زیرساختها بر اساس اعتبارات و اعداد نبود اما در طرح خادم همه موارد دیده شده است.

با آموزش می توانیم حداقل یک چهارم هزینه حوادث طبیعی معادل ۲۵۰۰ میلیارد تومان را کاهش دهیم.

* آیا آموزش های ارائه شده به روز است؟

در حال حاضر آنچه برای اجرای طرح سلامت اختصاص یافته حدود ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان است که اگر این هزینه را در آموزش سرمایه گذاری کنیم می توانیم بخش عمده ای از هزینه های مردم را در شرایط اضطرار پوشش دهیم.

بخشی از ۱۵ شاخص آمادگی خانوار آموزش ها ماموریت مستقیم هلال احمر در اجراست و بخشی مربوط به رویکرد مدافعه گری مردم است و هلال احمر سعی می کند این شاخص ها را به مردم آموزش دهد تا با حقوق خود آشنا شوند البته ما در اجزا سازه منزل نقشی نداریم بجز مدافعه گری باید فقط در مردم ایجاد مطالبه گری و مخاطره و حساسیت کنیم تا در زمان خرید ملک به موضوعات زیرساختی مانند قرار گرفتن واحدها در روی گسل و مسیر رودخانه بودن و یا توجه به استحکام ساختمان در اطفای حریق توجه کنند و اگر با حق سلامت خود آشنا شوند امکان سازش در حوزه ایمنی وجود ندارد.

* برای تسریع در تکمیل مرکز انجیلاق به عنوان یک مرکز حمایتی و پشتیبانی ملی چه حمایتی خواهید کرد؟

برنامه جمعیت از امسال اجرای برنامه ۵ ساله است که یکی ازشاخص های برنامه در توسعه ششم هم ارتقاء آمادگی جمعیت در پاسخگویی به حوادث و بلایاست که باید امکانات لجستیک و پشتیبان نیز تامین شود.

در این راستا یک طرح ملی در حال بررسی و ارزیابی است تا بدانیم چقدر امکانات لازم داریم که جمعیت تاکنون دغدغه مردم را برای کمک های امدادی برطرف کرده و جایگاههای پشتیبان از جمله قزوین به عنوان معین استانهای همجوار دیده شده است و تلاش می کنیم اعتبار لازم را برای تسریع در تکمیل این مرکز فراهم کنیم.

این برنامه برای اجرا به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که چهار برابر بودجه فعلی جمعیت است که برای تامین آن باید بخشی از شرکت ها و اموال را به پول تبدیل کنیم و کمک خیرین را هم داشته باشیم تا بتوانیم این برنامه را عملیاتی کنیم.
 
جمعیت توانمند ایران نشان داده بی نیازها دغدغه نیازمندان را دارند و اگر ما خوب عمل کنیم می توانیم این مشارکت را جلب کنیم البته باید محل هزینه را شفاف کنیم تا مردم هم پایش کنند و کمک خیرین را جلب کنیم تا این هزینه ها تامین شود.

* اعتبارات آموزش چه میزان است و آیا افزایش یافته است؟

در سه سال اخیر اعتبارات آموزشی جمعیت از هشت میلیارد تومان ۱۰ برابر شده و امسال به ۸۰ میلیارد تومان رسیده است که می تواند جوابگوی برنامه های آموزشی باشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حضور به هنگام هلال احمر از بحران انسانی در کشور جلوگیری کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..