تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تحولات بحرین تحت الشعاع بحران میان اعراب/حصری که ۱۸ روزه شد

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: پس از حدود یک سال از اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه علیه آیت الله عیسی قاسم و به تعویق انداختن دادگاه های محاکمه وی سرانجام روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت رهبر شیعیان بحرین از سوی رژیم آل خلیفه و به اتهامات واهی به یک سال حبس و مصادره اموال به میزان ۳ میلیون دینار محکوم شد. دادگاه آل خلیفه اعلام کرده است که اجرای این حکم (یک سال حبس) به مدت ۳ سال تعلیق شده و پس از آن، قابلیت اجرا دارد. طبق این حکم، همچنین شیخ عیسی قاسم به پرداخت هزار دینار غرامت نیز محکوم شده است.

با این حال، نظامیان رژیم آل خلیفه حدود سه هفته پیش به صورت ناگهانی، به منطقه الدراز، محل سکونت شیخ عیسی قاسم یورش بردند. نظامیان آل خلیفه در جریان یورش وحشیانه به منطقه الدراز مرتکب جنایت های هولناکی شدند. آنها پنج جوان بحرینی را شهید و بیش از ۲۰۰ تَن دیگر را به شدت زخمی کردند. علاوه براین، بیش از ۳۰۰ نفر از انقلابیون و فعالان سیاسی بحرینی نیز در یورش وحشیانه آل خلیفه به منطقه الدراز، توسط نظامیان این رژیم بازداشت شدند. نظامیان رژیم آل خلیفه حتی حاضر به تحویل پیکرهای شهدای بحرینی به خانواده های آنها نشدند. مقامات این رژیم در اقدامی ضد انسانی و ضد حقوق بشری، پیکرهای شهداء را بدون غسل و کفن و در اوج مظلومیت، در مکان های دورافتاده دفن کردند. درحال حاضر، رژیم آل خلیفه شیخ «عیسی قاسم» رهبر عالی شیعیان بحرین را تحت «اقامت اجباری» قرار داده است.

در حالی که حصر شیخ عیسی وارد ۱۸ امین روز خود شده، همه نگاه ها در منطقه به بحران میان کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی با قطر، معطوف شده است.در حالی که حصر شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین وارد ۱۸ امین روز خود شده، همه نگاه ها در منطقه و جهان به بحران ایجاد شده میان کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی با قطر، معطوف شده است. به نوعی می توان گفت که سرکوب گسترده شیعیان بحرین توسط رژیم آل خلیفه و قلع و قمع انقلابیون بحرین توسط نظامیان این رژیم، تحت الشعاع تنش های اخیر میان کشورهای عربی و قطر قرار گرفته است. رژیم آل خلیفه نیز به تبعیت از آل سعود وارد تنش های اخیر با قطر شده تا طبق همان ضرب المثل معروف «یک تیر و دو نشان زدن» عمل کند؛ بدین‌ترتیب که هم به آل سعود خوش خدمتی کرده و برای آن خوش رقصی کند و از سوی دیگر، با ورود به کانون تنش‌ها، نگاه های افکار عمومی منطقه را از رفتارهای وحشیانه خود با انقلابیون و علمای بحرینی منحرف سازد.

در طول ۱۸ روزی که از حصر شیخ عیسی قاسم، رهبر عالی شیعیان بحرین می گذرد، نه تنها از میزان جنب و جوش انقلابیون بحرینی برای مقابله با سران رژیم آل خلیفه کاسته نشده است، بلکه آنها با انگیزه و البته خشم بیشتری به مقابله با اقدامات خصمانه و رویکرد سرکوبگرانه این رژیم ادامه می دهند. از زمان آغاز حصر شیخ عیسی تقریبا روزی نیست که در نقاط مختلف بحرین تظاهرات‌های گسترده در همبستگی با شیخ عیسی قاسم و محکومیت اقدامات خصمانه آل خلیفه، برگزار نشده باشد. پس از این اقدام آل خلیفه، امروز دیگر مردم بحرین بیش از هر زمان دیگری به نقش آفرینی کشورهای غربی ـ عربی و همچنین مقامات ایالات متحده آمریکا در بحران کشور خود، آگاهی یافته اند. مردم بحرین به خوبی می دانند که رژیم آل خلیفه به پشتوانه هم‌پیاله‌های غربی ـ عربی خود است که دست به چنین اقداماتی می زند و در کمال وقاحت، خط قرمز شیعیان و نماد آزادی و آزادگی یعنی شیخ عیسی را مورد هتک حرمت قرار می دهد. اگر حمایتهای خارجی از آل‌خلیفه وجود نداشت، بدون شک مقامات این رژیم اجازه چنین جسارتی را به خود نمی دادند.

در همین ارتباط، «سعید الشهابی» فعال سیاسی و روزنامه نگار بحرینی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: «بدون شک رئیس جمهوری آمریکا نقش مؤثر و مستقیمی در سرکوب انقلابیون بحرینی و شیخ عیسی قاسم داشته است. زمانی که ترامپ با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین در ریاض دیدار کرد، به وی نسبت به سرکوب انقلابیون و علمای برجسته بحرینی چراغ سبز نشان داد. این مسأله را از اظهارات ترامپ در جریان دیدارش با حمد بن عیسی به خوبی می‌توان مشاهده کرد. ترامپ در آن دیدار به صراحت گفت که هیچ چیز در آینده موجب ایجاد تنش در روابط میان منامه و واشنگتن نخواهد شد». وی همچنین ادامه داد: «دست سعودیها به خون انقلابیون بحرینی آغشته شده است. بنابراین هیچکس نمی تواند نقش مخرب سعودیها در بحرین و حمایت آن از آل خلیفه را انکار کند».

یوسف ربیع: آمریکا و رژیم‌های مرتجع عربی در قلع و قمع انقلابیون بحرینی و حصر شیخ عیسی قاسم نقش دارندهمچنین «یوسف ربیع» رئیس انجمن حقوق بشر بحرین درباره علت یورش و حمله ناگهانی نظامیان رژیم آل خلیفه به منزل رهبر شیعیان بحرین به خبرنگار مهر گفت: «حمد بن عیسی پادشاه بحرین در جریان دیدار با ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست سران عرب در ریاض از وی برای حمله به الدراز و منزل شیخ عیسی مجوز گرفت و موافقت دولت آمریکا را جلب کرد». وی افزود: «پادشاه بحرین پس از جلب موافقت آمریکا، دست به این حمله زد و در طول فقط ۲۴ ساعت عناصر رژیم آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم هجوم برده و ایشان را در حالت اقامت جبری قرار دادند. ما معتقدیم که آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس در تحولاتی که علیه شیخ عیسی قاسم و شهروندان بحرینی رخ می دهد، نقش دارند. امروز رژیم حاکم بر بحرین در ارتکاب جنایتی عظیم علیه شهروندان بحرینی دست دارد».

در این میان اما، شاهد تشدید اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه علیه شیعیان بحرین هستیم. مقامات آل خلیفه که امروز از معطوف شدن نگاه های افکار عمومی منطقه به بحران میان اعراب و قطر کمال بهره برداری را می کنند، تلاش خود را به کار بسته اند تا در سایه انحراف نگاه ها به سمت خود، بیشترین ضربه ها را به پیکره انقلابیون بحرینی، جریان‌ها و رسانه‌های حامی آنها وارد آورند تا بدین ترتیب از مؤاخذه افکار عمومی در امان بمانند. در همین ارتباط، دادگاه وابسته به رژیم آل خلیفه اخیرا در اقدامی خصمانه و در حکمی صرفا سیاسی رأی به انحلال کامل جمعیت «وعد» بحرین داد. دادگاه آل خلیفه همچنین طی حکمی دیگر، روزنامه «الوسط» بحرین را توقیف کرد؛ اقداماتی که پُرواضح است با اهداف و انگیزه های سیاسی مغرضانه و به منظور ضربه وارد آوردن به جبهه انقلابیون صورت گرفته است. علاوه بر این، دادگاه های وابسته به آل خلیفه اخیرا شماری از جوانان بحرینی را به اعدام و حبس ابد محکوم کرده اند.

 کشورهایی که همواره از «حقوق بشر» و «آزادی بیان» سخن می گویند، امروز در برابر جنایت آل خلیفه سکوت پیشه کرده اند؛ جنایتهایی که حتی رسانه های اروپایی نیز قادر به پنهان کردن آن نبوده و صراحتا بدان اذعان می کنند علاوه بر آنچه که گفته شد، در این میان سکوت جامعه به اصطلاح جهانی در قبال سیاست های سرکوبگرانه آل خلیفه علیه مردم بی دفاع بحرین نیز خود جای تأمل بسیار دارد. کشورهایی که همواره از مسائلی همچون «حقوق بشر» و «آزادی بیان» سخن می گویند، امروز در برابر هزاران جنایت رژیم آل خلیفه در بحرین سکوت پیشه کرده اند. جنایت های رژیم آل خلیفه علیه مردم بحرین و انقلابیون این کشور به حدی رسیده است که حتی رسانه های اروپایی نیز قادر به پنهان کردن آن نبوده و صراحتا بدان اذعان می کنند. روزنامه انگلیسی «دیلی میل» در این ارتباط می‌نویسد: «مقامات آل خلیفه سیاست های خود علیه معارضان بحرینی را تشدید کرده اند. آنها چند ماه پیش بزرگترین جریان اپوزیسیون یعنی الوفاق را منحل کردند و امروز به انحلال جمعیت الوعد روی آوردند. امروز مقامات آل خلیفه آماج انتقادات نهادهای حقوق بشری قرار گرفته اند».

در هر صورت، فعالیت های انقلابیون بحرینی علیه رژیم آل خلیفه نه تنها با حصر شیخ عیسی قاسم متوقف نشده است، بلکه با سرعت بیشتری نیز ادامه می یابد. مقامات آل خلیفه زمانی که عقلانیت را در برخورد با مخالفان خود کنار گذاشتند، فراموش کردند که حتی با وجود حصر شیخ عیسی قاسم، دها و یا صدها شاگرد پرورش یافته مکتب وی برای ادامه راهش و هدایت یک ملت انقلابی، حاضر هستند. سیاست های سرکوبگرانه آل خلیفه هیچگاه نتیجه بخش نبوده است و امروز شاهد آن هستیم که این رژیم بیش از هر زمان دیگری از مقابله با انقلابیون دچار عجز و ناتوانی شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تحولات بحرین تحت الشعاع بحران میان اعراب/حصری که ۱۸ روزه شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..