تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ماه رمضان سینما می‌تواند فروش خوبی داشته باشد

ماه رمضان سینما می‌تواند فروش خوبی داشته باشدبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمدتقی فهیم  منتقد سینما و تلویزیون درباره اینكه سینما چقدر می‌تواند در زمینه ارائه ارزش‌های ماه مبارك رمضان و مناسبت‌های دینی مذهبی ما ایرانیان موثر باشد، به نكاتی در این زمینه اشاره كرد: سینما اساسا و ماهیتا به گیشه متكی است و در تمام دنیا بر مبنای سرمایه‌گذاری از گیشه ساخته و پرداخته می‌شود و در پی آن سرمایه‌گذاران هم به دنبال آن هستند كه در چه زمانی چه فیلمی با چه موضوعی برایشان سودآور است. اما كشور ما كمی از این ماهیت دور است، اگرچه تلاش‌هایی صورت می‌گیرد اما انتظار ما از سینما این بوده كه در جایگاه فرهنگی قرار بگیرد و صرفا بر گیشه خلاصه نشود. حال اینكه سینمای ما در ایامی مثل ماه مبارك رمضان فیلم مرتبط با این ایام برای مخاطبین داشته باشد، به نظرم بیشتر برعهده نهادهای تبلیغاتی و وابسته به دولت و همچنین كمپانی‌هاست كه بخشی از سرمایه‌شان را در راستای ارائه آثاری قرار بدهند كه مخاطبان ماه رمضان را هدف‌گذاری كنند.

وی ادامه داد: اگر چنین هدف‌گذاری در سینماها باشد، می‌توان فیلم‌های معنوی برای این ایام تدارك دید و از طرفی اتفاقا برای این ماه مبارك می‌توان آثاری با رویكردی شاد همراه با خروجی خوب خلق كرد و قطعا موفق هم خواهد شد. من فكر می‌كنم در این زمینه متولیان فرهنگ باید وارد میدان شوند. ولی متاسفانه از آنجایی كه ما از تولید چنین دستگاه‌هایی استراتژی‌های روشنی نمی‌بینیم این اتفاق هنوز نیفتاده است. از طرفی اصولا سینمایی كه به دنبال پول و درآمدزایی و به نوعی تجارت است، نباید انتظار داشت مناسبت‌ها را هم در خود جای بدهد. به هرحال این انتظار می‌رود این اقدام انجام شود چون وقتی می‌بینیم ماه رمضان این‌قدر در میان مردم نفوذ دارد حالا سینمایی كه بتواند با این وضعیت كاری تولید كند مسلما می‌تواند از عهده خودش برآید و گیشه موفقی هم داشته باشد اما این اتفاق منوط بر طراحی هدفمند برای تولیدات است تا به نتیجه برسد.

فهیم در بخشی دیگر در زمینه بحث شعاری بودن برخی مجموعه‌های مناسبتی تلویزیون و اینكه چه راهكاری برای پرهیز از این مسئله دارد، خاطرنشان كرد: من فكر می‌كنم ما كلا در ساخت كارهای مناسبتی‌مان دچار افراط و تفریط بودیم و هستیم؛ چون واقعا برخی كارهای رمضانی به شكل كاملا گل‌درشت نشانه‌های رمضان را فریاد می‌زنند. اینكه به عنوان مثال دائم می‌گویند روزه‌ام و یا سفره‌های افطار و سحر را نشان می‌دهند، ماه رمضان كه فقط روزه گرفتن نیست بلكه بحث عدالت، رعایت اخلاق، رسیدگی به مستضعفان و ... از ارزش‌های بزرگ این ماه است كه می‌توان به شكل درست در كارها تزریق شود تا مخاطب حس خوبی داشته باشد، نه اینكه مثل برخی كارها به شكل گل‌درشت به این موضوعات پرداخته شود. باید در این گونه كارها درستی و تعادل را برقرار كرد. به اعتقاد من فیلم یا سریال فرقی ندارد اساسا باید از ابتدای برنامه‌ریزی با محتوای ماه مبارك رمضان نوشته و ساخته شوند. 

او همچنین تأكید كرد: این مسائل یك سری ظرافت‌هایی دارد كه فیلم‌‌سازان باید بتوانند آن ها را شناسایی و رصد كنند و اساسا تحقیق و پژوهش فیلم‌نامه قبل از آغاز كار بسیار مهم است. به عنوان مثال می‌توان در كارهای مختص ماه مبارك رمضان از برخی آداب و رسوم و حتی بازی‌های مردم در این ایام استفاده كرد، من به یاد دارم كودك كه بودم یك سری بازی‌هایی در این ماه داشتیم. در مجموع استفاده از آداب و رسوم شهرهای مختلف، توجه به روستاها و شهرستان‌ها و نقاط دورافتاده كشور و ماه‌ رمضان‌های نسل‌های گذشته می‌توانند ایده‌های خوبی برای این ایام باشند و ما اگر به سمت این سوژه‌ها برویم من فكر می‌كنم می‌توانیم از شعارزدگی كارهایمان هم فاصله بگیریم. چنین كارهایی به پژوهش‌های میدانی و تاریخی و همچنین تحقیق سراسری نیاز دارد تا بتوانیم پاسخ‌گوی مطالبات همه مردم كشورمان باشیم. 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ماه رمضان سینما می‌تواند فروش خوبی داشته باشد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..