تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کمبود خواب به افزایش وزن کمک می‌کند

کمبود خواب به افزایش وزن کمک می‌کند یعنی یک سری تاثیرات بر متابولیسم انرژی می‌گذارد که می‌تواند احتمال چاقی را افزایش دهد.

مختل شدن الگوی خواب، یکی از عوامل رایج در زندگی مدرن است و این تحقیق نشان می‌دهد که این پدیده، چگونه می‌تواند با تاثیر بر اشتها و عکس‌العمل افراد به غذا و ورزش، آن‌ها را مستعد چاقی کند.
در فرهنگ بدون توقف دنیای مدرن، تعداد افرادی که دچار کمبود خواب روزانه هستند، رو به افزایش است، و مطالعات بسیاری کمبود خواب را با افزایش وزن مرتبط دانسته‌اند. دلایلی که احتمال چاقی را به علت اخلال در خواب افزایش می‌دهند نامشخص است، اما ممکن است مربوط به تغییر در اشتها، متابولیسم، انگیزه، فعالیت بدنی یا ترکیبی از این عوامل باشد.
دکتر کریستین بندیکت و گروه او، مطالعات انسانی متعددی انجام دادند تا تاثیر کمبود خواب بر متابولیسم انرژی را بررسی کنند. این مطالعات، پاسخ‌های رفتاری، فیزیولوژیک و بیوکمیکال را به غذا، بعد از یک دوره کمبود خواب شدید بررسی و تصویر برداری کردند. داده‌های رفتاری در مورد افرادی که از نظر متابولیک سالم بودند اما کمبود خواب داشتند، نشان داد که آن‌ها ترجیح می‌دادند تا غذایشان زیاد باشد، کالری بیشتری می‌خوردند، از غذا بیشتر لذت می‌بردند و انرژی کمتری مصرف می‌کردند.
مطالعات فیزیولوژیکال نشان داد که کمبود خواب، تعادل هورمون‌هایی مانند GLP-1 که باعث احساس سیری می‌شوند و گرلین را که باعث احساس گرسنگی می‌شود به ‌هم می‌ریزد. همچنین کمبود خواب باعث شد تا مقدار اندوکانابینوئیدها افزایش پیدا کند که می‌دانیم باعث افزایش اشتها می‌شوند. تحقیقات بیشتر دکتر بندیکت و تیمش، نشان داد که کمبود خواب شدید، باعث تغییر در باکتری‌های روده می‌گردد؛ باکتری‌های روده، به عنوان کلید حفظ یک متابولیسم سالم دانسته می‌شود. همین مطالعه نشان داد که بعد از کمبود خواب، حساسیت به انسولین کاهش می‌یابد.
دکتر کریس بندیکت یادآور شد: « این مطالعات نشان می‌دهد، از آن جایی که مختل شدن خواب در زندگی مدرن یک مسئله‌ی رایج است، افزایش شیوع اختلالات متابولیک مانند چاقی، چیز عجیبی نیست.»
با این که تحقیقات دکتر بندیکت روشن کرد که کمبود خواب در کوتاه مدت، می‌تواند بر متابولیسم انرژی تاثیر بگذارد، اما به تحقیقات طولانی‌تری نیاز است تا این یافته‌ها تایید شوند. حال تیم تحقیقاتی در حال بررسی تاثیرات بلند مدت کمبود خواب هستند و می‌خواهند ببینند که آیا افزایش ساعت خواب در افرادی که به خوابیدن در زمان‌های کوتاه عادت دارند می‌تواند اشتها و متابولیسم انرژی آن‌ها را به حالت عادی برگرداند.
دکتر بندیکت گفت: مطالعات من نشان داد که کمبود خواب به افزایش وزن کمک می‌کند. پس شاید بتوان نتیجه گرفت که بهبود خواب، می‌تواند یک اقدام مفید در سبک زندگی برای کاهش احتمال افزایش وزن بیشتر باشد.
منبع : Science Daily

کانال اخبار آشپزباشی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کمبود خواب به افزایش وزن کمک می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..