تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رمضان در گیلان؛ از «عشرخوانی» تا «افطار آشی»

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مردم استان گیلان نیز همچون سایر مردم کشورمان اهمیت خاصی برای ماه مبارک رمضان قائل هستند و از گذشته تا‌ به امروز سنت‌های ویژه‌ای را برای این ماه تعریف کرده‌اند که از آن جمله می‌توان از «عشرخوانی» و «افطار آشی» نام برد. رمضان در گیلان؛ از «عشرخوانی» تا «افطار آشی»

«عشرخوانی» عنوان مراسمی است که زن‌ها در قالب آن در منزل یکی از هم محله‌ای‌های خود جمع می‌شوند و قرآن می‌خوانند؛ بنابراین گزارش، از سنت‌های دیگر اهالی گیلان در ماه مبارک رمضان می‌توان به پختن «افطار آشی» یا «احسان آش» اشاره کرد.

 مردم در قالب این مراسم آشی را برای خیرات پخته و در زمان افطار پخش می‌کنند. آن‌ها اهمیت خاصی به افطاری دادن می‌دهند و کودکانشان نیم ساعت بعد از افطار سینی‌های زولبیا، بامیه و رشته خشکار را برای فروش به کوچه می‌برند.

شایان ذکر است؛ مردم گیلان روز میلاد امام حسن (ع) آش و رشته خشکار بین مردم پخش می‌کنند.

 رمضان در گیلان؛ از «عشرخوانی» تا «افطار آشی»

گفتنی است؛ از رسوم رمضانی منسوخ شده مردم گیلان می‌توان به گوش به بانگ خروس سفید دادن و تنظیم کردن وقت سحر با ستاره میزان اشاره کرد.

رمضان در گیلان؛ از «عشرخوانی» تا «افطار آشی»

مردم این استان کشورمان تا چند سال قبل در وقت سحر از بالای مناره‌ها و ایوان خانه‌ها فریاد می‌زدند: «سحر نزدیکه یعنی‌ ای مومنان بخورید و بیاشامید که وقت سحر نزدیک و فرصتی باقی نمانده است.»

خاطرنشان می‌شود؛ از غذاهای رمضانی مردم گیلان می‌توان از کته، باقالی قاتوق، ترش تره، فسنجان و رشته خشکار نام برد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رمضان در گیلان؛ از «عشرخوانی» تا «افطار آشی»»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..