تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فناوری "کریسپر" جهش ژنتیکی 

فناوری به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از این که فناوری "کریسپر" معرفی شد از آن به عنوان درمانی برای تمام بیماری‌ها از جمله سرطان یاد کردند.
 
"تناوب‌هایِ کوتاهِ پالیندرومِ فاصله‌دارِ منظمِ خوشه‌ای" (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) که به اختصار "کریسپر" نامیده می‌شود، نوعی سیستم ایمنی تطابق‌پذیر در باکتری‌ها است که آن‌ها را قادر به کشف دی‌.ان‌.ای ویروس و سپس نابودی‌شان می‌کند.
 
بخشی از سیستم کریسپر، پروتئینی به نام Cas9 است، که قابلیت جستجو، برش زدن و سرانجام استحاله دی‌.ان‌.ای ویروس را به روشی خاص دارد. فناوری کریسپر به دانشمندان اجازه می‌دهد، تغییراتی در دی‌.ان‌.ای سلول‌ها ایجاد کنند.
 
این فناوری به عنوان روشی درمانی برای همه بیماری‌ها معرفی شد، اما اخیرا دانشمندان دریافتند که این روش حاوی یک نقصان جدی است. نقصی که در صورت نادیده گرفته شدن می‌تواند اثرات خطرناک و مخربی بر جا بگذارد.
 
از بخش Cas9 فناوری "کریسپر" به عنوان منبع و امکانی برای درمان انواع بیماری‌های ژنتیکی، نابینایی و سرطان یاد شده بود. قرار بود این کار با اضافه کردن، بازیابی یا حذف کردن بخش‌های مشخصی از ژنوم‌ها انجام گیرد.
 
"ژنوم"(Genome) همه ماده ژنتیکی یک موجود است که در اصل محتوای ژنتیکی یاخته آن موجود که شامل دی‌.ان‌.ای هسته، کلروپلاست و میتوکندری است، می‌باشد. "ژنوم" دستورالعمل‌های ارثی برای ساخت، پیشبرد و نگهداری یک موجود زنده را دارا می‌باشد.
 
گروهی از محققان آمریکایی از روش "کریسپر" برای بازگرداندن بینایی به موش‌های نابینا استفاده کردند. با اینکه این روش موفقیت‌آمیز بود اما عوارضی هم داشت که موجب جهش ژنتیکی ناخواسته شد. دانشمندان به طور مشخص بیش از 1500 جهش کوچک و بیش از 100 جهش بزرگ در دو بخش از موش‌ها مشاهده کردند.
 
پروفسور استفان تسانگ استاد دانشگاه کلمبیا آمریگا می‌گوید: جامعه علمی باید در صورت عدم رعایت ترتیب‌گذاری ژنوم‌ هنگام آزمایش حیوانات زنده که امری ضروری است، نسبت به خطرات احتمالی جهش‌های غیرمترقبه آگاه و هشیار باشد.
 

براین اساس محققان با آگاهی از این خطرات احتمالی اعلام کردند از این پس دست به عصا حرکت خواهند کرد. هرچند که همچنان معتقدند "کریسپر" نقش مهمی در مقابله با بیماری‌ها ایفا خواهد کرد.

منبع: ایسنا

 
انتهای پیام/



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فناوری "کریسپر" جهش ژنتیکی »اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..