تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا ایران و حماس بایکدیگر دست آشتی داده اند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آشتی ایران و حماس در خلال طوفان های منطقه ای؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: به نظر می رسد انتخابات داخلی حماس دیگر یک امر منحصرا فلسطینی نیست. بسیاری از سران منطقه رهبری جدید اسماعیل هنیه را بر جنبش حماس تبریک گفتند.

به گزارش «انتخاب»؛ ایران علی رغم اینکه تنش هایی با حماس بر سر رویکرد های آنها در مورد بحران سوریه از سال 2012 داشته این انتخاب را به حماس تبریک گفته است. به نظر می رسد ایران نسبت به توانایی رهبر جدید حماس برای بازگرداندن روابط سابق با تهران خوش بین است.

بسیاری از مقامات ایرانی پس از انتخاب رهبر جدید حماس در 29 می به او تبریک گفته اند. علی لاریجانی رییس مجلس ایران این انتخاب را به هنیه تبریک گفه است. او بر حمایت ایران از مبارزه مردم فلسطین به عنوان اولویت اصلی تهران تاکید کرده است و حماس و مقاومت غزه را مورد ستایش قرار داده است.

دهم ماه می محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز پیام تبریکی به هنیه فرستاد و بر ادامه حمایت های ایران از مقاومت فلسطین تاکید کرد. حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه نیز پیام مشابهی به هنیه در همان روز فرستاده است.

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران نیز پیام تبریکی به هنیه در هشتم ماه می فرستاد.

خالد خدامی نماینده حماس در ایران به المانیتور گفته با شروع سال 2017 روابط ایران و حماس وارد فاز مثبت جدیدی شده است و درگیری های سابق را پشت سر گذاشته است. امروز حماس فصل جدیدی را با ایران آغاز کرده. هر دو طرف به خوبی نسبت به جدیت فاز پیش رو آگاهند و باید هر کدام به نوعی این مسیر را مدیریت کنند.حمایت های مالی و نظامی ایران از حماس هرگز متوقف نشده است. از طرفی این روابط به تغییرات در سطح رهبری حماس نیز وابسته نیست. انتخابات داخلی اخیر قطعا به بازسازی جنبش و روابط جنبش با متحدان عرب و اسلامی کمک می کند.

صحبت از بازگشت تدریحی روابط ایران و حماس با اظهارات اخیز حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر خارجه ایران که مقامات فلسطینی را به اقدام مجرمانه علیه مردم غزه و قطع برق آنها متهم کرده بود همزمان شد. در همین حال نبیل ابو رودینه سخنگوی رییس جمهور فلسطین در همان روز اتهام این مقام ایرانی علیه محمد عباس را محکوم و ایران را به ایجاد شکاف در فلسطینی ها متهم کرد.

ولید المدلل استاد علوم سیاسی دانشگاه اسلامی غزه و رییس دپارتمان مطالعات سیاسی و توسعه ای به المانیتور گفته با انتخابات اخیر حماس کسانی که به دنبال تعامل بیشتر با ایران بودند امید تازه ای گرفته اند. مسیر برای این روابط هموار شده است و حمایت های مالی و نظامی آنها نیز پابرجاست. با این حال اجلاس ریاض که با حضور دوتالد ترامپ در 21 می برگزار شد حماس را در میان گروه های تروریستی جا داد.

او گفته منطقه خاورمیانه به دو کمپ تقسیم شده است. اولی شامل کشورهای خلیج فارس، مصر، اردن و دولت فلسطین است و کمپ دوم شامل ایران، حزب الله و حماس. با این حال رهبر حماس که در قطر ساکن است ممکن است به دلیل افزایش فشار ها بر دوحه به تهران نقل مکان کند. قطر امروز در مرکز حملات لفظی عربستان و امارات و مصر به دلیل حمایت هایش از سران حماس قرار دارد.

عبدالطیف الکانو سخنگوی حماس در غزه به المانیتور گفته روابط ایران و حماس اخیرا بهتر شده است. جنبش حماس مشتاق توسعه روابط به نفع مردم فلسطین است. اگر سران حماس بعضا به سفرهای خاری می روند باید این سفرها شامل تهران هم باشد به ویژه با توجه به امیدی که برای جذب حمایت های نظامی و مالی ایران از جنبش دارند.

در چند سال گذشته حماس روابط محتاطانه ای با کشورهای متنطقه داشته است. این روابط با ایران نزدیک نبود و سعی میکرد سعودی و کشورهای اهل تسنن را نیز ناراحت نکند. در عین حال روابطش را با تهران به کل قطع نکرد.

مخیمر ابو سودا استاد علوم سیاسی دانشگاه الازهر غزه گفته: وضعیت درهفته های اخیر به دنبال تحریم های دولت فلسطین و افزایش فشارها برغزه و همچنین بهبود روابط آمریکا و کشورهای عربی و تاثیر منفی آن بر ایران و حماس به گونه ای بوده که جنبش حماس را به گوشه رینگ فرستاده است.

یک نماینده سابق مجلس در ایران به المانیتور گفته: این حقیقت که ایران از انتخابات اخیر حماس استقبال کرده است به این معناست که در نهایت رهبر حماس به سمت ایران گرایش پیدا کرده است. تهران بر این باور است که هنیه میتواند بر موانع سر راه جنبش فایق آمده و از موانعی که این جنبش را از ایران دور می کرد عبور کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا ایران و حماس بایکدیگر دست آشتی داده اند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..