تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چه كسانی سخت‌شان بود از روحانی دفاع كنند؟

رییس‌جمهور منتخب كه زمان را، بهانه كرده تا در خصوص دسته‌بندی‌ مدیران خود سخنی نگوید و هرچند عنوان می‌كند كه همه افراد در دولت بدون استثنا زحمت كشیده‌اند و كسی نیست كه زحمت نكشیده باشد و از دولت دفاع نكرده باشد، اما حرف دل خود را در ادامه صحبت‌هایش می‌زند.

مخاطب خاص روحانی كیست؟

روزنامه اعتماد نوشت: سخنان رییس‌جمهور درباره آنها كه حاضر به دفاع از دولت در انتخابات نبودند، چه‌كسانی را هدف قرار می‌دهد؟ وزیران؟ معاونان؟ یا استانداران و فرمانداران؟! پاشنه گیوه كدام‌یك از «آنان» خوابیده بود؟ «آنان» كه این قسمت از سخنان رییس‌جمهور برای‌شان گران تمام می‌شد كه اقدام به حذف آن كرده‌اند؟ یا «آنان» كه مصلحت‌شان از سوی برخی همكاران درنظر گرفته شده تا مجبور به چشم‌پوشی از مهم‌ترین بخش از سخنان رییس‌جمهور منتخب شوند؟ حسن روحانی در ضیافت افطاری كه میهمانانش وزیران، معاونان و استانداران بودند، از انتخابات گفت و از اهدافی كه مردم در پی دنبال كردن آن بودند، از عملكردها و دستاوردهای دولت گفت و از نیمه‌ راهی كه با انتخاب مردم به عقب بازنگشت، اما در همین بین و در اقدامی قابل توجه، دسته‌بندی‌هایی كه هیچگاه مقید به آن نبود را به‌كار بست و مدیران خود را به دو دسته تقسیم كرد. آنجا كه عنوان كرد «همه یك جور نبودند»، می‌خواست از دو دستگی‌ها یا چند دستگی‌هایی بگوید كه در حساس‌ترین مرحله از عمر هر دولتی برای او اتفاق افتاد. روحانی راست می‌گوید كه «در ٤ سال دولت یازدهم، به دلایلی یك خرده سخت‌گیری نكردیم».
 
شكوه‌هایی كه همواره به برخی از مدیران غیرهمسوی دولت می‌شد، آنان را نهایتا به چند جابه‌جایی وادار می‌كرد كه باز هم نمی‌توانست رضایت منتقدان حامی دولت را جلب كند. رییس‌جمهور منتخب كه زمان را، بهانه كرده تا در خصوص دسته‌بندی‌ مدیران خود سخنی نگوید و هرچند عنوان می‌كند كه همه افراد در دولت بدون استثنا زحمت كشیده‌اند و كسی نیست كه زحمت نكشیده باشد و از دولت دفاع نكرده باشد، اما حرف دل خود را در ادامه صحبت‌هایش می‌زند. آنجا كه می‌گوید «همه هم یك جور نبودند، مختلف بودند. بعضی‌ها با همه توان آمدند. ما روستایی هستیم، به قولی بعضی‌ها گیوه را بر كشیدند و به میدان آمدند، آستین‌ها را بالا زدند و به میدان آمدند.
 
اما بعضی‌ها پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود و بر نكشیدند. لخ لخ كردند. یك مقدار راه آمدند و مسیر را آمدند و زحمت كشیدند. سعی آنان مشكور». اما اشاره حسن روحانی به زمان همین انتخابات برمی‌گردد نه دوره‌ای كه همه نالان از عدم معرفی دستاوردهای دولت از سوی مدیران دولتی بوده‌اند. او با محور قرار دادن حمله‌هایی كه به دولت می‌شده و در برشمردن اقداماتی كه از سوی دور و بری‌های او انجام شده، عنوان می‌كند: «یك عده وقتی به دولت حمله می‌شد، با همه قدرت آمدند دفاع كردند، با همه وجودشان دفاع كردند. چون دفاع از دولت، دفاع از ملت است.
 
اشتباه نشود، این بحث وكیل‌الدوله و... لاطائلات است. دولت منتخب ملت است. ما چیزی نداریم جز رای مردم. دولت و ملت نداریم، ملت است كه دولت را انتخاب می‌كند. همه‌چیز برای ملت است. كسی كه از دولت دفاع می‌كند، از رای مردم دفاع می‌كند، از اكثریت دفاع می‌كند، از ملتش دفاع می‌كند». مخاطب بعدی روحانی كسانی بودند كه به تعبیر او «سخت‌شان بود دفاع كنند، خیلی نرم حرف می‌زدند و آرام. اگر در تنگنای ٣٠ خبرنگار قرار می‌گرفتند، در آن تنگنا یك كلمه‌ای می‌فرمودند. حرف نمی‌زدند و سینه سپر نمی‌كردند». اما این عملكرد، برای روحانی یك تجربه می‌شود؛ تجربه‌ای كه باعث می‌شود او این‌بار از كسانی كه آماده همكاری هستند، دعوت كند و بگوید: «هر كسی كه آماده است كه این بار را بر دوش بگیرد باید داوطلب باشد.»

چه كسانی سخت‌شان بود دفاع كنند؟
 
با سخنان حسن روحانی نخستین سوالی كه به ذهن می‌رسد، این است كه مخاطبان این سخنرانی چه كسانی هستند و در چه پست‌هایی بوده‌اند كه سخت‌شان می‌آمد اقدامی در جهت معرفی دستاوردهای دولت كنند؟ یقینا پست این افراد آنقدر قابل اعتنا بوده كه این انتظار برای حسن روحانی به وجود آمده باشد كه آنان در دفاع از عملكرد دولت برآمده و به گفته او، سینه سپر كنند. با نگاهی گذرا به روزهایی كه تنور انتخابات با مناظره‌های ٦ نامزد ریاست‌جمهوری داغ‌تر و داغ‌تر می‌شد، می‌توان به اسامی حامیان سینه سپر روحانی پی برد. وزیران، معاونان و حتی استاندارانی كه بازوهای اجرایی رییس‌جمهوری در سراسر كشور بودند، از جمله افرادی هستند كه می‌توانند در این موضوع، مورد خطاب قرار گیرند.
 
هرچند هم بخواهیم از اسحاق جهانگیری به عنوان كاندیدای پوششی یاد كنیم كه وارد عرصه شد، تا دفاع كند و با اعداد و ارقام از دستاوردهای دولت بگوید اما، انتظارات از سایر وزیران هم سرجای خود باقی بود. در این میان اعضای كابینه هم باید خودی نشان می‌دادند و حداقل در مقام دفاع از حسن روحانی و در برابر اتهاماتی كه به او و در حقیقت به كل كابینه یازدهم زده می‌شد، به تعبیری گیوه‌های خود را برمی‌كشیدند و به میدان می‌آمدند تا قبول مسوولیت پاسخگویی تنها بر دوش رییس‌جمهور مستقر و معاون اول او نباشد. با نگاهی به اظهاراتی كه در فاصله ١٠ روز مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری، صورت گرفته، به‌خوبی كاشف به عمل می‌آید كه كدام‌یك از وزیران در تمام ایام تبلیغات انتخاباتی دغدغه‌ای جز معرفی دستاوردهای دولت یازدهم نداشته‌اند. سفرهایی كه برای بعضی از وزیران و معاونان حسن روحانی در دهه آخر اردیبهشت تنظیم شده بود، نشان از تلاش‌های آنان برای تداوم دولت تدبیر و امید داشت.
 
حضور افرادی همچون ظریف، زنگنه و قاضی‌زاده هاشمی در استان‌های مختلف نشان از تلاش آنها برای اعتماد دوباره ملت به دولت روحانی بود. هرچند آمار معاونان رییس‌جمهوری در دفاع از عملكرد حسن روحانی بهتر از وزیران كابینه است، اما باز هم تعداد كسانی كه همواره در دفاع از روحانی خود داوطلبانه اقدام به سخنرانی می‌كردند، قابل توجه است. حال می‌ماند تعدادی از این افراد كه به گفته روحانی، به زور خبرنگاران باید كلمه‌ای در حمایت از دولت می‌گفتند كه البته استانداران را هم باید به آنها اضافه كرد. كسانی‌كه هنوز هم در برخی از استان‌های تحت مدیریت آنان، خیلی از اصلاح‌طلبان حامی روحانی اجازه سخنرانی ندارند، می‌توانند مخاطب سخنان روحانی باشند. هرچند روی سخنان روحانی را وزیران كابینه می‌دانیم و طرح مبحث تغییر ٥٠ درصد از اعضای كابینه از سوی محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی او را بر مبنای همین استدلال قرار می‌دهیم، اما باز هم باید منتظر مرداد ماهی بمانیم كه برای هر دولتی زمان تسویه حساب برای اعضای كابینه در دوره دوم استقرار است.
 
اینكه روحانی با چند نفر از گیوه‌كشان، مسیر دولت دوازدهم را آماده حركت می‌كند، به بسیاری از گمانه‌زنی‌ها در خصوص رفتارهای یك ماه اخیر دولتمردان یازدهم پاسخ خواهد داد. در جدول زیر به اظهارات چهره‌های دولتی كه در ایام منتهی به انتخابات، اقدام به دفاع از اقدامات دولت كرده‌اند، خواهیم پرداخت. در این جدول به سخنان تعدادی از وزیران و معاونان روحانی كه در آن روزها، حضور پررنگی در رسانه‌ها داشته‌اند پرداختیم، تا خلأ كسانی كه در این ایام انگار نه انگار انتخاباتی در راه است، به خوبی احساس شود. وزیران كشاورزی، اقتصاد، نفت، بهداشت، دفاع، امور خارجه، اطلاعات و چندین معاون و سخنگوی دولت از كسانی بودند كه در صف حامیان روحانی حضوری به یادماندنی داشته‌اند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد

loading...




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چه كسانی سخت‌شان بود از روحانی دفاع كنند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..