تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دژی که نماد قدمت و تمدن است/ معماری دقیق و بانظم ایران باستانِ در قلعه‌ی ضحاک

ساعت: 14:16 منتشر شده در مورخ: 1396/03/16 شناسه خبر: 1121772

پرآوازه‌ترین آثار باستانی شهرستان هشترود، قلعه ضحاک یا فاناسپاست که قدمتی 4000 ساله را برای خود رقم می‌زند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،  آذربایجان‌شرقی یادگارهای کهن و شگفت انگیزی در دل خود جای داده که هرکدام نشان از قدمت و دیرینگی این سرزمین دارد که یکی دیگر از نمادهای تاریخی، قلعه ضحاک می‌باشد. این قلعه در جنوب شرقی تبریز و با فاصله 120 کیلومتری از این شهر واقع شده است.

قلعه ضحاک با قدمتی 4 هزار ساله علاوه بر زیبایی و قدمت خود یکی از داستان‌های مشهور تاریخ ایران یعنی ضحاک و مرد آهنگر را در دل خود جای داده است. وجود تالارهای میهمانی و گچ‌بری‌های متعدد و زیبایی داخل آن معماری‌های بسیار دقیق و بانظم خاص را گویا می‌سازد.

قلعه تاریخی ضحاک با طبیعتی بی‌نظیر و دیدنی سالانه میزبان هزاران نفر از تمامی نقاط جهان می‌باشد. تنها بنای خارج از خاک که تقریبا سالم باقی مانده عبارت است از یک چهار طاقی که در اثر مرور زمان پوشش طاق و یکی از پایه‌های آن تخریب شده اما مورد مرمت قرار گرفته است.

آنچه در این قلعه کشف شده یک تالار وسیع با راهروهای جانبی و مقادیر زیادی گچ بری در طرح و نقش‌های متنوع می‌باشد که بیشتر با رنگ‌های اخرائی، زرد آبی و سبز تزئین شده است. این نقوش شامل نقوش برجسته انسانی و حیوانی، نقوش هندسی و گل و گیاه است.

مهم‌ترین این نگاره‌ها شاهینی است که پنجه بر پشت گاو زده و بسیار شبیه به میترا در آیین مهر است. این نگاره در یک فضای 121 متر مربعی به دست آمده است و در کنار آن نگاره‌های دیگری همچون یک سرباز پارتی، سر چند شیر در حال غرش، تصویر یک ایزدبانو، تصویر یک مرد در درون گل نیلوفر یا پرتوهای خورشید به دست آمده است.

در واقع این قلعه نیز همانند قلعه‌های موسوم به قلعه دختر است که نمونه‌هایی از آن را در فیروز آباد و هم چنین ارگ بم می‌توان یافت و این قلعه ممکن است نمونه‌ای از معبد آناهیتا باشد. این دژ تاریخی، احتمالا باز مانده‌ای از دوران اشکانیان یا معبدی زردشتی و یا محلی برای پادگان نظامی بوده است.

قلعه ضحاک اولین بار در سال 1971 توسط یک هیئت باستان شناسی آلمانی بررسی شد. آثار بر جای مانده از برج‌های نیم استوانه‌ای به نام  دوازده قلعه و پوشش دیوارها که از سنگ‌های مکعب مستطیلی می‌باشد نشان‌دهنده قدمت بنا تا دوره ساسانی است ولی سفال‌های به دست آمده نشان دهنده سده‌های ششم و هفتم هجری است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دژی که نماد قدمت و تمدن است/ معماری دقیق و بانظم ایران باستانِ در قلعه‌ی ضحاک»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..