تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چهار کشور عربی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند/ پایان حضور قطر در ائتلاف عربی ضد یمن/ احتمال بروز درگیری نظامی

به گزارش عمارنامه،  تنشی که در پی سخنان شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر در مراسم پایان خدمت گروهی از سربازان این کشور در انتقاد از تروریستی خواندن «حماس» و «حزب الله» و تاکید بر نقش ایران در برقراری ثبات و امنیت منطقه ای، همچنین متهم کردن مدعیان مبارزه با تروریسم به تعصب مذهبی و عدم درک درست از اسلام واقعی، از سوم خرداد جاری بین دوحه و ریاض ایجاد شده، نه تنها کاهش نیافته، بلکه با شدت یافته است.

این موارد نه تنها به قطع روابط دیپلماتیک میان عربستان و قطر انجامیده بلکه در سایر کشورهای جهان عرب که عربستان با پول خود بر روی آنان نفوذ دارد نیز گسترش یافته است و باید گفت که تنش میان قطر و عربستان اینک به یک تنش منطقه‌ای تبدیل شده است که آثار و ابعاد مختلفی دارد.

چهار کشور عربی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین صبح امروز(دوشنبه) در بیانیه‎ای جداگانه روابط دیپلماتیک خود را با قطر کردند.

رسانه‎های عرب زبان گزارش دادند که چهار کشور عربی قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم و اعلام کردند که این کشور باعث بی ثباتی در منطقه می‎شود.

شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دو طرفه با قطر بستند و شهروندان خود را از سفر به این کشور منع کردند.

دولت بحرین در بیانیه ای اعلام کرد که «روابط دیپلماتیک این کشور با دوحه برای حفاظت از امنیت ملی بحرین قطع می شود و دیپلمات های قطری ۴۸ ساعت فرصت دارند تا منامه را ترک کنند.»

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که هنوز دو کشور عربی کویت و عمان تصمیم خود درباره ادامه همکاری و یا قطع روابط دیپلماتیک با دوحه با وجود فشار شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ نکرده‎اند.

پایان حضور قطر در ائتلاف عربی ضد یمن

فرماندهی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن اعلام کرد که به مشارکت قطر در این ائتلاف پایان داده است.

عربستان همراه با چند کشور دیگر از روز ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 12هزار یمنی، زخمی شدن ده ها هزار تن دیگر و آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

همچنین حمله عربستان به یمن ، مردم یمن بویژه کودکان را با گسترشی کم سابقه بیماری های خطرناک و کشنده از جمله وبا و گرسنگی قرار داده است.

خبرگزاری‌ها بامداد دوشنبه از قطع روابط عربستان، بحرین، امارات و مصر با دوحه خبر دادند.

عطوان: اقدام بعدی علیه قطر، احتمالا اقدام نظامی است

یک تحلیلگر سرشناس عربی می‌گوید، قطع روابط عربستان و سه کشور دیگر عربی با قطر، مقدمه‌ای برای حمله نظامی علیه این کشور است.

«عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار، تحلیلگر و نویسنده سیاسی مشهور دنیای عرب به قطع روابط چهار کشور عربی با قطر واکنش نشان داد.

عطوان که از روزنامه‌نگاران ملی‌گرای عرب است در اکانت توییتر خود نوشت که قطع روابط (عربستان و سه کشور عربی دیگر) و بستن مرز با قطر مقدمه‌ای برای منزوی کردن دوحه است.

عطوان نوشت: گام بعدی شاید دخالت نظامی برای تغییر رژیم در قطر باشد. این جنگی است که ماه‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده است.

صبح امروز دوشنبه (5 ژوئن) عربستان به همراه مصر، امارات و بحرین، اعلام کردند که مناسبات رسمی دیپلماتیک با قطر را قطع کرده‌اند.

اختلافات عربستان و قطر که چند سالی است در خصوص مسائل منطقه و حمایت دوحه از اخوان المسلمین ادامه دارد، اخیرا پس از اظهارات امیر قطر در خصوص ایران، حزب‌الله، حماس، آمریکا و عربستان به اوج خود رسید.

تنش در جهان عرب قیمت نفت را افزایش داد

پس از آنکه روز دوشنبه کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین روابط خود با قطر را قطع کردند، و این کشور را به حمایت از تروریزم متهم ساختند، قیمت نفت امروز با افزایش جهشی مواجه شد.

این اقدام هماهنگ 4 کشور عربی موجب تشدید اختلافات در جهان عرب بر سر حمایت قطر از اخوان المسلمین، با سابقه ترین جنبش اسلامی جهان شده و بر برخی از بزرگترین صادر کنندگان نفت و گاز جهان تاثیر گذاشته است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 1.1 درصد افزایش به 50 دلار و 48 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم با یک درصد رشد به 48 دلار و 17 سنت رسید.

قطر بزرگترین عرضه کننده ال ان جی جهان و یکی از فروشندگان عمده میعانات به شمار می رود.

ریسک های ژئوپلتیک همچنین موجب شد تا به رغم رشد بی سابقه شاخص ها در بورس آمریکا در روز جمعه، امروز ارزش سهام های آسیایی افت کند.

شاخص دلار در برابر سبد 6 ارز معتبر جهانی، که روز جمعه به پایین ترین سطح از زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر رسیده بود، امروز با حدود 0.1 درصد افزایش به 96.78 رسید.

تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در آمریکا در ماه می 138 هزار مورد بود که بسیار کمتر از رقم پیش بینی شده 185 هزار فرصت شغلی بود. این نشان می دهد که به رغم کاهش نرخ بیکاری در آمریکا به 4.3 درصد که در 16 سال اخیر بی سابقه است، از شتاب ایجاد فرصت های شغلی در این کشور کاسته شده است.

تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در ماه های مارس و آوریل هم مورد بازنگری قرار گرفته و نسبت به گزارش های قبلی 66 هزار مورد کاهش داشته است.

ابراز تأسف قطر از اقدام ۴ کشور عربی

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از اقدام ۴ کشور عربی در قطع روابط با دوحه، این اقدام آنها را غیر قابل توجیه و مبتنی بر ادعاهای بی‌اساس خواند.

در این بیانیه آمده است که قطر برای به شکست کشاندن تلاش‌های مربوط به تأثیرگذاری بر جامعه و اقتصاد قطر تلاش خواهد کرد.

طبق گزارش شبکه المیادین، در این بیانیه آمده است که این اقدامات هرگز در روند حیات طبیعی شهروندان و اتباع خارجی مقیم قطر تأثیری نخواهد داشت.

در این بیانیه اشاره شده است که قطر با موج اتهام‌زنی و افتراء‌ مواجه است که هدف از آن ضربه زدن به دولت قطر است.

وزارت خارجه قطر همچنین افزود که هجمه رسانه‌ای در متقاعد کردن افکار عمومی منطقه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شکست خورد و این علت حملات روزافزون و مستمر است.

قطر تأکید کرد که بیان کردن دلایل ساختگی برای اتخاذ اقداماتی علیه یک کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس دلیل روشنی بر عدم وجود توجیهات قانونی برای این قبیل اقدامات است و هدف از اقدامات اتخاذ شده با هماهنگی مصر، تحمیل قیمومیت بر دولت قطر است و این امر نیز نقض حاکمیت ماست و لذا کاملا مردود است.

لیبی هم روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد

دولت موقت لیبی به تبعیت از عربستان سعودی و سه کشور عربی دیگر روابط دیپلماتیک خود با کشور قطر را قطع کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه پاکستان گزارش داد که این کشور قصد ندارد تحت فشار عربستان روابط دیلپماتیک خود با قطر را قطع کند.

ابوطالبی: شکاف و فروپاشی ائتلاف، نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در واکنش به قطع روابط برخی کشورهای عربی با قطر نوشت: شکاف و فروپاشی ائتلاف، نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است.

 حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در واکنش به تحولات اخیر قطر و تحرکات تازه عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر علیه این کشور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

«نوشته بودم دوران ائتلاف سازی وبرادر بزرگتری به پایان رسیده و سلطه گری سیاسی، قبیله بازی امنیتی، اشغال و تجاوز نتیجه ای جز بی ثباتی در برندارد؛ امروز می نویسم زمان تحریم نیز به پایان رسیده و قطع رابطه دیپلماتیک، بستن مرزها، محاصره کشورها، اخراج از همان ائتلاف و... راه خروج از بحران نیست.

سوال این است چگونه کشور کوچک توانسته سرنگونی حکومت قانونی بحرین!، حمایت از داعش و القاعده و افراط گری در صحرای سینا!، وشکاف در ائتلاف! را رقم بزند؟ شکاف و فروپاشی ائتلاف نخستین نتیجه رقص شمشیر در ریاض است؛ نمی توان یک جا با شمشیر رقصید و جای دیگر به معاشقه پرداخت! جای برادر بزرگتر عوض شده است!؟

عربستان، مصر، امارات، بحرین که در برابر کشوری کوچک به این میزان شکننده‌اند! راهی جز دموکراسی در داخل و گفتگو در منطقه ندارند؛ عصرقبیله پایان یافته است».

آمریکا خواستار حل اختلافات کشورهای عربی با قطر شد

وزیر خارجه آمریکا از کشورهای عربی که روابطشان با قطر را قطع کردند خواست اختلافات را حل و به تنش‌ها دامن نزنند.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به قطع روابط 4 کشور عربی با قطر، از آنها خواست اختلافات خود را حل کرده و متحد باقی بمانند.

تیلرسون که اکنون در استرالیا به سر می‌برد طی گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «انتظار ندارم این اقدام اثر مهمی، مخصوصا بر روی نبرد با تروریسم در منطقه بگذارد.»

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی از کشورهای عربی خواست بجای دامن زدن به تنش‌ها، اختلافات خود را حل کنند.

قطع پروازهای قطر با امارات، عربستان و مصر

به دنبال قطع روابط دیپلماتیک شرکت ‌ها و خطوط هواپیمایی امارات، عربستان، قطر و مصر نیز قطع پروازهای هوایی را اعلام کردند.

شرکت هواپیمایی الامارات در دوبی اعلام کرد که پروازهای رفت و برگشت خود به دوحه پایتخت قطر را از صبح فردا سه شنبه به حالت تعلیق در می آورد.

شرکت هواپیمایی الامارات گفت که آخرین پرواز از دوبی به دوحه ساعت دو و نیم صبح فردا انجام خواهد شد و آخرین پرواز از دوحه به مقصد دوبی نیز ساعت سه و 50 دقیقه فردا صبح انجام خواهد شد.

شرکت هواپیمایی الاتحاد امارات نیز چند ساعت پیش پروازهای رفت و برگشت خود به قطر را به حالت تعلیق درآورد.

شرکت هواپیمایی "فلای دوبی" دیگر شرکت هواپیمایی اماراتی بود که همه پروازهای خود به دوحه را از فردا سه شنبه تعلیق کرد.

شرکت خطوط هواپیمایی العربیه نیز تعلیق پروازهای خود بین شهرهای شارقه و دوحه را از فردا سه شنبه تا اطلاع ثانوی اعلام کرد.

در مقابل، شرکت خطوط هواپیمایی قطر نیز تعلیق همه پروازهای خود به عربستان را اعلام کرد.

در همین حال، شرکت هواپیمایی مصر نیز از تعلیق همه پروازهای خود به دوحه قطر خبر داد. خطوط هواپیمایی عربستان نیز در صفحه توییتری خود تعلیق همه پروازهای خود به قطر را اعلام کرد.

پیش از این نیز باشگاه الاهلی عربستان قرارداد اسپانسری خود با شرکت خطوط هواپیمایی قطر را فسخ کرد.

 منبع: مشرق

 

 

 

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چهار کشور عربی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند/ پایان حضور قطر در ائتلاف عربی ضد یمن/ احتمال بروز درگیری نظامی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..