تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قیام 15 خرداد اسلام را به عنوان مکتب تحول‌آفرین سیاسی ـ اجتماعی معرفی کرد

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با اشاره پررنگ بودن نقش دو جریان چپ و ملی‌گرایی در روند مبارزات ضد استبدادی ملت ایران تا پیش از قیام 15 خرداد گفت: قیام 15 خرداد اسلام را از غربت نجات داد و مکتب اسلام را به عنوان یک مکتب پویا و بالنده که توانایی تحول‌آفرینی و ساماندهی به تحرکات سیاسی ـ اجتماعی مردم را دارد، معرفی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره نقش قیام 15 خرداد در شکل‌گیری جریان اسلامی مبارزه و تسریع در روند پیروزی انقلاب اسلامی گفت: شاید به جرئت بتوان گفت مهمترین نقطه کانونی در تحلیل قیام 15 خرداد و بزرگترین دستاورد این قیام مطرح شدن اسلام به عنوان مکتب مبارزه است.

نقش قیام 15 خرداد در نجات اسلام از غربت و مهجوریت

وی ادامه داد: با بررسی تاریخ معاصر ایران پیش از قیام 15 خرداد می‌توان متوجه شد که دو جریان اصلی پرچمداری مبارزات ضد استبدادی را برعهده داشتند؛ جریان چپ کمونیستی و جریان ملی‌گرایی. چپ‌ها منتقد استبداد داخلی بودند و به روابط ایران با بلوک غرب انتقاد داشتند اما خودشان وابسته به نظام سوسیالیستی و بلوک شرق بودند و جریان ملی‌گرایی نیز در بحث ملی شدن صنعت نفت حضور فعالی داشتند و پررنگ بودند و صحبتی از جریان اسلامی مبارزه چندان در میان نبود و تنها می‌توان به اقدامات فدائیان اسلام اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: جریان روشنفکری در داخل ایران هم جریان مستقلی نبود و خود به جریانات فکری مختلفی وابسته بود که بخشی از آنها در جریان چپ خلاصه می‌شدند، بخشی در جریان ملی‌گرایی و بخشی نیز مدافع وضع موجود بودند و از نظام منحوس پهلوی و سیاست غرب‌گرایی محمد رضا شاه حمایت کردند.

تویسرکانی با بیان اینکه در آن دوران اسلام از سوی این جریانات به ویژه جریان چپ به عنوان یک مکتب ضد مبارزه و افیون توده‌ها که قابلیت ایجاد تحولات سیاسی و اجتماعی ندارد به نسل جوان و دانشگاهی معرفی شده بود، گفت: قیام 15 خرداد اسلام را از غربت نجات داد و از میان خروارها تهمت و افترا سربلند بیرون آورد و مکتب اسلام را به عنوان یک مکتب پویا و بالنده که توانایی تحول‌آفرینی و ساماندهی به تحرکات سیاسی ـ اجتماعی مردم را دارد معرفی کرد.

وی عنوان کرد: لذا قیام 15 خرداد در نگاه تحلیلگران آغاز انقلاب اسلامی ایران تلقی می‌شود هرچند حرکات مبتنی بر مکتب اسلام پیش از قیام 15 خرداد صورت گرفته بود و وجود داشت مانند فعالیت‌های اسلامی شهید شیخ فضل الله نوری، فدائیان اسلام، آیت‌الله کاشانی و ... اما هیچ یک از انسجام قیام 15 خرداد برخوردار نبودند و برهمین مبنا قیام 15 خرداد به نقطه عطفی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی نظام شاهنشاهی تبدیل شد و جاودانه ماند.

مدل هدایت‌گری امام(ره) قیام 15 خرداد را به نقطه عطف انقلاب اسلامی تبدیل کرد

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره نقش رهبری امام(ره) در تبدیل قیام 15 خرداد به عنوان نقطه عطف در روند مبارزات ضد استبدادی مردم ایران گفت: یک نکته اصلی وجود دارد و آن هم این است که شخصیت‌ها تاریخ‌سازند و تقسیم مقاطع مختلف تاریخی به واسطه ظهور شخصیت‌هایی است که رهبری حرکت‌های بزرگ را برعهده داشتند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج تأکید کرد: قطعا ظهور شخصیت امام خمینی(ره) به عنوان یک شخصیت بی‌بدیل و بی‌نظیر که تأثیر جهانی گذاشته است در ماندگار کردن قیام 15 خرداد و تبدیل آن به یک نقطه کانونی در مسیر مبارزات ضد استبدادی ملت ایران غیر قابل انکار است.

تویسرکانی در پایان یادآور شد: در حقیقت می‌توان گفت بدون حضور شخصیتی مانند امام(ره) و مدل رهبری و هدایت ایشان شاید قیام 15 خرداد نمی‌توانست این میزان اثرگذاری را داشته باشد و بتواند جریان اسلامی مبارزه را زنده کرده و صبغه دینی به حرکت انقلابی مردم ایران ببخشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قیام 15 خرداد اسلام را به عنوان مکتب تحول‌آفرین سیاسی ـ اجتماعی معرفی کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..