تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توصیه عضو جامعه روحانیت به سعید جلیلی برای تشکیل دولت در سایه /آینده سیاسی قالیباف و رئیسی به کدام سمت و سو می‌رود؟ /مدعیان تخلف در انتخابات کمی حوصله کنند

ساعت24-عضو جامعه روحانیت تاکید دارد همه باید قدری حوصله و تأمل کنیم تا شورای نگهبان نظر نهایی خود را بیان کند بنابراین تقسیم آرای 41 میلیون نفری که رأی دادند به حلال و حرام، انقلابی و غیر انقلابی یا دیگر موارد معنا ندارد.

 بازار تحلیل سبد رأی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گرم است، اصولگرایان حامی رئیسی دو رویکرد را دنبال می کنند در کوتاه مدت به دنبال توجیه شکست هستند و در درازمدت هدف خود را حفظ سبد رأی 16 میلیونی او تعریف کردند.

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز تقسیم بندی، تشکیک و تحریف آرای نامزدها را اقدامی نادرست می خواند و با اشاره به تأیید نتیجه انتخابات از طرف شورای نگهبان، تلاش عده ای برای تقسیم آرا به حلال و حرام یا سیاه و سفید را مورد انتقاد قرار داد.

مشروح گفتگو با این عضو ارشد جامعه روحانیت را در ادامه بخوانید؛

***

در فضای سیاسی بعد از انتخابات شاهد بیان یکسری تعابیر جدید مثل آرای حلال و غیرحلال هستیم، شما درباره تعابیری از این دست چه نظری دارید؟

اولا انتخابات جدیدی در کشور برگزار نشد بلکه سی و ششمین انتخابات و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود بنابراین امر تازه و جدیدی اتفاق نیفتاد که درباره توصیف آن تعبیرها و کلمات نو بکار ببریم. نکته دوم اینکه همه انتخابات زیر نظر شورای نگهبان انجام می شود و این شورا داور و فصل الخطاب صحت انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را اعلام کرد. البته نظر نهایی را درباره شکایات ظرف مدت 7 روز که تا 10 روز قابل تمدید است اعلام خواهد کرد. تاکنون نظری از طرف هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام نشده و ما منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم.

ثالثا آقای کدخدایی سخنگویی شورای نگهبان گفت شکایاتی انجام شده اما در اصل نتیجه انتخابات موثر نیست یعنی نتیجه 41 میلیون مشارکت مردمی، 23.5 میلیون آرای آقای روحانی و 15.7 میلیون آرای آقای رئیسی را اعلام کردند، حالا منتظرند تا اگر شکایتی در این طرف یا آن طرف است بررسی شود. البته حتما هم شکایاتی وجود دارد چون ایران کشور پهناوری است، 65 هزار صندوق رأی در انتخابات ریاست جمهوری وجود داشت و بیش از 41 میلیون نفر شرکت کردند بنابراین طبیعی است که به بعضی شعب اخذ رأی تعرفه نرسیده باشد یا بعضی جاها نتوانستند باشند از برخی رأی بگیرند. اینها موارد مشابهی است که مختص به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نبود و در ادوار مختلف انتخابات شاهدش بودیم، پس وجود برخی شکایات و تخلفات در امر انتخابات عادی است باید اجازه داد شورای نگهبان به طور جامع موارد ارجاعی را بررسی کند و فصل الخطاب را نظر شورای نگهبان بدانیم بنابراین هر اظهارنظری فراتر از اظهارنظر شورای نگهبان مصداق «دایه دلسوزتر از مادر و کاتولیک تر از پاپ شدن» است.

این اظهارنظرها از ناحیه هر کسی می خواهد باشد فرقی ندارد، همه باید قدری حوصله و تأمل کنیم تا شورای نگهبان نظر نهایی خود را بیان کند بنابراین تقسیم آرای 41 میلیون نفری که رأی دادند به حلال و حرام، انقلابی و غیر انقلابی یا دیگر موارد معنا ندارد. مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری آبرومندانه شرکت کردند و نتایج هم توسط شورای نگهبان اعلام شد، حالا منتظر نظر این شورا درباره رسیدگی به شکایات هستیم.

شما به لحاظ اشراف خود بر مباحث فقهی بفرمایید آرای چه معنا و مفهومی دارد؟

من معتقدم گوینده باید هدف خود را از بیان این تعبیر بگوید. ضمن آنکه چه طور برخی 15 میلیون و 700 هزار رأی آقای رئیسی را 16 میلیون و در مقابل 23.5 میلیون رأی آقای روحانی را 23 میلیون اظهار می کنند، حال آنکه باید درست به آرا اشاره داشته باشند و کم و زیاد بیان نکنند. در مجموع این 4 نامزدی که در انتخابات باقی ماندند همه آنها را شورای نگهبان تأیید کرد بنابراین رأی دهندگان می توانستند به هر نامزدی که او را شایسته جایگاه ریاست جمهوری می دانستند رأی بدهند و رأی آنها نیز قانونی و مشروع است. البته متأسفانه گاهی هواداران نامزدها داغ و تند هستند و تعبیرهای ناصحیحی را بیان می کنند. در همین انتخابات هم شاهد بیان حرف های بی ربطی بودیم. از این صحبت ها باید گذشت و عبور کرد چون انتخابات پایان یافت.

در گردهمایی اخیر جمنا پس از انتخابات اعلام شد که آقای روحانی برای ریاست جمهوری دوباره به آرای سیاه متوسل شد، معنای این حرف شان هم آن است که جمعی از حائزین شرایط رأی دهی هیچ گاه در انتخابات شرکت نمی کردند اما این دفعه در انتخابات شرکت کردند با هدف آنکه به انقلاب ضربه بزنند، نظر شما درباره این نوع تقسیم بندی آرا چیست؟

باید گوینده منظورش را از بیان این حرف ها توضیح دهد. من نمی خواهم از طرف کسی حرف بزنم.

برخی حامیان آقای رئیسی همچون سعید جلیلی دنبال تشکیل دولت در سایه هستند تا دولت دوازدهم را نقد کنند آیا این ایده را مناسب می دانید؟

اگر نقد عالمانه، عاقلانه، ناصحانه و همراه پیشنهاد مطرح شود امری است که مورد استقبال هر آدم منصفی خواهد بود. به جناب آقای جلیلی عرض می کنم «جناب آقای جلیلی اگر تازه به این ایده رسیده اید، یک بحث است اما اگر از گذشته چنین ایده ای داشتید بهتر است ابتدا نقد دولت نهم و دهم را روی کاغذ بیاورید تا بعد نوبت به دولت یازدهم و دوازدهم برسد».

از آنجا که چندین دوره است ایده دولت در سایه مطرح می شود اما جز تشکیل چند جلسه و توقف کار نتیجه دیگری نداشته، به نظر شما در این دوره دنبال کردن تشکیل دولت در سایه راه به جایی خواهد برد؟

مشکل دیگری در کشور داریم که آقای جلیلی و امثال او به آن نمی پردازند و این مشکل فقدان حزب در کشور است. حزب و تشکل سیاسی جدی و فراگیر در کشور نیاز داریم که اساسنامه و مرامنامه مشخص و روشن داشته باشد، تا در طول سال فعالیت سیاسی کنند نه آنکه دوره فعالیت شان فصلی و منحصر به زمان انتخابات باشد.

یعنی تا تشکیلات رسمی و حزب فراگیر نداشته باشیم ایده دولت در سایه به جایی نمی رسد؟

بله، بدون حزب فراگیر تاکنون دولت در سایه جواب نداده از این به بعد هم جواب نخواهد داد.

آینده سیاسی آقای رئیسی و آقای قالیباف را چه طور می بینید؟

به حضرت عباس گفتند این خواب را تعبیر کن، گفت من بیداری را هم بلد نیستم تعبیر کند چه رسد به خواب. حالا باید زمان بگذرد تا ببنیم چه می شود.

نامه

اعضای پیشنهادی کابینه دولت جدید حسن روحانی

اعضای پیشنهادی کابینه جدید دولت دوازدهم

وزیران پیشنهادی جدید دولت حسن روحانی

وزیران پیشنهادی کابینه جدید دولت دوازدهم




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توصیه عضو جامعه روحانیت به سعید جلیلی برای تشکیل دولت در سایه /آینده سیاسی قالیباف و رئیسی به کدام سمت و سو می‌رود؟ /مدعیان تخلف در انتخابات کمی حوصله کنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..