تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اعتراضات به نتایج انتخابات شورای‌شهر تهران؛ از بازشماری تا اختلاف میلیونی

اعتراضات به نتایج انتخابات شورای‌شهر تهران؛ از بازشماری تا اختلاف میلیونی پرونده‌ای از همه حواشی انتخابات شورای شهر در تهران و کلانشهر‌های ایران

زهرا داستانی: انتخابات شورای شهر پنجم در تهران یک دگرگونی بزرگ را رقم زد. از مجموع ۳۱ عضو کنونی شورای شهر تهران تنها ۲ نفر به لیست اصلاح‌طلبان راه‌ یافتند و علاوه بر اصلاح‌طلبانی که از لیست جا ماندند چهره شورای شهر به کلی با رای مردم تغییر کرد. حالا تهران در دوره پنجم شورای شهری یک دست دارد و از اعضای شورای شهر چهارم تنها دو نفر در حمع ۲۱ عضو جدید هستند.

اما در کنار پیروزی اصلاح‌طلبان،  جنجال‌ها و حاشیه‌ها از زمان آغاز انتخابات تا روزها پس از آن با برگزاری انتخابات با اعلام نتایج شورای شهر دامنه‌دار شد. به طوریکه پس از اعلام نتایج اعضای اصولگرای شورای بر ساز تخلف نواختند.

شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه شمارش آرای شورای شهر تهران با باز شدن 50 صندوق از 4009 صندوق اخذ رای آغاز شد و براساس آنچه که محمدرضا بادامچی رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرد مابقی صندوق‌ها نیز به محض اتمام شمارش آرای ریاست جمهوری شمرده و نتایج آنها تا روز دوشنبه و سه شنبه اعلام می‌شود. طولانی شدن روزها برای اعلام نتایج شوراها آن طور که سید شهاب الدین چاووشی بیان کرده به دلیل تعداد زیاد نامزدها در انتخابات شورای شهر تهران و همچنین شمارش دستی آرا بوده است.

با این حال با نزدیک شدن به پایان شمارش آرا در برخی از شهرها از جمله ۱۶ شهر در روز شنبه و پیروزی قاطع لیست‌های امید در این شهرها تمام چشم‌ها را منتظر نتایج آرای شورای شهر تهران کرد. شمارش ۲۲۵۰ صندوق رای برای انتخابات شورای شهرستان تهران از مجموع ۴۰۰۹ صندوق اما بدون اعلام نتایج تا ساعات پایانی روز شنبه آخرین خبرها از نتایج شورای شهر بود. اما بالاخره در صبح روز یکشنبه دو روز زودتر از آنچه که قولش را داده بودند، فرماندار تهران در نشستی خبری نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش را بر اساس آمار اولیه و شمارش آرای ۲۵۲۳ صندوق از مجموع ۳۹۵۷ صندوق اخذ رای تهران اعلام کرد و از راه یافتن ۲۱ عضو لیست امید تهران، به شورا خبر داد. در راس این لیست محسن هاشمی رفسنجانی بهرمانی با 1138473 رای و بشیر نظری با 694937 رای حضور داشت و مهدی چمران نیز با کسب 427989 رای در اولین عضو علی‌البدل شورای شهر قرار گرفته بود. این آمار نشان می‌داد که تهرانی‌ها با مشارکت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری رکورد جدید خود در انتخابات ثبت کردند و با این مشارکت به پیشتازی ۱۵ ساله اصول‌گرایان در تهران پایان دادند. 


یک روز پس از اعلام نتایج منتخبان شورای شهر پنجم خبر درگیری دو عضو ورزشکار شورای شهر تهران در رسانه‌ها خبرساز شد. نتیجه آرای دوره جدید شورا علت درگیری عباس جدیدی و علیرضا دبیر بود. براساس آنچه که در اخبار آمده بود: این دو بر سر موضوعات مرتبط با انتخابات شوراها با یکدیگر درگیری لفظی پیدا کردند که متاسفانه به درگیری فیزیکی از کوبیدن مشت بر صورت و پرت کردن قندان به یکدیگر انجامید. به دنبال آن مهدی چمران اینگونه درگیری در شورای شهر را طبیعی خواند و گفت که اصولا گاهی بین اعضای شورا درگیری پیش می‌آید، البته به آن صورت نبود و کُری خواندن ورزشکاران برای همدیگر همیشه بوده است.

آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات


گرچه در ابتدا مهدی چمران عنوان کرد که اعتراضی به نتایج انتخابات شورای شهر نداشته است اما گفت که به نظر ما نظارت کافی در هنگام شمارش آرا وجود نداشته است و سوال این است، آیا نمایندگان مجلس سیستم الکترونیکی را بررسی کرده‌اند یا نه؟
این تشکیک در نتایج آرا اما به آنجا ختم شد که سید شهاب الدین چاوشی رئیس ستاد انتخابات استان تهران، از شاکیان احتمالی انتخابات شورای شهر خواست تا با رعایت دقیق قوانین و نظم اجتماعی اعتراض و شکایت مستند خود را از مجاری قانونی؛ هیأت‌های نظارت و اجرایی شهرستان و استان مستقر در فرمانداری ها و استانداری پیگیری کنند. او گفت: چنانچه کسی بر صحت برگزاری انتخابات معترض باشد حداکثر ظرف مدت 2 روز از انتشار آگهی می تواند شکایت خود را در حوزه روستایی به هیأت نظارت شهرستان و در حوزه شهرها به هیأت نظارت استان ارسال نمایند و هیأت مذکور نیز 15 روز مهلت رسیدگی دارند تا نتیجه نهایی را اعلام کنند.

آمار لحظه‌ای انتخابات شورای شهر تهران که از سوی عیسی فرهادی فرماندار تهران اعلام می‌شد اما حکایت از تغییر زیادی در نتایج آرا به سود اصولگرایان نداشت. با این حال اما نتایج اولیه نشان از شکست رکورد حضور زنان در شورای شهر تهران داشت. براساس آنچه که از نتایج انتخابات مشخص کرده بود، برای اولین بار در تاریخ شورای شهر تهران تعداد اعضای زن شورای شهر تهران به ۶ نفر رسید. این اتفاق در شرایطی است که تعداد اعضای شورای شهر نیز در این دوره کاهش یافته و علیرغم کاهش تعداد اعضای و کرسی‌های شورای شهر تهران شاهد افزایش حضور زنان در پارلمان شهری بودیم.

از پیروزی قاطع لیست امید در کلانشهرهای ایران تا پدیده‌های شورای شهر پنجم

با پایان یافتن شمارش آرای صندوق‌های رای در شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد و شیراز و  ۱۰ کلان شهر خبر از پیروزی قاطع لیست امید در انتخابات شوراهای این شهرها و و باخت بزرگ اصول‌گرایان در انتخابات شوراها در تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز و تبریز داشت. در کنار این اخبار اما پدیده‌های انتخابات شوراها هم کم کم خودنمایی کردند. اولین پدیده این دور از انتخابات شوراها محمد حسن علیپور، پارکبان و کارگر شهرداری رشت بود که توانست رتبه پنجم این دوره از انتخابات شوراهای شهر رشت را در ۱۴۵ صندوق رای که شمارش شده باشد. روزنامه اعتماد اما در گفت‌وگویی با او پرداخت و از دلایل ورودش به شورای شهر پرسید: او كه با مدرك كار و دانش فعاليتش را در شغل پاكباني شروع كرده و در كنار آن ادامه تحصيل نيز داده است، مي‌گويد: «من به خاطر علاقه‌اي كه به ادامه تحصيل داشتم درس خواندم و وارد دانشگاه شدم و الان ليسانس روابط عمومي دارم.» او درباره نحوه انتخابش نيز ادامه مي‌دهد: «والله ته دلم روشن بود البته استرس هم داشتم همان موقع رفتم استخاره گرفتم و خوب شد و همانجا گفتم خدايا به اميد تو. هزينه زيادي نكردم. سرمايه من همين همكارانم، ‌همين دوستان و خانواده‌هاي‌شان بود كه چهره به چهره براي من تبليغ مي‌كردند. من پوستر چاپ كردم اما خيلي زياد نبود كلا يك ميليون تومان هزينه چاپ پوستر و كارت شد. حتي براي پوستر هم با همين لباس رفتگري عكس انداختم.» 

از دیگر پدیده‌های انتخاباتی شورای شهر، ولی اله رستمی نژاد کاندایدای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر خرم آباد بود که با 40 هزار رای از سوی شهروندان اولین منتخب شورای اسلامی شهر خرم آباد شد. او پرنده‌فروش دوره‌گردی بود که با تبلیغات فردی بدون هیچ ستادی فقط با تن پوش بنر خودش برنده کارزار شورای شهر امسال خرم آباد شد. او در مصاحبه با رسانه‌ها گفته بود: دعا می کردم هرکس که اهل زد و بند است انتخاب نشود. مردی که چند روز بعد شایعه ترور او در رسانه‌ها پیچید اما کمی بعد سرهنگ رضا شیر شیراوژن، معاون اجتماعی پلیس لرستان شلیک به پدیده انتخابات شورای شهر خرم آباد و مجروح شدن او را تکذیب کرد.

از دیگر پدیده‌های انتخابات شورا، راهیابی ۴۱۵ بانوی استان سیستان و بلوچستان به پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا بود که خبر آن را علی اوسط هاشمی استاندار سیستان بلوچستان داد و گفت: مقایسه این آمار با دوره قبلی، نشان از تقویت نگاه به این قشر در دولت تدبیر و امید دارد. روزنامه شهروند به دنبال این اتفاق با عصمت ايرندگانی يكي از زنان منتخب شوراي روستاي نوگور كرانگشان استان سيستان‌وبلوچستان گفت و گویی کرده که ٰٰاو درباره عزم همسر خود و زنان روستا براي ورود او به اين عرصه گفته است: «زنان روستا مرا تشويق كردند تا وقتي عضو شدم از حق آنها دفاع كنم چون هيچ كدام از صنايع ‌دستي ما زنان شناخته شده نيست. آنها به من می‌گفتند ما هم بايد به جايي برسيم و سوزن‌دوزي‌هاي ما هم بايد شناخته شود. من هم تصميم گرفتم در انتخابات شركت كنم تا كاري براي آنها انجام دهم.» از همان روزي كه ايرندگاني براي انتخابات شوراي شهر و روستا ثبت‌نام كرد تا روز رأي‌گيري هيچ تبلیغاتي در روستا نداشت؛ نه تراكت و نه عكس و متني. رقباي او اما هر روز در شهر چرخ می‌زدند و تراكت پخش می‌كردند. حالا او نامش در ميان منتخبان شورا است چون به قول خودش پشتش به زنان روستا گرم بوده است. ديپلم كامپيوتر دارد و حالا همسرش هم او را تشويق می‌كند تا ادامه تحصيل دهد: «قبلا داوطلب فعال هلال‌احمر بودم، يك‌سال خبرنگاري كردم، حالا هم می‌خواهم براي زنان روستا كاري كنم. آنها با اين كه تحصيلات دانشگاهي دارند، اصلا آزادي بيان ندارند و من می‌خواهم از حقوق اين زنان دفاع كنم.» 
روزنامه وقایع اتفاقیه نیز در گزارش دیگری به بررسی مشارکت زنان در انتخابات پرداخت و از روستای خاش به عنوان رکوردار حضور زنان در شوراها یاد کرد. مجتبي شجاعي، بخشدار مرکزي خاش، درباره مشارکت زنان در انتخابات شوراهاي روستا به «وقايع‌اتفاقيه» گفته است: مشارکت در بخش مرکزي شهرستان خاش، 90 درصدي بوده و در بخش مرکزي 70 نفر زن در حدود 40 روستا در اين بخش انتخاب شده‌اند. به گفته او، بالاترين ميزان حضور زنان راه‌يافته به شوراهاي اسلامي سيستان‌وبلوچستان به خاش به 131 نفر اختصاص دارد و بخش مرکزي خاش با 70 زن در بين بخش‌هاي کل کشور، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

ماجراها درباره انتخابات اعضای شورای شهر در شهرها و شهرستان‌های ایران به همین جا ختم نشد. آخری جنجال‌ها به ابطال آرای شورای شهر ساری مربوط می‌شد. گرچه عباس حسن خانی فرماندار ارومیه در جلسه با کاندیداهای معترض به روند برگزاری انتخابات شوراها گفت که به سلامت انتخابات در ارومیه اطمینان کامل دارم اما کمی بعد از بازشماری تعدادی از صندوق‌های آرا با حضور اعضای هیات نظارت خبر داد. با این حال حجت الاسلام ابوذر زارعی، رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر ساری در گفتگویی ابطال این انتخابات در حوزه انتخابیه ساری را تایید کرد. 
همچنین نایب رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان مازندران از ابطال این انتخابات از سوی هیات اجرایی خبر داد. کمی بعد اما محمد دامادی نماینده مردم ساری افزود: هیأت نظارت شهرستان نیز با این موضوع موافق است و بزودی هیأت نظارت استان نیز نظر خود را اعلام می کند. 

نتایج انتخابات اصولگرایان را غافلگیر کرد

در آخرین ساعات روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه نتیجه نهایی انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران از سوی فرمانداری تهران اعلام شد که مقایسه آرای اصولگرایانی چون مهدی چمران با بیشترین آرا در طول ادوار پیشین این شورا با نفر آخر اصلاح طلبان حکایت از اختلاف ۴۰۰هزار نفری او با بشیر نظری داشت. پایان شمارش آرا اما اعتراض اصولگرایان تهران را بیش از قبل برانگیخت و سبب شد تا تعدادی از اعضای لیست خدمت با رئیس مجلس دیدار کنند و از او بخواهند تا برای ورود جدی به انتخابات شوراهای تهران اقدام کند. این اتفاق واکنش علیرضا رحیمی رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران را به همراه داشت. او در این واکنش اعلام کرد که نماینده لیست خدمت شب گذشته با حضور در محل هیئت نظارت شهر تهران در جریان کامل فرایند شمارش آرا قرار گرفته‌اند و هرگونه شبهه‌پراکنی در آرای سالم و طبیعی مردم و شکایت‌های خارج از فرایند قانونی همچون مراجعه به رئیس مجلس قبل از ارائه هرگونه شکایت رسمی به هیئت‌های اجرایی یا نظارت اقدامی خارج از قانون است. او همچنین در واکنش به درخواست اصولگرایان برای ورود مجلس به بحث نظارت بر شمارش آرا گفت: مرجع رسیدگی به شکایات هیت‌های اجرایی و نظارت هستند. در قانون انتخابات برای رسیدگی به شکایات داوطلبان شوراها جایگاهی برای روسای قوا دیده نشده است لذا گرچه مراجعه به رئیس مجلس برای احقاق حق منع قانونی ندارد اما هیچ جایگاهی در فرایند قانونی هیئت‌های نظارت وجود ندارد.

چه کسانی به شورای راه نیافتند؟

کسانی که شانس حضور در شورای شهر پنجم را بدست نیاورند از دید رسانه‌ها دور نماندند. ورزشکاران دوره پیشین از جمله این افراد بودند که هیچ کدام از ورزشکاران شورا در لیست ۲۱ نفره اعضای اصلی حضور نداشتند، گویا این بار آوار پلاسکو و افق زاویه بدن عباس جدیدی کار خود را کرده بود که سبب شد تنها علیرضا دبیر به عنوان عضو علی البدل شانس حضور در شورای پنجم را پیدا کند.  حسین الله‌کرم نیز از اعضای سابق و موثر انصار حزب‌الله و میثم مظفر از مدیران محمد باقر قالیباف که تا پیش از این مدیرعامل سازمان تاکسیرانی بود نیز در این دوره نتوانستند به شورا وارد شوند. ؛ حسین الله‌کرم توانسته در انتخابات شورای شهر ۳۷۲۷۹ رای کسب کند و در جایگاه ۵۵ بنشیند و میثم مظفر هم با ۳۶۹۸۱ رای در جایگاه ۵۶ قرار دارد. آنها هیچ شانسی برای ورود به شورا ندارند. مهدی خورشیدی، داماد محمود احمدی نژاد هم یکی از نامزدهای انتخابات شورای شهر تهران بود که نتوانست به شورای شهر راه پیدا کند و با کسب با 1549 رای در رده 315 قرار گرفت.

چه کسی شهردار می‌شود؟

گرچه اعتراض‌ها بر سر نتایج نهایی شورای شهر تهران ادامه داشت اما بحث انتخاب شهردار موضوعی بود که آن را تحت الشعاع خود قرار داد. درحالی‌که اصلاح‌طلبان شاد از برنده‌شدن بلامنازع در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در تهران و کل کشور بودند، برخی اخبار و اظهارات غیرمرتبط به نظر به دنبال ایجاد حاشیه در این فضا نام محسن هاشمی را به عنوان شهردار آینده مطرح کردند. محسن هاشمی، نفر اول لیست تهران که رکورددار بیشترین رأی تاریخ شورا است در گفت‌وگو با «شرق» بیان این‌گونه بحث‌ها را در شرایط فعلی، انحرافی و برای ازبین‌بردن شیرینی انتخاب لیست امید برای مردم دانست.

به دنبال مطرح شدن این موضوعات اصلاح‌طلبان دست به کار شدند و هیات رییسه «شورای منتخبان 21 نفره» شهر تهران را انتخاب کردند. مرتضی الویری با اعلام این خبر گفت: شورای منتخبان تهران در حقیقت 21 کاندیدای "لیست امید" که با رای مردم تهران به شورا راه یافته‌اند در اولین جلسه خود، هیات رییسه موقت خود را انتخاب کردند وی افزود: در این جلسه بنده به عنوان رئیس و «احمد مسجدجامعی» و «شهربانو امانی» به عنوان نایب رئیس و «بهاره آروین» و «حجت نظری» به عنوان منشی انتخاب شدند.

پافشاری اصولگرایان بر بازشماری آرا

دیدار اصولگرایان شورای شهر با لاریجانی رئیس مجلس کار خود را کرد و محمد محمودی شاه‌نشین رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا از بازشماری آراء 50 نفر اول شورای اسلامی شهر تهران به پیشنهاد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خبرداد و گفت: در این بازشماری تاکنون اختلاف معناداری در آراء مشاهده نشده است.

با این حال روز بعد محسن پیرهادی از جمله افراد جا مانده از دوره پنجن شورا در جلسه شورای شهر از حواشی ایجاد شده انتقاد و از شمارش آرا گلایه کرد و گفت‌: نظارت و برگزاری انتخابات برعهده فرمانداری تهران است. تمام درخواستمان از هیات اجرایی و نظارت این است که در روند برگزاری و شمارش آراء نظارت دقیقی داشته باشند نه اینکه وقتی از آنها می‌خواهیم که آمار یک صندوق خاص را بدهد، می‌گوید که نداریم و باید از هیات اجرایی بگیریم که این درست نیست چراکه ما در دیدار با لاریجانی رییس مجلس نیز گفتیم که هیات اجرایی باید ساز و کار نظارتی داشته باشد تا در فرآیند انتخابات نظارت دقیق داشته باشد نه اینکه اختیارات خود را به هیات اجرایی تفویض کند. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه پیشنهاد دادیم که 10 درصد آراء را به صورت رندم بازشماری کنند، گفت: عدم تمکین قانون هیات نظارت مساله ایجاد کرده و حتی در مصاحبه‌هایشان نیز فرافکنی می‌کنند، اما حق قانونی خود می‌دانیم که به مراجع قانونی اعتراضات خود را بدهیم. 

مجتبی شاکری نیز از اعضای دیگر اصولگرایان شورا نیز با ادعای وقوع تخلفات در انتخابات شورای پنجم درخواست کرد مانند سال 88 صورتجلسه شمارش آرای تمام صندوق ها در سایت فرمانداری منتشر شود. شاکری گفت: نه تنها لیست خدمت بلکه حتی برخی دوستان اصلاح طلب ما باور ندارند که یک لیست مشخص صدر تا ذیل کرسی ها را با اکثریت قاطع از آن خود کند. تنها در یک مورد از تخلفات از 3100 فقره رای موجود در یک صندوق، همه بدون استثنا به 21نفر لیست امید رای دادند.

یک روز پس از انتقاد و اعتراض شدید اصولگرایان به نتایج رای گیری شوراها، فرهاد تجری سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از بازشماری ۱۵ صندوق تهران با حضور نماینده لیست خدمت خبر داد و گفت که در برخی از این صندوق ها نه تنها آرای لیست خدمت صفر بوده بلکه آرای لیست امید هم صفر بوده است. وی افزود: ما همچنین در پانصد صندوق ۵۰ نفر اول شهر تهران را بین لیست وزارت کشور با هیأت نظارت مطابق دادیم که یک مورد تخلف هم در آن ندیدیم.

اختلاف‌ها را کنار بگذارید

اما در کش و قوس شکایت‌های اصولگرایان و طرح ادعای تخلف در انتخابات روزنامه جهان اقتصاد در یادداشتی در باره رای اخیر مردم به خط اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها از همه خواست که اختلاف‌ها و حواشی را کنار بگذارند. این روزنامه بر لزوم همراهی شهرداری‌ها و دولت با یکدیگر در سال‌های آینده تاکید کرد و نوشت: این اندازه از اعتماد و خوش بینی مردم در تهران و سایر شهرها به ویژه در مراکز استان‌هایی چون اصفهان، شیراز، مشهد تبریز و .... از یک سو نشان از تصمیم به تکرار تصمیم عقلایی آنان در اسفند ماه ۱۳۹۴ دارد و در همین حال می‌توان از این رفتار مردم به بلوغ و کارآمدی و پختگی در رفتار سیاسی تعبیر کرد. اعتماد مردم پس از سال‌ها به اصلاح طلبان و معتدلان جناح‌های سیاسی بازگشته است.

گرچه تجری از شمارش دوباره آرا با حضور اعضای لیست خدمت خبر داده بود، اما چمران دوباره از روند شمارش آرا انتخابات شورای شهر تهران شکایت کرد و خواست تا 10 تا 15 صندوق انتخابات شوراها بازشماری دوباره شوند. علیرضا رحیمی رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای استان تهران این خبر را به خبرآنلاین داده و گفته است:‌ پیرو شکایاتی که در مورد آرا آقای چمران وجود داشت؛  قرار است جلسه ای با حضور مهدی چمران در هیات نظارت برای بازشماری آرا برگزار شود. او با بیان اینکه حدود 10 الی 15 صندوق رای در اين جلسه بازشماری خواهد شد، گفت: این اتفاق برای اولین بار است که رخ می دهد و تا کنون آمارها تطبیق داده می شد و این نخستین بار است که تعرفه ها بازشماري می شوند.

شکایت چمران اما با واکنش تجری سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها روبه‌رو شد. او درباره شکایت چمران گفت: هیات نظارت بر انتخابات شوراها از مهدی چمران دعوت کرد تا بیاید و از نزدیک سیستم را مشاهده کند و سخنان و ادعاهایش را با ما در میان بگذارد، اما نیامد. اینکه فرماندار تهران این نتایج را ببیند، فرقی نمی‌کند. آقای چمران و دیگر کاندیدهایی که به نتایج انتخابات معترض هستند، باید رای مردم و رویکرد آنها را در این انتخابات بپذیرند، چرا که آرای 15 صندوق که لیست خدمت در آن هیچ رایی نیاورده بود، دوباره شمرده شد و هیچ تغییری در تعداد آرا به وجود نیامد.

در حالی که بر اساس مصوبه جدید مجلس مردادماه سال جاری کار چهارمین دوره شورا به پایان خود می‌رسد و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش کار خود را آغاز خواهد کرد، کش مکش‌ها برای بازشماری دوباره شوراها در برخی استان همچنان ادامه دارد و از هر نهاد یا شخصی برای بازشماری آرا درخواست به عمل می‌آید تا به آنجا که علیرضا یونسی رستمی رئیس ستاد انتخابات مازندران گفت که نامزدهای شوراهای اسلامی شهر ساری و یا سایر شهرها و روستاها شکایت خود مبنی بر تخلف انتخاباتی را به صورت مکتوب و مستند به هیات اجرایی و نظارت ببرند. وی افزود: براساس قانون هیات های اجرایی و نظارت با دریافت شکایات نامزدها مستندات آنها را بررسی و سپس تصمیم گیری می کنند. معاون استاندارمازندران گفت: صرف بیان تخلف از سوی نامزدها و یا هوادارانشان بدون داشتن مدرک مستند قانونی نمی تواند قابلیت بررسی و برخورد داشته باشد.

افشاگری چمران از ۲۰۰ تخلف در انتخابات شورا

روز چهارشنبه ۴ خرداد ماه درخواست تجری از چمران بالاخره عملی شد و بالاخره مهدی چمران در حاشیه چهلمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران، گفت: حدود ۲۰۰ گزارش مبنی بر تخلف در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش توسط کاندیداها اعلام شده که باید بررسی شود. چمران در ادامه سخنان خود نیز از توافق فرمانداری تهران برای بازشماری ۱۰ درصد از آرای اخذ شده خبرداد. 

ساعاتی نگذشته اما علی اصغر ناصربخت رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران در واکنش به اظهارات چمران گفت:‌ بازشماری صندوق‌های انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حوزه اختیارات فرمانداری تهران نیست. به دنبال آن نیز محمدرضا بادامچی رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان تهران از ارائه ۱۸۰ فقره شکایت نسبت به نتیجه انتخابات در تهران خبر داد و گفت که در جلسه‌ای با آقای چمران و هیأت همراه او مقرر شد که بازشماری تعدادی از صندوق‌های تهران منوط به تصمیم و مصوبه هیأت مشترک اجرایی و نظارت شهرستان تهران باشد. او همچنین از اتمام وقت اعتراض به نتایج خبر داد و گفت: سه‌شنبه هفته جاری مهلت دریافت شکایات معترضین به نتیجه انتخابات شوراها به اتمام رسید و از روز گذشته مهلت پنج روزه ای بررسی شکایات در هیأت مشترک اجرایی و نظارت آغاز شد، بعد از این پنج روز هیأت مشترک وارد فاز عملیاتی بررسی ها خواهد شد. 

روز یکشنبه ۷ اردیبهشت ماه اما نتیجه تطبیق آرای ۵۰۰ صندوق انتخابات شورا اعلام شد و محمدرضا بادام‌چی رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهرستان تهران سلامت انتخابات شورای شهر تهران تایید کرد. او در تشریح فرآیند بررسی و بازشماری آرا گفت:  اعضای هیئت اجرایی از 11 معتمد و مدیر عالی رتبه شهر تهران، به ریاست فرماندار تشکیل شده است. همچنین هیئت نظارت شهرستان تهران متشکل از سه کارشناس معتمد و دارای سابقه فعالیت در رده‌های بالای مدیریتی در نظام مقدس جمهوری اسلامی و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قضات عالی رتبه کشور هستند. این هیئت مشترک بعد از دریافت شکایات در فرصت تعیین شده، بعد از اخذ نظر کارشناسان حقوقی، با دقت مشکلات واصله را مورد بررسی قرار داد و نظر نهایی خود را در صورتجلسات ثبت کرد. 

این خبر درحالی بود که فرهاد تجری عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در گفت‌وگو با یک خبرگزاری اصولگرا و در راستای تکذیب اظهارات محمدرضا بادامچی اعلام کرد که آرای صندوق‌های تهران بازشماری نشده است و این در حالی بود که بادامچی نیز چنین ادعایی را مطرح نکرده بود. به دنبال این خبر اما مهدی چمران باز هم از نتایج آرا شکایت کرد، البته این باز از تایید نتیجه انتخابات شورای شهر تهران. میرزایی نیکو عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در این باره گفت:  آقای چمران برای تقدیم اعتراض خود با هیات مرکزی نظارت تماس گرفت و آقای محمودی شاه‌نشین رییس این هیات مرکزی نیز به ایشان اعلام کرد که می‌تواند شکایت خود را تقدیم کند. 

عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: درخواست بازشماری ۱۰ درصد آراء در جلسه مشترک هیات اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراها رای نیاورده بود، رییس هیات نظارت بر این انتخابات در شهرستان تهران نیز چنین ادعایی مطرح نکرده و صرفاً نتایج انتخابات را تایید کرده و درنهایت خبر داد که چمران در تماس با هیات مرکزی نظارت خواستار طرح شکایت از نتایج نهایی شده است.

اما آخرین خبر درباره تخلفات و بازشماری آرا به اظهارات علیرضا رحیمی  رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان تهران ختم می شود که گفته است به برخی موارد تخلفات انتخاباتی تاکید کرد که اولویت نخست این هیات ابطال حوزه انتخابیه نیست و صرفاً به‌دنبال سالم‌سازی هستند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در توضیح نحوه انجام تخلفات انتخاباتی در راستای انتقال گروهی رای‌دهندگان از یک منطقه به حوزه‌ای دیگر و رای‌دهی سازمان‌دهی شده در انتخابات شوراها، اعلام کرد: در مواردی شهروندان با اتوبوس جابه‌جا شده‌اند که این تخلفات در تهران و حواشی انجام گرفته که شماره‌های اتوبوس‌ها برداشته شده است. در مواردی اتوبوس‌ها را توقیف کرد‌‌ند‌‌ و با سرنشین‌های آن مصاحبه کرد‌‌ند‌‌، و کلانتری و نیروی انتظامی هم مد‌‌اخله کرد‌‌ند‌‌ و در مواردی صورت‌جلسه شده است. او گفت: د‌‌ر برخی موارد‌‌ و با وجود‌‌ اد‌‌عاهای فراوان، رقم‌های بسیار پایین شاید‌‌ زیر د‌‌ه میلیون تومان برای کل حوزه انتخابیه اعلام کرد‌‌ند‌‌ و ادعا کردند که ٥٠ هزار رای حوزه انتخابیه با ١٠ میلیون تومان خرید‌‌ و فروش شد‌‌ه است. همچنین در برخی موارد هم اد‌‌عا شده هر رای بین ٥٠ تا ١٠٠ هزار تومان خرید‌‌ و فروش شد‌‌ه است. البته هنوز رقم سرجمع این تخلفات ناشی از خرید و فروش آراء به‌طور مستند‌‌، اعلام نشده است.

۴۲۲۳۵




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اعتراضات به نتایج انتخابات شورای‌شهر تهران؛ از بازشماری تا اختلاف میلیونی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..