تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بهترين رژيم بهاره

کد خبر: ۵۳۷۰۱۴

۱۲  بازدید

يكي از عواملي كه باعث ايجاد يا تشديد حساسيت در فصل بهار مي‌شود، تداخل چند ماده حساسيت‌زا به‌طور همزمان در اين فصل است. به ‌عبارت ساده‌تر، اگر مجبور به خروج از خانه در روزها و ساعت‌هاي گرده‌افشاني هستيم، بايد بعد از برگشتن به خانه، مواد غذايي‌اي كه حساسيت‌زا نيستند، استفاده كنيم.

روزنامه آرمان امروز: يكي از عواملي كه باعث ايجاد يا تشديد حساسيت در فصل بهار مي‌شود، تداخل چند ماده حساسيت‌زا به‌طور همزمان در اين فصل است. به ‌عبارت ساده‌تر، اگر مجبور به خروج از خانه در روزها و ساعت‌هاي گرده‌افشاني هستيم، بايد بعد از برگشتن به خانه، مواد غذايي‌اي كه حساسيت‌زا نيستند، استفاده كنيم، نه اينكه بعد از رسيدن به منزل مواد غذايي حساسيت‌زا مانند كيوي يا گوجه‌فرنگي بخوريم.
بهترين رژيم بهاره 
شناسايي حساسيت‌زاها

برخي افراد، آگاهي چنداني درباره مواد غذايي حساسيت‌زا ندارند تا با حذف موقت آنها از رژيم بهاره، جلوی ايجاد يا تشديد حساسيت را بگيرند. اگر بخواهيم شايع‌ترين اين مواد غذايي را نام ببريم، بايد از خربزه كه داراي هيستامين بالايي است و مي‌تواند باعث خارش گلو در برخي از افراد شود، شروع كنيم.

مصرف گردو هم مي‌تواند تورم لب، حساسيت و خون‌مردگي‌هاي ريز داخل حفره دهان را براي گروهي از افراد در پي داشته باشد. افراد مبتلا به حساسيت‌هاي خوراكي، تماسي يا استنشاقي بايد در فصل بهار در مصرف خوراكي‌هاي حساسيت‌زايي مانند كيوي، گوجه‌فرنگي، بادام‌زميني، انگورهاي داراي رنگدانه بنفش (معروف به انگور شاهي) و سبزي‌هاي كركي (مانند گزنه و برخي گونه‌هاي پونه) هم محتاط باشند.

ممنوعيت ويتامين E و روغن ماهي

ويتامين E و روغن ماهي خواص زيادي براي بدن دارند و مي‌توانند به حفظ و ارتقاي سلامت كمك كنند اما مصرف خودسرانه آنها الگوي توليد برخي از پيش‌واسطه‌هاي التهابي را در بدن تغيير مي‌دهد. در اين صورت، استعداد بدن براي رويارويي با غذاها و واكنش نشان دادن در برابر آنها هم تغيير خواهد كرد. پيش‌واسطه‌هاي التهابي در بدن افراد مبتلا به حساسيت كه خودسرانه از ويتامين E و روغن ماهي استفاده مي‌كنند، تغيير مي‌كند و تا بدن بخواهد خود را با اين تغييرات تطبيق بدهد، مدتي طول مي‌كشد.

در اين مدت، حساسيت غذايي در كنار حساسيت فصلي ايجاد خواهد شد. حتي در مواردي ممكن است فرد به آلرژي هم مبتلا نباشد اما به‌دليل اين مصرف خودسرانه در فصل بهار دچار حساسيت غذايي شود و آن را به فصل گرده‌افشاني نسبت دهد. به‌طور كلي، نمي‌توانيم ردپاي تمام مواد و تركيب‌هاي غذايي حساسيت‌زا را در برنامه غذايي خود پيدا و آنها را حذف كنيم اما اگر فردي به تجربه متوجه شد به يك ماده غذايي خاص حساسيت دارد، بايد از مصرف آن پرهيز كند.

راه‌حل كمبود ميوه‌ها در بهار

برخي افراد از كم بودن تنوع ميوه‌ها در فصل بهار شكايت مي‌كنند و بر اين باورند كه اين موضوع باعث كاهش دريافت ريزمغذي‌ها مي‌شود. هرچند ميوه‌ها داراي طعم‌ها و رنگ‌هاي مختلفي هستند و مي‌توانند ذائقه‌هاي متفاوت را تامين كنند، اما انواع ويتامين‌ها و مواد معدني تقريبا در تمام ميوه‌ها وجود دارد و ميوه‌هايي خاص، داراي انواع خاصي از ويتامين‌ها نيستند و كميابي يا گراني يك ميوه، به ‌هيچ عنوان دليلي بر غني‌تر بودن آن از نظر وجود ريزمغذي‌هاي مختلف نيست بنابراين مي‌توانيد در فصل بهار و تا پيش از ورود ميوه‌هاي جديد به بازار، از ميوه‌هاي چهارفصلي مانند سيب، كيوي، موز و... استفاده كنيد و سبزي‌ها و صيفي‌ها را هم به اندازه كافي در برنامه‌غذايي روزانه خود بگنجانيد تا مشكلي از نظر دريافت ريزمغذي‌ها در اين فصل برايتان پيش نيايد.

برخي افراد آگاهي چنداني درباره مواد غذايي حساسيت‌زا ندارند تا با حذف موقت آنها از رژيم بهاره، جلوی ايجاد يا تشديد حساسيت را بگيرند. يكي از مشكلات شايعي كه در فصل بهار براي برخي افراد پيش مي‌آيد، ابتلا به آلرژي بهاره به ‌دليل آغاز گرده‌افشاني گل‌ها و گياهان است. بهتر است اين افراد در فصل بهار، رژيم غذايي مناسبي داشته باشند كه كمترين موارد حساسيت را براي آنها ايجاد كند يا باعث پيشگيري از تشديد حساسيت شود. نكته ديگري كه درباره رژيم غذايي بهاره مطرح است، كمبود ميوه‌ها و متنوع نبودن آنها در اين فصل است. در ادامه بهترين و كم‌عارضه‌ترين رژيم غذايي براي فصل بهار بررسي خواهد شد.

وقتي از رژيم بهاره صحبت مي‌كنيم، منظور تغيير رژيم غذايي در فصل گرده‌افشاني گل‌ها و گياهان است كه ممكن است در برخي نقاط كشور با توجه به اقليم آنها از اواخر زمستان شروع شود. در برخي از نقاط ديگر كشور چهارفصل‌ ما اين رژيم از اواسط بهار آغاز مي‌شود. حساسيت به گرده‌افشاني مي‌تواند با پيروي از رژيم غذايي حساسيت‌زا و نامناسب، تشديد شود؛ مثلا مصرف گروهي از ريزمغذي‌ها و مواد غذايي مانند ويتامين E و روغن ماهي باعث تحريك و تشديد حساسيت فصلي مي‌شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بهترين رژيم بهاره»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..