تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




باطل شدن روزه و آمپول بی حسی دندان

زدن امپول بی حسی دندان باعث باطل شدن روزه می شود؟ یکی از مشکلاتی که در ماه رمضان پیش می آید، مسائل مربوط به دندان و دندانپزشکی است. بعضی مواقع پیش می آید که با اینکه روزه هستیم مجبور هستیم به دندانپزشک مراجعه کنیم. در این موارد تکلیف چیست؟ آیا روزه ی ما با انجام عملیات دندانپزشکی باطل می شود.

مراجع تقلید بر این عقیده اند که افراد روزه دار از آمپول هایی که به جای غذا استفاده می شود خودداری کنند اما تزریق آمپولی که عضو را بی حس می‌کند یا به عنوان دارو به کار می‌رود، در مدت روزه داری اشکال ندارد. پس بی حسی دندان روزه دار باعث ابطال روزه اش نمی شود.

 مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان آیا آمپول بی حسی دندان روزه را باطل می کند؟

امام خمینی:

احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود، خودداری کند. تزریق آمپولی که باعث بی حسی دندان روزه دار می شود یا به جای دوا استعمال می‌رود اشکال ندارد.

آیت الله خامنه ای:

استفاده از آمپول هایی که برای بی حسی دندان روزه دار به کار می رود برای روزه دار مانعی ندارد. احتیاط واجب آن است که روزه‏ دار از آمپول های مقوی یا مغذی و هر آمپولی که در رگ تزریق می ‏شود و نیز انواع سرم ‏ها استفاده نکند، لیکن آمپول های دارویی که در عضله تزریق می ‏شود و نیز آمپول هایی که برای بی‏حس کردن به کار می ‏رود، مانعی ندارد.

آیت الله صافی گلپایگانی:

احتیاط مستحب آن است که از استعمال آمپول و سرم خودداری کند و اگر لازم شد و تزریق کرد، روزه اش باطل نمی شود.

آیت الله نوری همدانی:

کشیدن دندان و تزریق برای بی حسی دندان روزه دار هیچ اشکالی ندارد اما فرو بردن خون آن و یا آب دهان توأم با خون دندان روزه را باطل خواهد کرد.

آیت الله مکارم شیرازی:

مراجعه کردن به دندانپزشکی در ماه رمضان اشکال ندارد و در ایام روزه داری دندان کشیدن مکروه است و تزریق برای بی حسی دندان روزه دار اشکال ندارد اما در کل چیزی نباید از حلق فرو رود. مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان کشیدن دندان در ایام روزه داری

بر طبق نظر مراجع، کشیدن دندان و هر کاری که به واسطه آن خون از دهان بیاید یا بی جهت آب یا مایع دیگری در دهان روان گرداند، از مکروهات ایام روزه داری است.

امام خمینی:

کشیدن دندان و هر کاری که به واسطه آن از دهان خون بیاید و نیز هر کاری را که سبب ضعف می‌گردد از مکروهات روزه است.

آیت الله خامنه ای:

در امور مربوط به دندانپزشکی از قبیل کشیدن دندان، عصب کشی، بی حسی دندان روزه دار، پر کردن، اگر چیزی وارد حلق نشود، روزه صحیح است.

آیت الله صافی گلپایگانی:

پر کردن، جرمگیری و کشیدن دندان در ماه رمضان برای پزشکان مانعی ندارد و برای شخص روزهدار، زمانی جایز است که مطمئن باشد خون یا آبی که به وسیله دستگاه، وارد فضای دهان میشود، فرو نخواهد رفت.

آیت الله مکارم شیرازی:

در ترمیم و قالب گیری دندان، از موادی استفاده می شود که قابل حل شدن با آب دهان است و مزه آن چشیده می شود، در این موارد اگر آب دهان را بیرون بریزد روزه اش اشکالی ندارد.

آیت الله وحید خراسانی:

کشیدن دندان در ایام روزه داری مکروه است و تا زمانی روزه را باطل نمی کند که چیزی به حلق نرسد. باطل شدن روزه به این ترتیب هم شامل کفاره روزه و هم شامل به جا آوردن قضای روزه می شود.

معاینه دندان ها در زمان روزه داری

وارد کردن وسایل دندان پزشکی به دهان برای معاینه دندان ها، و در کل وارد کردن هر جسم غیر خوراکی به دهان، در حین روزه داری اشکالی ندارد.

آیت الله نوری همدانی:

مراجعه به دندانپزشکی در ایام روزه داری اشکالی ندارد. اما فرو بردن آب حاصل از انجام عملیات دندانپزشکی و یا فرو بردن خون حاصل از کشیدن دندان روزه را باطل می کند.

امام خمینی:

بردن وسایل غیر خوراکی در دهان در هنگام روزه (مثل وسایل دندانپزشکی هنگام معاینه) باعث ابطال روزه نمی شود.

آیا خون و سایر ترشحات دندان روزه را باطل می کند؟

یکی از عوارض درمان‌های دندانپزشکی، حضور خون و دیگر ترشحات در محیط دهان است. در حالی که فرو بردن عمدی این خون و ترشحات روزه را باطل می‌کند، فرو دادن سهوی آن‌ها اشکال ندارد و روزه را باطل نمی کند. اگرچه بر طبق نظر مراجع، کشیدن دندان و هر کاری که به واسطه آن خون از دهان بیاید یا بی جهت آب یا مایع دیگری در دهان روان گرداند، از مکروهات ایام روزه داری است.

 حتی در مواردی هم که دندانپزشک از پانسمان موقت بر روی استفاده می کند با اینکه این پانسمان ممکن است در دراز مدت در بزاق دهان حل شود و حتی مزه گس آن در دهان محسوس باشد. فرو دادن سهوی این مواد در افراد روزه دار اشکال ندارد.

 مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان آیا آبسه دندان روزه را باطل می کند؟

وقتی که دندان دچار آبسه می شود به صورت خودبخودی مقداری چرک از محل آبسه (fistula) خارج می شود. فرو دادن طبیعی این ترشحات به همراه بزاق، روزه را باطل نمی‌کند. اما اگر این چرک به صورت عمدی توسط بیمار یا دندانپزشک خارج شود و در حلق فرو برود بنا بر احتیاط واجب موجب ابطال روزه می‌شود؛ حتی اگر به قول فقها «چرک در آب دهان مستهلک شده باشد».

حکم استفاده از نخ دندان در زمان روزه داری

مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان

اگر روزه دار از روی عمد، ذرات گیر کرده میان دندان‌ها را فرو ببرد، روزه اش باطل می‌شود. برای اینکه این مشکل برای شما پیش نیاید پس از صرف سحری حتما از نخ دندان استفاده کنید.

اگر در حین زمان روزه داری خواستید از نخ دندان استفاده کنید سعی کنید از هر قسمت نخ بیش از یک بار استفاده نکنید؛ چرا که رطوبتی که جذب الیاف نخ شده است، در صورت بیرون آوردن نخ از دهان، رطوبت خارجی محسوب می‌شود و در صورت آمیختن دوباره آن با بزاق و فرو دادن آن، روزه شما را باطل می‌کند.

بهتر آن است که از نخ‌های دندان بدون طعم و اسانس استفاده کنید تا شبهه‌ای در روزه‌تان به وجود نیاید.

مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان مسواک زدن روزه دار مراجعه به دندانپزشکی در ماه رمضان ماه رمضان کشیدن دندان در ایام روزه داری پرکردن دندان با روزه داری باطل شدن روزه آمپول بی حسی دندان

مسواک زدن روزه دار چه حکمی دارد؟  طبق نظر مراجع، مسواک زدن در ماه رمضان با خمیر دندان در حالت روزه اشکال ندارد، مشروط بر اینکه روزه دار از فرو دادن آب دهان پرهیز کند. اما اگر بدون خمیر دندان هم دندان‌ها را مسواک می‌کنید، باید توجه داشته باشید که یا مسواک را از دهان خود خارج نکنید و یا رطوبت دهان را فرو ندهید.

 مجله اینترنتی ستاره




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «باطل شدن روزه و آمپول بی حسی دندان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..