پنج کانسپت بی نظیر بسیاری از خودروسازان معتبر جهانی در نمایشگاههای مختلف خودرو برای نشان دادن تواناییهایشان اقدام به معرفی خودروهای کانسپت میکنند که بسیاری از آنها واقعاً جذاب هستند؛ اما عمدتاً اکثر این کانسپتهای جذاب در حد همان یک نمونه باقیمانده و هرگز به خط تولید نمیرسند چراکه یا بسیار آیندهنگر و غیرواقعی هستند یا اینکه برای تولید انبوه بیشازاندازه گرانقیمت هستند؛ اما این بدان معنا نیست که این کانسپتها نتوانستهاند بهاندازهٔ کافی توجهات را به خود جلب کنند زیرا بسیاری از این خودروها مفهومی حتی تا حد زیادی هم موردتوجه و استقبال طرفداران قرار میگیرند اما بااینحال بازهم به تولید نمیرسند؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم به معرفی پنج کانسپتی (در اصل شش کانسپت) بپردازیم که آرزو داشتیم به تولید میرسیدند.
کادیلاک سییِن و سیکستینسبد محصولات کادیلاک طی دوران جدید کموبیش امیدوارکننده بوده است اما میتوانست بسیار بیشتر،
از این جذاب باشد. برای پی بردن به دلیل این ادعا باید به نمایشگاه خودروی دیترویت سالهای 2002 و ،
2003 بازگردیم یعنی زمانی که این برند لوکس و اصیل آمریکایی به ترتیب کانسپتهای،
سیین و سیکستین را رونمایی نمود. این خودروهای لوکس نمایندهٔ دو دیدگاه کاملاً متفاوت بودند،
اما هر دو به یک اندازه جذاب بودند. سیین (Sien) یک سوپراسپرت موتور وسط بود که،
به یک پیشرانهٔ 7.5 لیتری V12 با 750 اسب بخار قدرت مجهز شده بود درحالیکه سیکستین ،
(Sixteen) یک سدان فول سایز لوکس با یک نیروگاه عظیم 13.6 لیتری V16 بود.
این موتور نیروی ویرانگری برابر با 1000 اسب بخار و گشتاور خردکنندهای معادل 1355 نیوتن متر تولید میکرد.
البته مشخص است که چنین نیروگاه غولپیکری برای یک خودروی تولیدی غیرقابلتصور،
و غیرعملی است اما طراحی سیکستین و سیین ارزش تولید را داشت.پنج کانسپت بی نظیر
فورد برانکو یکی از مشهورترین SUVهای دنیا است که بین سالهای 1966 تا 1996 تولید شد اما در این سال،
تولید برانکو بدون معرفی جایگزین یا نسل جدید خاتمه یافت. سپس هشت سال بعد، فورد نسخهٔ کانسپتی ؛
از برانکو جدید را در نمایشگاه دیترویت 2004 رونمایی کرد که همهٔ طرفداران،
این SUV جانسخت آمریکایی را به بازگشتش امیدوار نمود اما متأسفانه این اتفاق روی نداد و خبری از تولید برانکو جدید نشد.
بااینحال چندی پیش فورد رسماً اعلام کرد که در سال 2019 نسل جدید،
برانکو تولید خواهد شد. هرچند بهاحتمالزیاد برانکو جدید با پیشرانههای اکوبوست و تنفس طبیعی فورد عرضه،
خواهد شد اما کانسپت برانکو 2004 پیشرانهٔ کاملاً متفاوتی داشت،
چراکه این کانسپت از یک موتور 2 لیتری توربودیزل با 130 اسب بخار قدرت و 330 نیوتن متر گشتاور استفاده میکرد.
این آفرودر توانا که ساختاری تمام آلومینیومی داشت، در طراحی با الهام ،
از نسلهای اول برانکو شکل گرفته بود. درهرحال میتوان خوشحال بود که فورد برانکو بهزودی بازخواهد گشت.
خودروهای هات رود در آمریکا بسیار معروف و البته محبوب و پرطرفدار هستند. در همین رابطه، ولوو در نمایشگاه،
سما 2005 کانسپتی بنام T6 را معرفی نمود که یک هات رود مدرن بود. با توجه به رویکرد معقول و عملگرایانهٔ ولوو،
ساخت چنین کانسپتی توسط این سازندهٔ سوئدی بسیار عجیب و غیرقابل درک بود.
بااینحال این هات رود جذاب به یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو مجهز شده بود که 300 اسب بخار قدرت داشت. کانسپت ولوو T6 با استفاده،
از این موتور میتوانست به حداکثر سرعت 335 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.پنج کانسپت بی نظیر
لامبورگینی در طول سالهای فعالیتش کانسپتهای جذاب زیادی را معرفی کرده است اما کانسپت میورا که در ،
سال 2006 معرفی شد، خودرویی است که باید به خاطر عدم تولید آن بسیار سوگواری کرد. این کانسپت،
در اصل یک نسخهٔ رترو از میورای کلاسیک افسانهای بود بهگونهای که طراحی کلاسیک،
میورا را با المانهای مدرن تلفیق کرده و استایل بسیار زیبا، جذاب و خاطرهانگیزی را به نمایش گذاشته بود.
این کانسپت که به مناسبت چهلمین سالگرد معرفی میورای اصلی ارائه شد،
بر روی پلتفرم مدل گالاردو ساخته شده بود و به همین دلیل بارقههایی برای تولید آن وجود داشت ولی هرگز چنین نشد.
AMC AMX/3شما را نمیدانیم ولی ما هرگاه به یاد کانسپت AMC AMX/3 میافتیم غمگین میشویم. این خودرو را میتوان،
یکی از بهترین طراحیهای دوران خود دانست اما متأسفانه هیچگاه به خط تولید راه پیدا نکرد. آمریکن موتورز،
AMX/3 را بهعنوان نسل سوم مدل AMX خود در نظر گرفته بود و برای اولین،
بار نسخهٔ پروتوتایپ بدون موتور آنرا صرفاً بهعنوان یک نمونهٔ نمایشی در نمایشگاه خودروی شیکاگو رونمایی کرد.پنج کانسپت بی نظیر
بدنهٔ این خودرو تماماً از فایبرگلاس ساخته شده بود و برای پیشرانهٔ آنهم ،
یک واحد 6.4 لیتری V8 در نظر گرفته شده بود که در وسط خودرو نصب میشد. آمریکن موتور قصد،
تولید AMX/3 را داشت اما به دلیل افزایش هزینهها نهایتاً پروژهٔ تولید آن لغو شده ،
و تنها پنج پروتوتایپ از آن ساخته شد. واقعاً حیف؛ AMC AMX/3 خودرویی عالی برای اوایل دههٔ 70 میلادی بود.پنج کانسپت بی نظیر
سایت پدال