تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۷ نکته برای این‌که با آی‌فون خود ویدیوهای حرفه‌ای ضبط کنید!

هنگامی که استیو جابز در سال ۲۰۰۷ اولین آی‌فون را معرفی‌ می‌کرد آن را با عبارت آی‌پاد شرح داد؛ یعنی یک تلفن و یک ارتباط دهنده اینترنتی. آی‌فون اولیه با تمام ویژگی‌های نوآورانه خود دوربینی داشت که قادر به ضبط ویدیو نبود اما حالا که ۱۰ سال از آن زمان می‌گذرد آی‌فون برای بسیاری از ما به وسیله اصلی عکاسی و فیلمبرداری تبدیل شده است. فیلمبرداری با آی‌فون آسان است اما همیشه نتایج رضایت‌بخشی به همراه ندارد! در ادامه مطلب یک سری از نکته‌های ساده و کاربردی را برای‌تان توضیح می‌دهیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید توسط آی‌فون یا هر گوشی هوشمند دیگری ویدیوهای حرفه‌ای ضبط کنید.

اولین گام، حافظه ذخیره‌سازی!

به صورت کلی کاربران به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ آن‌هایی که روی تلفن همراه خود فضای خالی دارند و آن‌هایی که ندارند! ویدیوها به‌خصوص در حالت 4K حجم قابل توجهی را اشغال می‌کنند. قبل از شروع تصویر برداری اطمینان حاصل کنید که به مقدار کافی حافظه ذخیره سازی دارید؛ برای این منظور، در آی‌فون مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings – General – Storage & iCloud Usage

در این‌جا می‌توانید میزان حافظه آزاد و اشغال شده را مشاهده نمایید؛ اگر احساس می‌کنید فضای کافی ندارید، تعدادی از فایل‌های غیر ضروری را حذف کنید.

اعلانات آزاردهنده را مسدود کنید

توصیه می‌کنیم گوشی را در حالت پرواز قرار دهید؛ با این کار از تمامی تماس‌های تلفنی، پیام‌های متنی و سایر اعلاناتی که ممکن است روی فیلمبرداری شما اثر بگذارند خلاص می‌شوید. اگر این کار را نکنید اعلانات به صورت پاپ‌آپ بر روی صفحه گوشی ظاهر شده و نمی‌گذارند که سوژه را به صورت تمام و کمال ببینید؛ بدتر از این، اگر تماس صوتی دریافت کنید ضبط ویدیو متوقف می‌شود. یک راهکار دیگر، استفاده از گزینه Do Not Disturb است که تعداد اعلانات ظاهر شونده روی صفحه نمایش را به حداقل می‌رساند.

حواس‌تان جمع باشد!

اگر می‌خواهید عکس بگیرید حالت افقی یا عمودی اهمیت زیادی ندارد؛ در حالی که هنگام فیلمبرداری، داستان متفاوت است. به عنوان یک قاعده کلی همیشه در حالت افقی فیلمبرداری کنید تا هنگام پخش ویدیو، در دو طرف صفحه نمایش نوارهای سیاه رنگ را نبینید. از سویی برخی از اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی با حالت عمودی سازگاری بهتری دارند. در نهایت همه چیز به هدف از ضبط ویدیو بر می‌گردد؛ اگر می‌خواهید ویدیو را روی صفحه تلویزیون یا کامپیوتر تماشا کنید یا این که روی یوتیوب یا Vimeo آپلود کنید، بهترین کار نگه‌داشتن گوشی در حالت افقی است. Snapchat یک نمونه از آن دسته اپ‌هایی است که کاربرد فیلم‌های عمودی در آن بیشتر است.

گوشی را تکان ندهید

تماشای ویدیوهای لرزان سخت است؛ آی‌فون لرزش‌گیر داخلی دارد که بسیاری از لرزش‌ها را خنثی می‌کند. به صورت کلی دو نوع لرزشگیر وجود دارد: اپتیکال و دیجیتال. با وجود لرزشگیر داخلی آی‌فون، باید تا جای ممکن گوشی را بدون لرزش نگهدارید؛ این کار به‌خصوص هنگامی که کسی رو به دوربین صحبت می‌کند یا هنگام ضبط ویدیوهای کلوس‌آپ، تایم‌لپس و اسلوموشن، بسیار ضروری است. یک روش موثر برای ثابت نگه‌داشتن گوشی این است که بازوی خود را به پهلویتان بچسبانید و تا حد ممکن به آرامی نفس بکشید.

می‌توانید از محیط اطراف برای ثابت نگه‌داشتن آی‌فون استفاده کنید؛ به دنبال یک سطح صاف و ایمن باشید که بتوانید گوشی را روی‌ آن قرار داده یا به آن تکیه بدهید.

به وضعیت نور محیط دقت کنید

آی‌فون در نور مناسب ویدیوهای بی‌نظیری ضبط می‌کند اما وقتی که در فضای بسته و در میان مجموعه‌ای از نورهای مختلف قرار می‌گیرید به کمی دقت نیاز است. از منبع نور دور باشید؛ اگر یک منبع نور پشت سر سوژه شما باشد ممکن است تصویر سوژه  به صورت شبح ضبط شود. برای جلوگیری از این کار سوژه را رو به نور قرار دهید؛ همچنین مواظب باشید که سایه تلفن یا خودتان در تصویر معلوم نباشد.

اگر نیاز به تنظیم دقیق میزان نوردهی (اکسپوژر) دارید روی صفحه را در نقطه‌ای از صحنه که می‌خواهید فوکوس کنید لمس نمایید و وقتی که مربع زرد رنگ فوکوس/اکسپوژر ظاهر شد آیکن brightness را به بالا یا پایین بکشید تا نتیجه دل‌خواه حاصل شود.

اگر می‌خواهید اکسپوژر را قفل کنید، محلی را که می خواهید فوکوس شود لمس کرده و نگه‌دارید تا مربع زرد رنگ فوکوس / اکسپوژر و  “AE/AF LOCK” به نمایش درآید؛ از این‌جا می‌توانید اکسپوژر را تنظیم نمایید و آی‌فون این تنظیمات را حفظ می‌کند تا زمانی که صفحه نمایش دوباره لمس شود. “AE/AF LOCK” مخفف عبارت auto exposure/autofocus lock به معنای قفل اکسپوژر و فوکوس اتوماتیک است.

اگر هیچکدام از روش‌های گفته شده به اندازه کافی موثر نبود از فلش آی‌فون برای ایجاد نور کافی استفاده کنید ولی این ترفند همیشه موثر نیست و گاهی تصاویر را غیر طبیعی جلوه می‌دهد.

از قانون یک سوم (tic-tac-toe) بهره بگیرید

قرار دادن سوژه در مرکز صفحه نمایش کار آسانی است؛ در حالی که بسیاری از سوژه‌ها نباید همیشه در وسط کادر قرار بگیرند. در واقع تقسیم کردن قسمت‌های مهم سوژه به ۳ بخش می‌تواند ترکیب بندی شما را جذاب‌تر کند. این قانون به نام قانون یک سوم معروف است. تصور کنید یک جدول بازی tic-tac-toe یا همان بازی ۹ خانه خودمان روی صفحه نمایش وجود دارد؛ سعی کنید که سوژه را در محل‌های تقاطع خط‌ها قرار دهید. آی‌فون برای عکاسی این جدول را دارد و از طریق تنظیمات قابل فعال کردن است اما متاسفانه این امکان برای حالت فیلمبرداری در دسترس نیست.

تمام شد!

همه چیزهایی که گفتیم اصول اولیه‌ای بودند که باید هنگام ضبط ویدیو با آی‌فون رعایت کنید؛ هر چند که تقریبا تمامی این راهنمایی‌ها در مورد هر اسمارت‌فون دیگری هم صدق می‌کنند. در پایان حتما می‌دانید که مهارت فیلمبرداری هم به مانند هر مهارت دیگری با تمرین و تکرار زیاد حاصل می‌شود؛ البته تمرین و تکرار، به همراه مقادیر زیادی از حافظه ذخیره‌سازی!




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۷ نکته برای این‌که با آی‌فون خود ویدیوهای حرفه‌ای ضبط کنید!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..