تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روزه گرفتن بیماران مبتلا به مشکلات روده و گوارشی

یکی از بیماری هایی که با نخوردن غذا بیشتر انسان را می آزارد، بیماری های دستگاه گوارش و مشکلات روده است. مشکلات گوارشی حتی گاهی با خوردن هم تشدید می شود. بهتر است بدانیم که در ماه رمضان چه رژیم غذایی برای این بیماری های گوارشی داشته باشیم تا بتوانیم بدون دغدغه روزه های خود را بگیریم.

روزه داری و مشکلات روده

فوق‌تخصص گوارش و کبد با اشاره به اين که سوءهاضمه جزو شايع‌ترين مشکلات گوارشي است که درمان دارويي مؤثر دارد، درباره امکان روزه‌داري اين بيماران گفت: چنانچه بيماران مبتلا به سوءهاضمه اصول روزه‌داري صحيح و رژيم غذايي مناسب را رعايت کنند، نه تنها روزه گرفتن ممنوعيتي ندارد بلکه مي‌تواند موجب بهبود سوءهاضمه آنها نيز بشود.

به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از وب دا، دکتر علي بهاري گفت: احساس ناراحتي،درد، سوزش و نفخ در قسمت بالاي شکم که هنگام گرسنگي يا پس از خوردن غذا ايجاد مي‌شود، از علايم سوءهاضمه است و اين بيماران با رعايت نکات روزه‌داري صحيح مي‌توانند علايم بيماري خود را کاهش دهند.

روزه داری و بيماران مبتلا به سوء هاضمه

دانشيار دانشگاه علوم‌ پزشکي مشهد درباره بهترين الگوي تغذيه‌اي براي بيماران مبتلا به سوءهاضمه، خاطرنشان کرد: رژيم غذايي اين افراد بيشتر به تجربه شخصي خودشان از مصرف مواد غذايي منوط مي‌شود و بطور معمول توصيه مي‌شود برحسب تجربه، ليستي از غذاها تهيه و بررسي کنند چه غذايي بايد بخورند و چه غذايي نبايد مصرف کنند تا علايم بيماري‌شان تشديد نشود.

ماه رمضان روزه داری و مشکلات روده روزه داری و بیماری گوارشی روزه داری و بيماران مبتلا به سوء هاضمه روزه براي مبتلايان به کوليت روده رژيم غذايي براي بيماران مبتلا به ريفلاکس تشدید علائم زخم معده با گرسنگی ماه رمضان روزه داری و مشکلات روده روزه داری و بیماری گوارشی روزه داری و بيماران مبتلا به سوء هاضمه روزه براي مبتلايان به کوليت روده رژيم غذايي براي بيماران مبتلا به ريفلاکس تشدید علائم زخم معده با گرسنگی

دکتر بهاري با بيان اين که «در درمان بيماران سوء هاضمه‌اي که قصد روزه گرفتن دارند، وعده‌هاي دارويي را در دو نوبت سحر و افطار تنظيم مي‌کنيم»، عنوان کرد: ريفلاکس يا برگشت اسيد به داخل مري بيماري شايع گوارشي ديگر است که گاه سوزش سر دل تا پشت قفسه سينه بيمار بالا مي‌آيد و در برخي موارد منجر به سردرد نيز مي‌شود اما با درمان‌هاي دارويي بيماران بهبودي لازم را بدست مي‌آورند و روزه‌داري براي اين دسته نيز منعي ندارد.

 رژيم غذايي براي بيماران مبتلا به ريفلاکس 

اين فوق‌تخصص گوارش، رعايت رژيم غذايي براي بيماران مبتلا به ريفلاکس را حايزاهميت دانست و اظهار کرد: اين افراد يکسري غذاها مانند انواع ترشي‌جات، نوشابه‌هاي گازدار، رب‌گوجه‌فرنگي، ادويه‌هاي تند و تيز، قهوه، چاي، نعنا، و در برخي شيريني‌جات و مرکبات را نبايد بخورند، چراکه موجب مي‌شود اسيد معده بيشتر ترشح و برگشت اسيد تشديد شود و به همين دليل در صورت روزه‌گرفتن بايد به نوع و حجم غذا دقت داشته باشند.
وي خطاب به مبتلايان ريفلاکس تأکيد کرد: در هنگام افطار و سحر از هرگونه پرخوري خودداري کنند و همراه يا وسط صرف غذا، مايعات زياد نخورند، چراکه به اين ترتيب شانس ريفلاکس و ترش‌کردن در آنها بيشتر مي‌شود.

روزه براي مبتلايان به کوليت روده مفيد است

دانشيار دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد، روزه‌داري بيماران مبتلا به روده تحريک‌پذير با علايمي همچون نفخ‌شکم، اجابت مزاج نامنظم گاه اسهال و گاه يبوست همراه با نفخ و دل درد را به نفع بيمار دانست و تصريح کرد: استرس عامل مهم در اين بيماري است که با روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان کمتر و به کاهش علايم ديگر بيماري نيز منجر مي‌شود.

تشدید  علائم زخم معده با گرسنگی طولانی مدت

دکتر بهاري درباره منع روزه‌داري مبتلايان به زخم‌معده و اثني‌عشر گفت: بطور معمول گرسنگي‌هاي طولاني‌مدت علايم اين بيماران را تشديد و موجب دردهاي غيرقابل تحمل مي‌شود و از اين رو  روزه گرفتن اين دسته تا زماني که زخمشان درمان نشده،صلاح نيست و توصيه نمي‌شود.

قطره




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روزه گرفتن بیماران مبتلا به مشکلات روده و گوارشی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..