تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وقتی مرشدها برای روحیه دادن به سربازان رجزخوانی می‌کردند

وقتی مرشدها برای روحیه دادن به سربازان رجزخوانی می‌کردند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم آيينی پرده‌خوانی به مناسبت ماه رمضان شنبه شب ششم خرداد در فروشگاه مركزی شهر كتاب با حضور اردشير صالح‌پور و مرشد محسن ميرزا علی و با اجرای مارال دوستی برگزار شد.

صالح‌پور با بيان اينكه مردم در گذشته در ماه رمضان بيدار می‌مانند، گفت: «در واقع شهر كتاب مركزی با برگزاری اين هفته مناسبتی در اين ماه شريف به سنت گذشته ايرانيان ادای دين كرده است.»

او ادامه داد: «فضاهای مجازی مردم و خانواده‌ها را از هم دور كرده است و اگرچه من مخالف اين فضاها نيستم اما به نظرم استفاده بيش از اندازه از اين كانال‌ها، منزلت و شان انسانی را از بين می برد در حالی كه حضور رو در رو، تاثير بيشتری دارد چراكه ما وقتی در چشم همديگر نگاه می كنيم، نمی توانيم دروغ بگوييم ولی با چت كردن راحت اين كار را انجام می دهيم.»

اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سوال كه پرده‌خوانی از چه زمانی شروع شده است، گفت: «اين هنر عمدتا به دوره ساسانی برمی‌گردد اما به مرور زمان كامل شده است. به عنوان مثال هنر نقالی، به دوره اشكانی بر می‌گردد و گوسان‌ها، حكم نقالان و راويان را داشته است و در زمان هخامنشيان در كوی و برزن حركت می‌كردند و برای مردم شعر می‌خواندند. يا مثلا ارژنگ كه به واسطه نقاشی رسالتش را انجام می‌داد، به نوعی پرده‌خوانی می‌كرده است.»

او افزود: «اما برای نخستين بار، در جنگ چالدران بود كه مرشدها برای بالا بردن روحیه سربازان، برای آنها رجز خوانی می كردند بنابراين پرده‌خوانی پيش از اينكه مذهبی باشد، ملی و حماسی بوده است. پرده‌خوانی به اين ترتيب شكل گرفت و ادامه پيدا كرد و تا امروز هم ادامه داشته است.»

اين استاد دانشگاه با اشاره به ويژگی های بصری اين پرده گفت: «پرده‌های نقالی پرسپكتيوی دارد كه با پرسپكتيو نقاشی های غربی تفاوت دارد.»

در ادامه، مرشد محسن ميرزا علی، با خواندن شعرهایی، حكايت خود را آغاز كرد و در ادامه، درباره شاه عباس، پسری كه به خواستگاری دختری زيبا رفته بود و.... داستان‌های متفاوتی را برای حضار نقالي كرد.

58243




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وقتی مرشدها برای روحیه دادن به سربازان رجزخوانی می‌کردند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..