تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مشکلی برای خانواده ایرانیانی که خارج از کشور ازدواج کرده‌اند: نمی‌توانیم به کشور تردد کنیم

مشکلی برای خانواده ایرانیانی که خارج از کشور ازدواج کرده‌اند: نمی‌توانیم به کشور تردد کنیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تعداد بسیار زیادی از ایرانیان به دلایل مختلف از کشور مهاجرت و در خارج از ایران، ازدواج کرده اند. بسیاری از آنان یک مشکل تکرار شونده دارند، نمی توانند به دلایل قوانین ایران، به راحتی در کشور تردد کنند.
از جمله این مشکلات زمانی پیش می آید که مردی در خارج از کشور، همسری با دین غیر از اسلام اختیار کند. اینطور، مشکل چند برابر می شود چون طبق قوانین ایران و احکام شرعی، مرد مسلمان نمی تواند با زن غیرمسلمان ولو اهل کتاب، به صورت دائم ازدواج کند.
در این رابطه، یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم، مشکل خود ر توضیح داده. این مخاطبان خود را کیان و ساکن کشور سوئد معرفی کرده و مشکلش را اینطور نوشته: با سلام, من در کشور سوئد و شهر استکهلم زندگی میکنم, مشکل بزرگی دارم که امیدوارم بتوانید کمکم کنید, من متاهل و دارای یک فرزندهستم, ازدواج من در سوئد بثبت رسیده, پسرم دو ساله و دارای پاسپورت و مدارک سوئدی است, بعد از سالها دوری از کشور تنها آرزوی من دیدار دوباره وطن و عزیزانم است, همسرم هم بسیار علاقمند به سفر به ایران است اما برای سفر به ایران باید فرزندم مدارک ایرانی و پاسپورت ایرانی داشته باشد و این مهم مستلزم اسلام آوردن همسرم, ازدواج ایرانی و عقد اسلامی میباشد, ولی همسر بنده مسیحی است و راضی به انجام اینکار نیست, و در این میان من مانده ام و آرزوی دیدار وطن, و پدر و مادر پیرم در آرزوی دیدار نوه خود. لطفا کمکم کنید.

راه حل در عقد منقطع است
طبق فتاوای مشهور فقهی و قانون مدنی، ازدواج دائم مرد مسلمان با زن غیرمسلمان اهل کتاب، اشکال دارد. پس به لحاظ شرعی و قانونی مرد ایرانی مسلمان نمی تواند زن اهل کتاب را به عقد ازدواج دائم خود درآورد. ولی شرع یک راه حل برای آن در نظر گرفته و آن هم مربوط به نکاح غیر دائم (صیغه متعه یا عقد منقطع) است. در این نوع از ازدواج، مرد مسلمان می تواند زن غیرمسلمان اهل کتاب را به عقد خود به صورت موقت درآورد که البته باید مدت زمان عقد و میزان مهریه مشخص شده باشد.
همچنین طبق ماده 21 قانون حمایت از خانواده، در صورتی که زوجه غیرمسلمان اهل کتاب از مرد مسلمان در عقد موقت، صاحب فرزند شود، باید نکاح موقت به ثبت قانونی برسد.
از دو مقدمه فوق می توان اینطور نتیجه گرفت که در صورت عدم تمایل خانم مسیحی به اسلام آوردن و از آن جایی که این دو، دارای فرزند هستند و طبق قانون تابعیت، فرزند مرد ایرانی از طریق وراثت، تابعیت ایرانی را کسب می کند، بهترین راه حل، ثبت عقد موقت این زوج (با مدت طولانی) در سفارت ایران در سوئد است. پس از ثبت عقد موقت، ازدواج آنها از نگاه قانون ایران و شرع اسلامی، شکل صحیح گرفته و فرزند خانواده دارای صلاحیت دریافت اوراق تابعیت ایرانی می شود. پس از آن، رفت و آمد این خانواده به کشور با توجه به قوانین خدمت نظام وظیفه فرزند پسر خانواده، بلامانع است. البته پس از طی تمام این مراحل این هموطن باید متوجه باشد که در صورت ثبت ازدواج به صورت موقت، پسر و همسر او از ارث محروم می شوند.

46231




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مشکلی برای خانواده ایرانیانی که خارج از کشور ازدواج کرده‌اند: نمی‌توانیم به کشور تردد کنیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..