تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از موزه برای پیشبرد برخی مقاصد استفاده ابزاری نکنیم

به گزارش افکارنیوز،

 سیدمحمد بهشتی به سال‌های نخست ورودش به سازمان میراث فرهنگی، در دهه 70 و بازدید 5 ساعته زنده یاد دکتر حبیبی - معاون اول وقت رئیس جمهوری از کاخ موزه گلستان و همچنین به کشف چند صد هزار سند در صندوق‌هایی در کاخ گلستان اشاره کرد و اظهار داشت: تا زمانی که بنده سازمان بودم حدود یکصد هزار از این اسناد شناسنامه دار شد.

وی با اشاره به باز شدن این صندوق‌ها در سال 1380 افزود: در آن سال حدود 80 سال از پایان دوره قاجار گذشته بود و در طول این مدت کتاب‌های بسیاری درباره دوران قاجار بدون اطلاع از این اسناد نوشته شد و به عبارت دیگر تاریخ این دوران بدون اسناد آن نوشته شده بود.

وی در ادامه به کشف این اسناد در دیوان خانه حکومت یا مهمترین مرکز اسناد قاجار اشاره کرد و اظهار داشت: محققان اظهار می‌کردند به این اسناد دسترسی نداشتند یا  در برخی موارد احساس بی نیازی به چنین اسنادی می‌کردند.

به گفته بهشتی، کاخ گلستان به مانند یک موزه در 5 ساعت مرحوم دکتر حبیبی را که انسان عالمی بود متقاعد کرد که ذهنیت درستی در مورد دوران قاجار نداشته و بدون هیچ هیاهو و تهدیدی برای او ذهنیت جدیدی ایجاد کرد.

ر ئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: این خاصیت موزه است که هر چیزی را می‌تواند در اندازه‌های واقعی خود به نمایش درآورد به شرط آنکه اجازه دهیم موزه، موزه باشد و از آن برای پیشبرد برخی مقاصد استفاده ابزاری نکنیم.

وی استعداد ذاتی یک موزه را، کمک به حل مناقشات و ایجاد شرایط صلح دانست و گفت: علت انتخاب شعار "موزه‌ها و داستان‌های مناقشه آمیز روایت‌های ناگفتنی در موزه‌ها" توسط ایکوم، این نیست که موزه‌ها کلانتری هستند و مناقشات را باید به موزه‌ها برد بلکه موزه جایی است که در آن صلح اتفاق می‌افتد و تاریکی‌ها از بین می‌برد.

بهشتی با اشاره به این نکته که موزه چراغی را روشن می‌کند و مناقشات را از بین می‌برد، ابراز امیدواری کرد که در جهت شعار ایکوم بتوان این خصوصیت موزه را به ظهور رساند و هر کسی در هر موزه ای بتواند، برخی مناقشات را مرتفع کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از موزه برای پیشبرد برخی مقاصد استفاده ابزاری نکنیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..