تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




امتیازتولید بذرسویا رقم کتول به بخش خصوصی واگذار شد

توسط سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی؛

امتیاز تولید بذر سویا رقم کتول با امضای قراردادی ده ساله و با روش انحصاری توسط سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش بولتن نیوز، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در مراسم امضای این قرارداد گفت: سازمان تا به امروز ۸۴۵ رقم زراعی، باغی و مرتعی کشور را معرفی کرده است که حدودا شامل  ۴۲۹ رقم زراعی، ۴۱۲ رقم باغی و ۴ رقم آن مرتعی میشود ، خوشبختانه از این تعداد ارقام، ۴۳ رقم به بخش خصوصی واگذار شده است و سعی می شود این روند با سرعت بیشتری  ادامه یابد.

وی افزود: رقم سویا کتول، جزو ۴۴ رقمی است که خارج از محدوده دولت به بخش خصوصی واگذار می شود و قبلا ارقام پنبه، ذرت واگذار شده و این روند  شامل سایر محصولات دیگر نیز خواهد شد. رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: ایران یکی از کشورهای پیشرو از نظر معرفی رقم بوده اما هنوز پتانسیل بخش خصوصی بیش از اینهاست که وجود دارد ، که باید بکارگرفته شود.

زند با اشاره به این موضوع که در سال گذشته برای اولین بار کمیته معرفی رقم تشکیل شده بیان کرد: کمیته ملی معرفی ارقام ، ۲۸ رقم بذر  شامل ۲۳ رقم از سوی سازمان و ۵ رقم از سوی بخش خصوصی را معرفی نموده  که اتفاق بسیار خوبی است و اعتقاد ما بر این است که صنعت بذر کشور ارتقاء نمی یابد مگر اینکه بخش خصوصی در این عرصه حضوری پررنگ داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری پرقوت و خوب با بخش خصوصی معضلات دانه های روغنی در کشور مرتفع و تنوع لازم در ارقام مربوطه ایجاد شود.

رقم سویا کتول با متوسط عملکرد ۴۰۰۰ کیلوگرم در هکتار و ۷۴۸ کیلوگرم برتری عملکرد نسبت به شاهد ، بدلیل سازگاری و عملکرد بالا، پایداری مناسب و مقاوم بودن در برابر خوابیدگی و ریزش و تیپ رشد محدود و همچنین متحمل بودن به بیماری ها به ویژه بیماری پوسیدگی ذغالی (مهمترین بیماری سویا در منطقه) و مقاومت به نماتد سیست سویا، علاوه بر استان گلستان، در استان های خوزستان و مازندران قابل کشت است.

پیش بینی می شود این ارقام با ۳۶۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت، ۶۰ درصد سطح زیر کشت سویا در استان گلستان را در اختیار گیرد که در آن صورت، مجموع ارزش حال منافع ناخالص رقم در طول دوره جایگزینی بالغ بر ۹/۶۰۹ میلیارد ریال خواهدشد. آثار اقتصادی و مالی طبق قرارداد، معادل ۵ درصد از قیمت فروش بذر گواهی شده تولیدی توسط شرکت بر مبنای قیمت مصوب معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و در صورت صادرات بذر تولید شده به خارج از کشور، سهم موسسه معادل ریالی ۵ درصد قیمت صادراتی بذر براساس نرخ رسمی ارز (در سایت بانک مرکزی) در روز صادرات بذر از کشور، توسط شرکت خواهد بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «امتیازتولید بذرسویا رقم کتول به بخش خصوصی واگذار شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..