تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آزمایش فنی کاپرا 2؛ اصطلاحاتی برای تصرف بازار وانت های دو دیفرانسیل

اگر نگاهی به بخش وانت ها در بازار خودرو کشورمان داشته باشید به سرعت در خواهید یافت که شرایط این بخش حتی از کلاس مربوط به خودروهای سواری هم بدتر است.

تمام پارامتر های منفی نظیر عدم تنوع، قیمت های گران، خودروهای قدیمی و کیفیت بسیار نازل در این بخش گرد هم آمده اند تا مشتریان ایرانی نیازمند وانت را برای انتخاب گزینه های بد از میان لیستی از بدترین ها دچار سردرگمی کنند.

درواقع در رده وانت های ارزان قیمت می توان گفت که جز وانت مزدا که نسبتا کیفیت و عملکرد خود را در طول دهه های گذشته حفظ کرده است، اثری از یک محصول قابل قبول دیده نمی شود.

گرچه وانت پیکان سرانجام از تولید خارج شد، اما آریسان با قابلیت کم نظیر نصف شدن از وسط جای آن را گرفت، وانت زامیاد نقش ترسناک ترین خودرو بازار را با جدیت بازی می کند و وانت پراید هم مانند تندر 90 وانت، عملا با ساختار دیفرانسیل جلو برای حمل بارهای سنگین ناکارآمد است.

اما داستان غم انگیز این است که حتی در صورت رد شدن از مرز های 40، 50، 60 و حتی 70 میلیون تومان نیز نمی توانید وانت های مناسب تری را در بازار پیدا کنید و در نمونه های صفر کیلومتر جز خودروهای چینی با مشکلات فنی و کیفی، گزینه دیگری پیش رو ندارید.

البته اگر بدانید که تویوتا هایلوکس به عنوان یکی از معمولی ترین وانت های جهان، بیش از 230 میلیون تومان در ایران قیمت دارد، این شرایط چندان هم باعث تعجبتان نخواهد شد.

با این حال می توان گفت که بهمن موتور به عنوان یکی از مهمترین بازیگران بازار وانت در ایران طی چند سال اخیر عملکردی بهتر از رقبا از خود به نمایش گذاشته است و ضمن ادامه دادن تولید وانت مزدا در شرایط سخت تحریم، حالا نیز تصمیم گرفته تا با کشیدن دستی به سر و گوش مدل پر فروش کاپرا، گزینه ای قابل قبول را در رده وانت های 70 میلیونی ارائه دهد.

کاپرا 2 نسخه فیس لیفت شده کاپرا به حساب می آید ولی این خودرو در واقع مدل گرند تایگر از کمپانی چینی ZX AUTO به حساب می آید. شرکتی که 18 سال قدمت دارد و از سال 1999 به تولید خودروهای وانت و SUV های دو دیفرانسیل می پردازد. از این رو می توان گفت که در میان خودروسازان چینی، ZX AUTO یکی از معدود شرکت هایی است که تولید کننده تخصصی خودروهای خارج از جاده ای به حساب می آید.

بهبود فنی و ظاهری کاپرا 2

با نگاهی سریع و گذرا به کاپرا 2 در خواهید یافت که مهندسان چینی با اعمال تغییراتی جزئی موفق شده اند تا به چهره نرم و نازک سری اولیه کاپرا کمی چاشنی خشونت و مردانگی بیافزایند و با تغییر جلو پنجره، حذف گارد جلو و افزودن دی لایت به چراغ های جلو، حال و هوای متفاوتی را به بیننده القا کنند.

البته تغییرات ظاهری کاپرا 2 نسبت کاپرا 1 به نمای جلو محدود نمی شود و در پی افزوده شدن رکاب، افزایش فاصله محوری به 3.1 متر و اصلاحات جزئی دیگر، بدنه کاپرا 2 نسبت به کاپرا 1 متفاوت به نظر می رسد.

در داخل کابین نیز تغییرات نسبتا زیادی اتفاق افتاده که از مهمترین آن ها می توان به بهبود کیفیت تریم داخلی و طراحی مجدد برخی بخش ها اشاره کرد.

از دیدگاه فنی، ظاهرا صفحه کلاچ که پاشنه آشیل نمونه های قدیمی کاپرا بود با نمونه های قدرتمندتری جایگزین شده است، حجم رادیاتور آب افزایش یافته و پروانه مکانیکی نیز جای خود را به فن الکتریکی داده است تا از میزان صدای تولیدی و مصرف سوخت کاسته شود و توان مفید پیشرانه نیز اندکی بهبود یابد.

به هرحال بهمن موتور قدرت رسمی کاپرا را با پیشرانه 2.4 لیتری ساخت میتسوبیشی در حدود 124.7 اسب بخار اعلام می کند که رقم چندان هیجان انگیزی در مقایسه با حجم پیشرانه نیست اما در عوض گشتاور 200 نیوتن متری در دور موتور میانی 2500 الی 3000 RPM قابل دسترس است که نکته مثبتی با توجه به کارایی خودرو محسوب می شود.

وانت کاپرا مانند تمامی وانت های واقعی جهان، ساختاری دیفرانسیل عقب مبتنی با شاسی نردبانی مستقل دارد و از این جهت با خودروهای سواری یا کراس اوور ها متفاوت است.

با این حال عملگر برقی برای انتقال نیروی موتور به چرخ های جلو نیز در نظر گرفته شده است و راننده می توانند با چرخاندن یک سوئیچ در بخش مرکزی کنسول، حالت های دو دیفرانسیل سبک و سنگین را برای این وانت انتخاب کند که در بعضی شرایط رانندگی کارساز به نظر می رسد.

تجربه رانندگی با وانت کاپرا 2 فیس لیفت

اگر  تاکنون رانندگی یک وانت را بر عهده گرفته باشید، احتمالا می دانید که حداقل نمونه های موجود در کشور نمی توانند در مقام مقایسه با خودروهای سواری و کراس اوور ها چندان راحت یا جذاب ظاهر شوند.

خشکی فنربندی، ناپایداری در پیچ ها و سفت بودن فرمان از جمله مواردی است که پشت فرمان اکثر وانت های موجود در کشور قابل لمس است و معمولا به ساختار قدیمی، شاسی مستقل و فنربندی شمش آن ها برای محور عقب مربوط می شود.

اما در خصوص کاپرا 2 می توان گفت که به سبب سلیقه مهندسان چینی به طراحی جعبه فرمان های سبک، از سفتی فرمان تا حد زیادی کاسته شده است و شاهد فرمانی نرم و نسبتا سبک هستیم که البته این ویژگی مثبت به بهای دقت نه چندان خوب فرمان تمام شده است.

ترمز ها نیز عملکرد چندان جالبی ندارند و حتی با وجود سبک بودن خودرو (فاقد بار) عملکرد سریعی از خود نشان نمی دهند، بروز پدیده دایو (شیرجه زدن  دماغه خودرو و سبک شدن محور عقب) نیز کاملا ملموس است که احتمالا از بالانس اشتباه نیروی ترمز بین دو محور ناشی می شود.

در عوض این دو عیب، گشتاور پیشرانه در دور موتور میانی و ضرایب دنده قابل قبول به نظر می رسند و توانایی آفرود نسبتا مناسبی را برای کاپرا 2 به ارمغان می آورند، این در حالیست که تایرهای بارز این مدل ممکن است عملکرد چندان جالبی برای آفرود نداشته باشند و امکان بهبود قابلیت های حرکتی خارج از جاده ای با تعویض این تایرها دور از ذهن به نظر نمی رسد.

البته صدای نفوذی به کابین چندان کم نیست و در دور موتور های بالا کاملا قابل توجه به نظر می رسد، همچنین این احساس وجود دارد که ضعف مجموعه کلاچ کاملا برطرف نشده و باید از وارد کردن فشار زیاد در گذر از موانع سخت پر شیب خود داری کرد.

قیمت و شرایط بازار

وانت کاپرا 2 (فیس لیفت) این روزها با قیمتی در حدود 72 میلیون و 300 هزار تومان از سوی بهمن موتور عرضه می شود و بدین تریتب جز وانت ریچ پارس خودرو که کپی بی کیفیت و بسیار ضعیف از روی وانت پیکاپ به حساب می آید رقیب مستقیم دیگری پیش روی خود ندارد.

به خصوص که فعالیت دیار خودرو نیز ظاهرا متوقف شده است و بنابراین خرید وانت وینگل بدون خدمات پس از فروش اشتباهی غیر قابل جبران به نظر می رسد.

با این حساب می توان گفت که با توجه به بهبود های کیفی اعمال شده از سوی بهمن موتور و سابقه فروش خوب سری اول کاپرا در بازار، موفقیت این مدل در نسخه فیس لیفت شده (کاپرا 2) کاملا محتمل به نظر می رسد.

همچنین باید گفت که با توجه به مشخصات کلی کاپرا 2 می تواند تا حدی جای خالی یک وانت ظاهرا مُدرن و دو دیفرانسیل را در بازار پُر کند، هرچند اگر اهل استفاده های سنگین از خودرو خود هستید بهتر است نیم نگاهی نیز به بازار نیسان پیکاپ های دست دوم داشته باشید که بعضا در نسخه های کم کارکرد از ارزش خرید بالایی برخوردارند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آزمایش فنی کاپرا 2؛ اصطلاحاتی برای تصرف بازار وانت های دو دیفرانسیل»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..