تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ماه رمضان، زمینه گناه و جرم را برمی چیند/ پرفضیلترین عمل در ماه رمضان، اجتناب از محرمات است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام حسینی نسب در گفت و گو با خبرنگار شمیم ماهنشان  ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان به فضلیت این ماه پرداخت و اظهارداشت: ماه رمضان در بین ماه های قمری از ماه های پر فضلیت و برترین ماه سال است. ماه بندگی خدا و ماهی است که بنده خدا میهمان معبود خویش است و خداوند انسان را به میهمانی خود دعوت کرده است.

وی افزود: ماه رمضان ماهی است که تمام کتب بزرگ آسمانى مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است و شبهای قدر که در فضیلت برابر هزار شب است در این ماه قرار دارد.

امام جمعه دندی با اشاره به  ویژگی های مهم این ماه پر فضیلت ، گفت: مبارک بودن این ماه هم چند دلیل دارد، مبارک به معنای برکت و زیادی است و این همان چیزی است که خداوند در برابر اعمال نیک به انسان عطا می کند بعنوان نمونه قرائت یک آیه قرآن ثواب ختم قرآن دارد حتی خواب انسان روزه دار عبادت و نفس کشیدن روزه دار تسبیح و ذکر خدا محسوب می شود.

حجت الاسلام حسینی نسب با اشاره به دومین ویژگی ماه رمضان اینکه ماه رمضان ماه رحمت الهی است و فضل و رحمت خداوند مثل باران بر روی بندگان در حال باریدن است و این انسان است که باید توفیق داشته باشد از رحمت الهی بهرمند شود، اظهار داشت: همانطور که باران به همه جا می بارد ولی زمین آماده از آن استفاده ولی برای سنگ هیچ تاثیری ندارد.باران که در لطافت طبعش شکی نیست* در باغ لاله روید و در شوره زار خس، پس رحمت الهی برای همه هست ولی هر کس به اندازه لیاقت و توفیق از آن بهرمند می شود.توفیق یگانه رفیقی است که به هر کس ندهندش* پر طاووس قشنگ است و به کرکس ندهندش.

وی با اشاره به سومین ویژگی ماه رمضان، افزود:  یک نکته دیگر درمورد  این ماه اینکه معنای رمضان نیز سوزاندن است و چون در این ماه گناهان انسان بخشیده مى شود، به این ماه مبارک، رمضان گفته اند. پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب» ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مى سوزاند. پس رحمت و مغفرت و نجات از آتش جهنم سه ویژگی مهم این ماه مبارک است.

امام جمعه دندی  گفت: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید:هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَهٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَهٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَهُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار؛ رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و میانه ‏اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادی از آتش جهنم.

حجت الاسلام حسینی نسب با اشاره به چهارمین ویژگی این ماه اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی های این ماه این که ماه بهار قرآن است. با توجه به این که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده و تلاوت آیات آن در این ماه فضیلت بسیاری دارد، در روایات اسلامی، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است؛ چنان که حضرت امام باقر(ع) می فرماید: «هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.

وی با بیان اینکه ، ماه شعبان در شُرُف انقضاست به استقبال ماه مبارک رمضان باید برویم، افزود: مستحضرید سال طبیعی انسان اول فروردین و ماه بهار است و اول سال تحصیلی دانش آموزان مهر ماه است ولی بر اساس روایات, اول سال برای کسی که بحث‌های اخلاقی دارد, اهل سیر و سلوک است، و بدنبال کسب معنویت هستند، اول ماه مبارک رمضان است و آخر شعبان پایان سال اینگونه افراد و وقت محاسبه اعمال و کردار انهاست.لذا توصیه شده در روزهای پایانی ماه شعبان این دعا و درخواست را از درگاه الهی بکنیم: «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ»؛ خدایا! اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى، در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرز ما را.

امام جمعه دندی با بیان برخی از اعمال این ماه که سفارش شده ، گفت: بهترین و پرفضیلترین عمل در این ماه مبارک، اجتناب از محرمات و گناهان است همانطور که پیامبر اکرم(ص) نیز می فرماید: اَفْضَلُ الْأعْمالِ فی هذا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحارِمِ اللهِ؛ برترین اعمال در این ماه، پرهیز از حرام های الهی است.

حجت الاسلام حسینی نسب اظهار داشت: مومنان روزه دار باید در طول روز، در میهمانی ها و افطار باید از گناه و اختلاط با نامحرم خودداری کنند و خواهران حجاب خود را رعایت کنند. توجه داشته باشیم یک ماه رمضان کلاس بندگی و تمرین اطاعت از خداوند در طول سال است و انسان روزه دار باید قبل و بعد ماه رمضانش را بسنجد و محاسبه کند که چقدر فرق کرده است.

وی افزود: روزه دار واقعی کسی است که با تمام وجود روزه بگیرد و اعضا و جوارحش نیز روزه باشد.امام علی علیه السلام می فرماید:روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.

امام جمعه دندی گفت:    پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند : اگر کسی از شما، مؤمن روزه داری را در ماه مبارک رمضان افطاری دهد، از امتیازات فراوانی، برخوردار خواهد شد، اولین امتیاز این است که افطاری دادن مؤمن در ماه رمضان ثواب آزاد کردن یک بنده را دارد، و خداوند متعال گناهان گذشته او را می آمرزد . شخصی عرض کرد : یا رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) ما قدرت افطاری دادن را نداریم، امکاناتی نداریم که بتوانیم کسی را به خانه مان دعوت کنیم و او را إطعام کنیم . پیامبر اکرم در جواب فرمودند : افطاری بدهید و لو با خوراندن و نوشاندن یک نصفه ی خرما، یا یک لیوان آب .

حجت الاسلام حسینی نسب اظهار داشت: پیامبراکرم (ص) فرمود: هر کس در ماه رمضان صدقه ای دهد خداوند او را می آمرزد،  دعا خواندن خصوصا دعاهای مخصوص ماه رمضان ، شب زنده داری و تقید به خواندن نماز شب از دیگر برخی اعمال این ماه است،مومنان سعی کنند چند دقیقه قبل از اذان صبح نماز شب را در طول ماه رمضان بخواندند. بنابراین امیدوارم خداوند توفیق عبادت و بندگی در طول این ماه عزیز برای همه عطا کند و همه ما را از روزه داران واقعی محسوب و در پایان ماه از نجات یافتگان از آتش جهنم قرار دهد. انشالله.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ماه رمضان، زمینه گناه و جرم را برمی چیند/ پرفضیلترین عمل در ماه رمضان، اجتناب از محرمات است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..