تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آيا روزه داری بر چربی های خون تأثير دارد؟

روزه داری در بیماران قلبی چربی خون بالا تاثیر روزه بر چربی خون

روزه داری باعث كاهش كلسترول، تری گلیسرید، LDL و افزایش HDL می گردد، و به طور كلی بر روی چربی های خون تأثير مثبت دارد. پس روزه داری در افراد دارای چربی بالا توصيه می شود. البته اين اثر دائمی نيست. اين تغييرات معمولاً از نيمه ماه رمضان به بعد به وجود می آيد و تا حدود دو ماه بعد از اتمام ماه رمضان پايدار است.

به نظر می رسد تغییرات چربی ها در ماه رمضان متغیر باشد و بستگی به کمیت و کیفیت غذای مصرفی در افطار و سحر و میزان تغییرات وزن داشته باشد. بهترین پیشنهاد جلوگیری از اضافه وزن، کاهش تعداد کل کالری و نیز اسیدهای چرب اشباع شده در طول ماه رمضان است.

ولی اگر فرد به رژيم قبل از ماه رمضان برگردد، پس از دو ماه دوباره چربی های خون به حد قبل از روزه داری بر می گردد. بنابراین می توان گفت روزه داری بر چربی های خون تأثيرات مثبت ولی مقطعی دارد. نتايج آزمايشات بيوشيميايی افراد روزه دار بر چربی های خون مثبت است و البته که اين تأثير مقطعی است.

براساس برخی گزارش ها، روزه داری باعث كاهش كلسترول تام و تری گليسريد و افزايش HDL می شود. در مطالعات نيز نتايج متضادی با اين يافته ها ديده شده است. به هر حال حتی اگر با روزه گرفتن تغييرات مطلوب در اين زمينه ايجاد شود، چون كوتاه مدت است تأثير مفيدی در دراز مدت در بيماری های قلبی نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: روزه داری در افراد مبتلا به پر فشاری خون

آيا توصيه به روزه داری دربيمارانی با سنين مختلف متفاوت است؟

– در قرآن كريم آمده است كه روزه برای افراد ناتوان و ضعيف واجب نيست. در افراد بالای هشتاد سال بايد براساس وضع جسمانی و ميزان سلامتی آنها تصميم گرفت، حتی اگر بيماری قلبی نداشته باشند. برای افراد بالای هشتاد سال با بيماری قلبی بايد با دقت بيشتری مجوز روزه گرفتن را صادر كرد. اين ملاحظه به خاطر سن و ضعف در اثر پيری است نه بيماری قلبی، چون چنين افرادی در اعمال خود از جمله غذا خوردن، نياز به كمك دارند و خيلی از آنها ممكن است تنها باشند و روزه داری برايشان با مشكلات زيادی همراه باشد.

– افراد بالای هشتاد سال در معرض خطر بيشتری هستند و ممكن است بيماری پيشرفته عروق كرونر داشته باشند، ولی علائم بيمار را نداشته باشند. علاوه بر اين، در سنين بالا احتمال وجود ديابت، بالا بودن فشار خون و اختلالات عروق مغزی و كليوی شايع تر است. با توجه به اين موضوع، روزه گرفتن در اين افراد با خطرات بيشتری همراه خواهد بود و در اين افراد نسبت به بيمارانی كه سنی كمتر از 65 سال دارند و حتی افراد با بيماری های قلبی و عروقی با شدت كمتر، توصيه می شود از روزه گرفتن خودداری نمايند.

– اين افراد با كم آبی خفيف تر از افراد جوانتر ممكن است دچار اختلالات قلبی، عروقی، مغزی و كليوی شوند، اختلال هوشياری پيدا كنند و افراد ديابتی گرفتار كومای هيپراسمولار شوند كه در اين صورت بيماری قلبی آنها نيز شديدتر می شود.

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

منبع: دکتر سلام

ارسال شده در 6 خرداد 1396 توسط با موضوع تغذیه | 11 بازدید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آيا روزه داری بر چربی های خون تأثير دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..