تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کنسرت گذاری، شغل پردرآمد این روزها در ایران

کد خبر: ۵۳۶۹۹۶

۹۲  بازدید

روزنامه هفت صبح: میزان دستمزد دریافتی هنرمندان، هزینه سالن و نور و صدا بخشی از هزینه های یک اجرای موسیقی است که باید توسط تهیه کننده پرداخت شود.

کنسرت گذاری در ایران تبدیل به یک شغل پردرآمد شده است اما در اصل افراطی ها و تفریط ها و نداشتن قواعد و ارقام درست مانع از این شده که به شکل یک صنعت دربیاید. به گزارش عصر ایران، بانک جهانی در سال 2016 میزان سهم جهانی تجارت و خدمات خلاق را بیش از 900 میلیارد دلار اعلام کرده بود، این در حالی است که گردش مالی صنعت موسیقی در کشور نزدیک به 100 میلیون دلار تخمین زده می شود. از آنجایی که اجراهای صحنه ای یکی از مهم ترین منابع کسب درآمد در صنعت موسیقی هستند می توان آنها را یک منبع مهم برای تخمین میزان گردش مالی صنعت موسیقی در کشور دانست.

 دخل و خرج کنسرت در ایران


براساس اعلام رسمی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 95 بیش از 1221 عدد مجوز اجرای صحنه ای برای موسیقی صادر شده است. در بخش فروش اینترنتی بلیت اجراها تقریبا 70 تا 80 درصد این فروش ها از طریق سایت رسمی فروش ایران- کنسرت صورت می گیرد. به طور متوسط هر کنسرت به مدت سه شب اجرا می شود که میانگین استقبال کنندگان آن 1000 نفر است. به صورت کلی هر کنسرت بین دو هزار و 500 تا سه هزار نفر مخاطب دارد.


از سوی دیگر مراجعه به وب سایت های رسمی فروش بلیت کنسرت ها نشان می دهد که متوسط قیمت بلیت 35 هزار تومان است. اگر میانگین مخاطبان یک کنسرت را دو هزار و 500 نفر و میانگین قیمت بلیت را 35 هزار تومان در نظر بگیریم، یک حساب ساده سرانگشتی به ما می گوید که در کمترین حالت، میزان درآمد یک کنسرت بین 70 تا 80 میلیون تومان می شود.


قیمت بلیت های یک کنسرت پاپ در «سالن میلاد نمایشگاه» یا «برج میلاد» بین 30 تا 100 هزار تومان است، یعنی عددهای 40، 45، 55 و 60 هزار تومان و.. نیز در رنج قیمت ها وجود دارد. با یک میانگین گیری به رقم میانگین 65 هزار تومان می رسیم. کنسرت های موسیقی سنتی نیز قیمت های 25 تا 120 هزار تومان دارند که باز میانگین شان، عدد 65 هزار تومان می شود.


اگر یک کنسرت با سالن پر برگزار شود، می توانیم با ضرب عدد 65 هزار در تعداد صندلی های سالن، به میانگینی از کل مبلغ دریافتی از مخاطبان یک کنسرت در یک سانس دست پیدا کنیم.

 دخل و خرج کنسرت در ایران


این مبلغ بدون کسر هزینه ها و سایر موارد است. علاوه بر فروش بلیت، خوانندگان از محل اسپانسرینگ هم کسب درآمد می کنند. در مورد برندهای خارجی آمار و ارقام اسپانسرینگ بسیار بالا است. اما برندهای داخلی بین 80 تا 120 میلیون تومان در شب هزینه تبلیغات پرداخت می کنند.


به عبارتی برگزاری یک کنسرت متوسط با یک اسپانسر داخلی بین 300 تا 350 میلیون تومان از محل اسپانسرینگ برای تهیه کننده درآمدزایی می کند. به گزارش پول نیوز، با تمام این تفاسیر برگزاری یک کنسرت هزینه های بسیاری هم برای گروه برگزارکننده دارد.


سالن برج میلاد یکی از سالن هایی ست که بیشترین میزان برگزاری کنسرت ها را به خود می بیند. این سالن در سال گذشته شبی 20 تا 30 میلیون تومان اجاره داده می شد. با احتساب برگزاری سه شب کنسرت، در این سال فقط 90 میلیون باید هزینه سالن پرداخت کرد. نکته اینجاست که به ازای تمدید هر شب بین 20 تا 30 درصد از هزینه های اجاره سالن کم می شود و در این صورت است که خوانندگان تمایل بسیاری برای حضور در این سالن ها پیدا می کنند.


البته پای هزینه ها هم در میان است. مهم ترین هزینه ای که تهیه کننده پرداخت می کند، مربوط به پیش پرداخت سالن است. هزینه های مربوط به سیستم صوتی و نورپردازی و تجهیزات و تکنسین های مربوط به آن ها هرکدام حدود دو میلیون تومان برای هر سانس مس شود و پرداختی به اداره امکان نیز از این هم بیشتر است. این رقم بین چهار تا چهار و نیم میلیون تخمین زده می شود. پرداخت دستمزد خواننده هم برای اجرای هر شب باید در متن قرارداد کنسرت تعیین شود. خواننده ها بسته به میزان محبوبیت، شهرت و... مبالغ متفاوتی را دریافت می کنند.

 دخل و خرج کنسرت در ایران


عوامل متعددی در نوسان این مبلغ دخیل است، ولی گروه های موسیقی برای هر سانس مبلغی بین 20 تا 30 میلیون تومان را دریافت می کنند. در اصل می توان برای یک شب اجرا، عدد تقریبی 50 میلیون تومان را در نظر گرفت که این مبلغ به خواننده و نوازنده ها و نوازنده های مهمان احتمالی اختصاص پیدا می کند. البته در مواقعی خواننده های پرطرفدار و بسیار مشهور تا 42 میلیون برای هر سانس اجرا هم از تهیه کنندگان درخواست پول کرده اند.

با احتساب اجرای سه شب کنسرت به طور متوسط یک خواننده 120 میلیون تومان درآمد کسب می کند که تقسیم این عدد به سال عددی نزدیک به ده میلیون تومان را حاصل می کند. اما نکته قابل توجه در این میان برگزاری دو یا سه دوره ای کنسرت در شهرهای مختلف است که به میزان دستمزد و درآمد خوانندگان کمک می کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کنسرت گذاری، شغل پردرآمد این روزها در ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..