تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سرنوشت صدام در انتظار آل سعود

به گزارش مشرق، جعفر تکبیری در روزنامه جوان نوشت:

دونالد ترامپ در حالی دست در دست شیوخ عرب به رقص و پایکوبی پرداخت که تبعات منفی سفر وی به منطقه و فروش چندصد میلیارد دلار سلاح به اعراب حاشیه خلیج فارس، به زودی در سوریه، یمن و عراق به نمایش در خواهد آمد؛ جایی که خریداران اصلی سلاح‌های امریکایی به حمایت از تروریست‌ها برخاسته‌اند. اما این رقص تنها به خاطر برباد دادن میلیاردها دلار سرمایه سرزمین‌های اسلامی نبود، چراکه اعراب توانسته بودند به واسطه قدرت پوشالی امریکایی‌ها، رقیب دیرینه خود در منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران را نیز تهدید و به زعم خود ایران را از دایره تحولات منطقه خارج کنند.

        ***

اما سعودی‌ها در حالی با اقدامات و رفتارهای خود هر روز بر آتش جنگ در منطقه غرب آسیا هیزم می‌گذارند، که این رژیم به واسطه همین سیاست‌های خود در حال اضمحلال و فروپاشی است. کاهش شدید قیمت نفت به عنوان منبع مهم درآمدهای عربستان طی چند سال گذشته و همچنین سوزاندن سرمایه این کشور در آتش جنگ‌های سوریه، یمن و عراق و در کنار آن هدیه دادن سرمایه مردم این کشور به دشمن شماره یک مسلمانان یعنی امریکا، باعث شده که این حکومت دچار اضمحلالی شدید شود و در آستانه فروپاشی قرار بگیرد.

ورود سعودی‌ها به این بازی خطرناک علیه ایران، در حالی است که ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی توانسته به‌رغم تمامی تحریم‌ها و فشارهایی که در قالب جنگ تحمیلی و تحریم به آن وارد شده بود، نه‌تنها تمامیت ارضی خود را حفظ کند، بلکه پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند و به الگویی منطقه‌ای و الهام‌بخش برای کشورهای مسلمان تبدیل شود؛ الگویی که امروز مدل خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کند و انقلاب‌های بی‌شماری به تأسی از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته است.

از این رو مقامات سعودی همواره در تلاش بوده‌اند ایران را با چالش‌های مختلفی درگیر کنند تا از این راه بتوانند یکی از رقبای منطقه‌ای خود را که از موقعیتی بسیار استراتژیک‌تر نسبت به خود با تسلط بر تنگه هرمز و نوار شمالی خلیج‌فارس برخوردار بود، از دور خارج کنند.

این اقدامات در حالی صورت گرفت که عربستان همزمان تلاش زیادی برای ایجاد فاصله میان ایران و شرکای استراتژیک به کار بست؛ تلاشی که در نهایت تبدیل به یک جنگ تمام‌عیار در سوریه، عراق و یمن شد و کار را تا جایی پیش برد که سعودی‌ها درآمدهای میلیاردی خود از فروش نفت را جهت مقابله با ایران در اختیار گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق قرار دادند و خود نیز وارد یک جنگ مستقیم با یمن شدند؛ اقداماتی که نه تنها از آنها نتیجه نگرفتند بلکه پیرمردهای بیمار این کشور نیز دچار بحران‌های داخلی شدند.

اما دونالد ترامپ در حالی با چمدان‌های پر پول از منطقه خارج شده که سعودی‌ها در باد تهدیدات امریکا علیه ایران خوابیده‌اند و می‌کوشند به واسطه این تهدیدات رقیب منطقه‌ای خود را از چرخه معادلات خاورمیانه حذف کنند؛ رویایی که طی این چند روز با پاسخ‌های قاطع مقامات کشورمان همراه شده است.

انباشت سلاح امنیت‌آفرین نیست

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه انباشت سلاح هیچ‌گاه امنیت‌آفرین نبوده، گفت: برخی کشورهای بد سابقه در حمایت از تروریسم بذر ناامنی و خشونت را می‌پراکنند.

بر این اساس، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای شرکت در هشتمین اجلاس مقامات عالی امنیتی از پنج قاره جهان به مسکو سفر کرده، در جمع خبرنگاران پیرامون قرارداد تسلیحاتی امریکا با اعراب حاشیه خلیج فارس، به ویژه عربستان گفت: در حالی که جهان بیش ازهر زمان دیگری نیازمند فاصله گرفتن از تفکرات و اقدامات مبتنی بر خشونت وافراط است، برخی کشورهای بد سابقه در حمایت از تروریسم با اتکا بر دلارهای نفتی ضمن تبدیل نمودن منطقه به انبار سلاح‌های غربی بذر ناامنی و خشونت می‌پراکنند.

وی امنیت مردم پایه را که بر افزایش مشارکت مردمی در تعیین ساختارهای سیاسی استواراست مدل امنیتی مورد قبول جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و اظهار داشت: انباشت سلاح هیچ‌گاه امنیت‌آفرین نبوده و عاقبت حکومت صدام حسین در عراق بهترین نشانه برای اثبات این ادعاست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین بر ضرورت تداوم گفت‌وگو و همکاری نزدیک کشورهای تأثیر‌گذار و صاحب نقش در امنیت بین‌المللی به منظور کاهش مخاطرات و بحران‌های امنیتی و ایجاد صلح و ثبات جهانی تأکید کرد.

توافق تسلیحاتی عربستان و امریکا در جهت ناامن‌سازی منطقه است

سرلشکر رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا نیز در حاشیه کلاس مقطع کارشناسی‌ارشد یکی از دانشگاه‌های کشور، با اشاره به مناسبات سیاسی و نظامی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با ایالات متحده امریکا، گفت: برتری نظامی محصول فکر و فرآیندهای داخلی نیروهای مسلح در جهت افزایش توان نظامی و امنیتی هر کشوری است و بدون درک صحیح از امنیت و داشتن استراژی مناسب، تسلیحات نظامی صرفاً در جهت نا امنی و بروز تنش و درگیری به‌کار گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به بی‌سابقه بودن امضای بسته تسلیحاتی بین امریکا و عربستان گفت: حجم تسلیحات خریداری شده توسط کشورهای عربی، خصوصاً عربستان در سطح نا متعارفی بوده و امضای بسته تسلیحاتی ۱۱۰ میلیارد دلاری بین امریکا و عربستان و توافقات تسلیحاتی آتی نه تنها کمکی به امنیت منطقه جنوب غرب آسیا نمی‌کند، بلکه در جهت نا امن‌سازی منطقه و ایجاد تنش در این منطقه که قلب انرژی جهان است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.  سرلشکر صفوی افزود: پیش از انقلاب دیکتاتور ایران، شاه از هم پیمان خود یعنی امریکا خریدهای میلیاردی سلاح و تجهیزات داشت و صدام با حمایت تسلیحاتی و نظامی امریکا به ایران حمله کرد، سرنوشت این دو دیکتاتور باید درس عبرتی برای برخی باشد و آنچه مسلم است تاریخ در زمان‌ها و مکان‌های مختلف تکرار خواهد شد، امیدوار هستیم سلاح‌هایی که به این کشورهای عربی فروخته می‌شود، مانند سلاح‌هایی که در زمان شاه، به ایران فروخته شد، روزی دست ملت‌های عربی منطقه بیفتد و علیه امریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی به‌کار گرفته شود.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: حل اساسی مشکل تروریست‌ها در منطقه از طریق قطع منابع مالی و انسانی و تسلیحاتی و قطع کمک اطلاعاتی قدرت‌های فرا منطقه‌ای به تروریست‌ها و البته با مشارکت کشورهای منطقه میسر می‌باشد اما متأسفانه در این مسیر صرفاً شاهد بازی برخی از کشورهای عربی در زمین ایالات متحده هستیم.

برنامه موشکی ایران جزو سیاست‌های لایتغیر جمهوری اسلامی است

همچنین محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص گفته‌های ایالات متحده پیرامون برنامه موشکی کشورمان در جریان سفر ترامپ به عربستان گفت: منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در گرو امنیت ملی است و سیاست دفاعی ایران، بازدارنده است.

وی افزود: هر چقدر بنیه دفاعی قوی‌تری داشته باشیم، امنیت داخلی و امنیت منطقه محفوظ‌تر خواهد شد؛ بنابراین طبیعی است برنامه دفاعی موشکی کشور جزو سیاست‌های غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی باشد که خوشبختانه تقویت بنیه دفاعی در برنامه ششم و در بودجه ۹۶ به صراحت دیده شده است.

سخنگوی دولت با تشریح سیاست ایران در برجام موشکی، گفت: اگر منظور از برجام موشکی این است که از سیاست‌های گفته شده عقب‌نشینی کنیم باید بگویم «خیر» چنین برنامه‌ای نداریم، اما اگر منظور این باشد که جهان را یعنی برخی قدرت‌های جهان را متقاعد کنیم، چنین چیزی وجود دارد. برخی قدرت‌های جهان در تلاش هستند قدرت دفاعی موشکی ایران را به عنوان دغدغه برای کشورهای همسایه مطرح کنند. باید تاکید کنم که ایجاد دلواپسی نسبت به قدرت دفاعی ایران به محدود شدن آن منجر نمی‌شود. باید حوصله کرد و با کشورهای همسایه مذاکره داشته باشیم تا القائاتی که نسبت به برنامه دفاعی ایران وجود دارد که موجب ترس آنان و خرید اسلحه می‌شود، خنثی کنیم.

وی در واکنش به اظهارات ضدایرانی مقامات سعودی گفت: قطعا مواضع ایران، انفعالی نخواهد بود. حضور ترامپ را به عنوان یک رخداد سیاسی در منطقه ارزیابی نمی‌کنیم؛ به همین دلیل ارزشی هم برای آن قائل نیستیم.

امریکا برنامه داشت به منطقه بیاید و با ترساندن کشورهای منطقه اسلحه بفروشد که این چنین کرد، اما ایران سیاست خارجی و دفاعی مستمر، پایدار و سنجیده‌ای دارد که بر پایه آن اقداماتش را دنبال می‌کند.

نوبخت همچنین حمله نظامی عربستان به ایران را دور از تصور دانست و خاطرنشان کرد: عربستان در جایگاه و موقعیتی نیست که بخواهد دست به چنین کاری بزند. به دولت ریاض توصیه می‌کنم منافع ملت‌های مسلمان را مقدم بر منافع امریکا بداند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سرنوشت صدام در انتظار آل سعود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..